Rubriky:

Ladíme

Přišla zima, přišel mráz – co s tím, běžče, uděláš?

27. února 2018 12:30 - Praha

Počasí si s námi dělá obrovské veletoče. Po atypicky teplém lednu, kdy na nejedné zahradě nasadily poupata mimo jiné i růže, v těchto dnech, kdy se očekává obvykle předjaří, tu doslova a do písmene platí slova jedné známé písničky: My čekali jaro, a zatím přišel mráz.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Pro řadu z nás je to velkým zklamáním, pro přírodu šokem, nicméně neplakejme nad něčím, s čím stejně nic nezmůžeme – mráz je prostě tady, počasíčko má své dny a to jaro nakonec stejně přijde. Má to koneckonců i své výhody: Konečně vymrznou všechny ty bacily, klíšťata a jiní nevítaní návštěvníci. Ostatně i dle kalendáře je do jara ještě daleko, a tak se něco podobného dá čekat. Je samozřejmě lépe, přijde-li to nyní než později, když všechno pokvete. Pokud žijete nad současnou sněžnou čárou, prodloužíte si tak i svou sezónu na běžkách.

Ultimátní rady, jak běhat za mrazu

Když pořádně zavane od Sibiře (a ne náhodou se též říká, že mráz přichází z Kremlu), nenese to nic moc dobrého. Nebývá to provázeno sněhem a pole i zahrádky, které by únor bílý vskutku posílil, naopak trpí. Vzduch je studený a suchý, srážky sněhové se nemají kde nabrat. Zatímco vyhlídky na běžkování v krajích pod sněhovou čarou jsou tedy nulové, naskýtají se nám možnosti zcela jiné. Lesní běžecké cestičky jsou nyní dobře umrzlé a nejsou-li na nich zmrazky, jsou i vcelku rychlé a bezpečné.

Konec února a začátkem března jsou časem postupného zrychlování – pokud jste se v časech zimní objemové přípravy právě na tohle těšili, můžete se do toho rovněž pustit. V mrazu ale hrozí zranění, i když se na to optimálně obléknete – svaly zkrátka potřebují zahřát a ne všem se budou líbit rychlé pohyby. Dejte jim tedy čas na rozehřátí v podobě delšího klusu a kvalitního rozcvičení. Pokud jste doposud jen klusali, volte spíše stupňované tempo než hned úseky. Běháte-li čtyřikrát týdně, nechte nyní dva své výběhy podobně jako dosud včetně jednoho delšího, který můžete dále prodlužovat v závislosti na tom, na jakou trať se připravujete.

Kanaďani jsou jediní, kdo má z toho radost

Jeden z tréninků bude stupňovaný, druhý proložte abecedou nebo rovinkami, případně jej běžte ve svém obvyklém tempu a přidejte několik rovinek na závěr, až budete rozehřátí, vydýchejte se a v teple domova protáhněte. Drsní závoďáci se do toho nejspíše položí mráz nemráz. Samozřejmě i v čase studeného odchovu si můžete své svižné tréninky dopřát, pokud se po takovém tréninku bezpečně dostanete do tepla a všem nám pak v teple bodne teplý čajíček. Třeskutě mrzne především v noci, přes den to tak hrozné není. Kde udeří velký mráz i přes den, zacvičte si doma nebo vyběhněte do fitka. V čase chřipek posilujte imunitu. My ji také naším běháním venku posilujeme. Otužujeme se tak, aniž bychom o to nějak zvláště usilovali. Nicméně nezapomínejte na pořádnou dávku vitamínů ani na fakt, že několik hodin po těžším tréninku nebo závodě máte naopak imunitní „okno", v němž můžete naopak snáze něco chytit.

Nicméně je tu ještě jedno příjemné zpestření zimního mrazivého tréninku – i v nižších polohách. Bruslení! Výhodou jinak neoblíbeného holomrazu, trvá-li dostatečně dlouho, je i to, že zamrznou rybníky a stojaté vody vcelku hladkým ledem, z něhož není třeba hrabat sníh, abyste se mohli sklouznout. Je tak možné některý z lehčích tréninků běžeckých nahradit bruslením. K práci se tak dostanou jiné svalové skupiny, které při běhu jinak zahálejí. A bonus nakonec? Jistě vám neuniklo, že dny se nyní už pořádně prodloužily, a tedy běhá se lépe i déle bez nutnosti světélkování po většinu dne, ať již venkovní teploměr ukazuje cokoli. A příslib, že to jaro přece jen přijde.

Vanda Kadeřábková-Březinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv září říjen listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 srpen 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce