Rubriky:

Ladíme

Za jak dlouho přijdu o fyzičku, když přestanu běhat?

11. ledna 2018 12:12 - Praha

Je samozřejmě velmi smutné, když někdo přestane běhat. I takové věci se ovšem stávají. Někdy jsou plánované ‒ jako třeba u profesionálů, kteří tak dávají tělu možnost řádně zregenerovat a vyhnout se úrazům z přetrénování, někdy jde o záležitost zcela neplánovanou. Třeba jako když vás sklátí choroba, připoutá vás na lůžko a vy zkrátka vyběhnout nemůžete, i kdybyste stokrát chtěli. V takových případech většinou přichází strach a obavy: Ztratím kondici! Natrénované kilometry přijdou vniveč! Mé tělo zchátrá! Den bez běhání už je prostě citelný zásah minimálně do běžcovy psychiky i filozofie. Je to ale doopravdy takové drama?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Na mnoho forem lidské činnosti jsou prováděny nejrůznější výzkumy. Nejinak je tomu i v případě přestávky v tréninku. Jejich výsledky jsou většinou potěšitelné. Není to tak zlé, jak bychom si možná někdy mohli myslet. A situace není beznadějná natolik, abychom se z nemoci nejprve pořádně nevyleželi, než se zase pustíme do trénování. Jedna ze studií dokonce tvrdí, že až pětidenní přestávka v tréninku nejenže nikoho nezabije, ale dokonce nebude mít vůbec žádný vliv na tělesnou kondici. A narušená psychika? Sami si za to můžeme, že si připouštíme neopodstatněný strach!

Při tréninku ve znečištěném prostředí chřadneme a hloupneme

Nějaké té rýmičky nebo chřipky se můžeme s klidným svědomím zbavit, aniž bychom si dělali starosti se ztrátou kondice. Co když ale přijde něco vážnějšího, nějaké zranění například a výpadek nebude v řádu dnů, ale týdnů? Do hry vstoupí dva primární faktory:

♦ jak dlouhá je vaše tréninková historie (čím delší, tím menší bude mít výpadek vliv)
♦ v jaké kondici jste byli před výpadkem (čím lepší kondice z dřívějška, tím menší následky)

Ostřílení veteráni jsou tak v trochu lepší pozici než začátečníci.

Jedna ze studií zveřejněná v Journal of Applied Physiology sledovala, co se stane s lidským tělem, když přestane trénovat na celých dlouhých 12 týdnů. Výsledky byly v mnohém překvapivé. Zpočátku dochází k prudšímu propadu výkonnostního ukazatele VO2 max (jak dobře dokáže tělo zužitkovat kyslík přijatý do plic; čím vyšší ukazatel, tím lepší kondice). Během prvních 12 dnů poklesl VO2 max o 7 %. Pak se ovšem křivka propadu znovu srovnala a klesala jen pozvolna, kdy na konci testovaného období už ukazatel zaznamenal kumulovaný pokles „jen" o dalších 11 % na konečných -18 %. To je ovšem jen jedna stránka věci.

Kupříkladu hustota kapilár ve svalech, další ukazatel trénovanosti, se v podstatě nezměnila. I to je dále jedním z důkazů, že dlouhodobě provozovaný pohyb má na lidský organismus a jeho zdraví obrovský vliv a má tedy smysl. (Podtrhujeme dvakrát a červeně.) Na druhou stranu nelze ze zřetele pouštět fakt, že tato studie byla prováděna na lidech, kteří s výjimkou sledovaného období pravidelně trénovali. Vědci jeden ze svých závěrů formulovali velice pregnantně: Buďto budete možnosti svého těla využívat, nebo o ně přijdete, tělo zchátrá.

Z pokusů vyplynul i další poznatek, který by měl běžce, ale i ostatní sportovce uklidnit. Pokud vás zranění nebo nemoc vyřadila z tréninku, ale vy se přeci jen můžete věnovat pohybu jiným způsobem, propad fyzické kondice může být mnohem menší. Pokud máte například zlomenou nohu, vyplatí se cvičit na nepostiženou horní polovinu těla a opačně. Když se budete alespoň nějakým způsobem hýbat ‒ a klidně to může být třeba „jen" aqua-jogging nebo plavání po úraze ‒ můžete podle vědců uchovat svou fyzičku v podstatě v nezměněném stavu až šest týdnů.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce