Rubriky:

Ladíme

Švihadlo ‒ pro běžecké nohy vzpruha a žihadlo

18. ledna 2018 12:06 - Praha

Ačkoli je zima letos poměrně mírná, měkčí povahy přeci jen už zabalily své běžecké proprietky s předsevzetím, že provedou jejich oživovací pokusy zase až na jaře, „až bude hezky“. Systematičtější měkkýši přeci jen úplně nezanevřeli na pohyb a vědomi si důležitosti udržování své fyzické kondice i přes zimu tráví svůj čas v přetopených obývácích či posilovnách. A právě tady přijde vhod jedna prastará, leč účinná pomůcka ‒ švihadlo.

Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Ty tam už jsou doby, kdy švihadlo představoval tlustší konopný provaz opatřený dvěma soustruženými dřevěnými rukojeťmi. Dnes je naštěstí vše z pokrokových materiálů syntetického typu, takže se můžeme se ihned pustit do používání švihadla jeho obvyklým způsobem.

První zapeklitost budeme řešit s jeho délkou. Běžci se rozkročí asi tak na šířku ramen, švihadlo provlečené pod chodidly. Konce lanka by na obou stranách měly dosahovat k horním okrajům pánve. Samotným zkracováním nebo prodlužováním lanka švihadla lze docílit vyšší či nižší zapojení rukou i nohou. Uvedený postup je nejvhodnější pro běžecký trénink.

Češky vyskákaly bronz. Teď radí doma začátečníkům

Běžec používá švihadlo hlavně ke zpevnění kotníků a zlepšení dynamické síly odrazu. Odraz je nedílnou součástí každého běžeckého kroku a jeho síla a dynamika spoluurčuje také naše možnosti na poli rychlosti. Ruce máme podél těla a pracuje především zápěstí. Při přeskocích lze simulovat prostý běh nebo také prvky běžecké abecedy ‒ zakopávání, skipping, poskoky na jedné noze a další. Kromě posilování nohou přináší skákání přes švihadlo také zpevnění vrchní části těla a vnitřních svalů trupu a podél páteře (core). Získanou větší tělesnou stabilitu a kompaktnost zužitkujeme při běhu v terénu, po lese a při dlouhodobějším používání oceníme i menší bolestivost zad.

Frekvence otáčení by se měla pohybovat kolem 120-130 a každá otočka bude naše energetické zásoby stát 15 kalorií (tzn. 7,5 bonbonu tic-tac, pokud reklama nelže). Ať je léto, nebo zima, měli bychom skoky přes švihadlo zařazovat alespoň jednou týdně, a to buď jako samostatný prvek tréninku, nebo do aktivních pauz mezi stanovišti kruhového tréninku.

René Kujan, Michal Kulka, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv srpen září říjen listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce