Rubriky:

Ladíme

Běh a doplňkové sporty – běh jako doplňkový sport? (2.)

15. května 2018 12:18 - Praha

Je běh vaším sportem číslo jedna, nebo spíše doplňkem? Přinášíme další písmenka z abecedy doplňkových sportů či naopak – ze sportů, k nimž si rádi jako doplněk zaběháte. Seriál doplňků, tentokráte nikoli výživových, pokračuje svým druhým dílem.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Fotbal

Fotbálek jen tak mezi dvěma překážkami je vítanou kratochvílí atletů v tzv. přechodném období (tedy po skončení závodní sezóny, před zahájením přípravy na sezónu další, kdy je trénink podstatně odlehčen). Nevýhodou tady zůstává riziko zranění, nejčastěji kotníků a kolen. Nicméně příjemná změna je i trocha kolektivního sportu jako kompenzace sportů individuálních. Je-li řeč o opravdové kopané, pak tu není nouze o rychlost ani o vytrvalost – nelze si nevšimnout, že v závodech mládežnických kategorií stojí na předních místech právě malí fotbalisté.

Florbal

Hodně se naběháte, měníte směr a ještě se musíte trefit do míčku. Perfektní na získání či udržení rychlosti, která se vám opět hodí ve finiši, nebo k utrhnutí soupeřů. Své o tom ví výborná běžkyně Radka, úspěšná i v Mezinárodním desetiboji, kde obsadila před dvěma lety celkově třetí místo a poslední dobou se věnuje i triatlonu. Z florbalu má rychlost, z níž skvěle těží i na delších tratích. No a v partě se navíc skvěle pobavíte.

Frisbee

Další z víceméně odpočinkových sportů, kdy si s kamarádem vlastně jen tak hrajete, ale naděláte pěknou řádku rychlých startů a akcelerací.

Golf

Zažívá doslova boom. Pobyt, relax, společnost, elegance a hodně kroků v přírodě. Ke golfu se stahují vrcholoví i rekreační sportovci všeho druhu. Po zeleném trávníku nachodíte mnoho kilometrů na vzduchu – a je to zároveň sport, který frčí. Golfové kluby vyrostly jak houby po dešti a ceny už jsou také příznivější. Ale pozor na záda – především při odpalu bederní ploténky přímo kvílí, tak jako při každém asymetrickém pohybu, a trpět může i loket. Čemu se dříve říkalo loket oštěpařský, to je nyní loket golfový, jinými slovy přetížení šlach na dlaňové straně předloktí.

Gymnastika

Podobně jako třeba i balet nebo další estetické sporty klade nároky především na obratnost, rychlost a kloubní pohyblivost. Gymnastky jsou prakticky všechny hypermobilní. Dokud cvičí, mají zpevněné svalstvo, po skončení kariéry jim však mohou zůstat jen ochablé svaly a povolené vazy, což není příznivé ani pro pozdější běh. Nicméně trochu gymnastických základů se v životě také hodí. Obratnosti není nikdy dost, navíc v dospělosti jde tato pohybová schopnost rychle dolů, a tak jsem vděčná za asi dva roky, kdy jsem v dětství trochu gymnastiky také dělala a s chutí jsem se k ní po letech zase vrátila. Takový výmyk je dobrým testem, zda vám funguje tělo ještě po čtyřicítce – svaly trupu a jejich vzájemná spolupráce. A protažení je tu skvělé, posiluje se často dynamicky, což se hodí i v běhu... Pokud však nehodláte zrovna skákat o tyči, na dlouhých tratích vám gymnastika mnoho nedá.

Házená, hokej

Tyto poněkud rozdílné sporty mají společnou rychlost, bojovnost a kolektivního ducha. Zahrát si na zamrzlém ledě s dřevěnými hokejkami určitě můžete. Pohyb na bruslích je poněkud specifický, a snad i proto se mezi hokejisty příliš běžců nenajde, alespoň na té úrovni, kde by to bylo vidět. Nicméně slavná oštěpařka a olympijská vítězka Dana Zátopková přešla k oštěpu právě z házené.

Chůze

Chůze je pohybem, bez nějž se prakticky neobejdeme, neboť chodíme vlastně pořád. Pro ty, kteří chtějí začít běhat a zdraví jim to neumožňuje, je ideálním a prakticky jediným začátkem, dostatečný počet kroků (doporučuje se jich deset tisíc denně) je ale důležitý i pro nás ostatní. Se sousedkami na vsi jsme se shodly, že se na nás všechny nalepilo postupně tři až pět kilo, jak jsme přesedlaly z dobíhání prostředků městské hromadné dopravy do aut, i když jinak máme pohybu více. Poněkud sportovnější chůze po horách, nebo chcete-li horská turistika, vám dá ještě více, přičemž tempo si samozřejmě můžete zvolit jakékoli od pohodového ke svižnému. Samostatnou kapitolou je tzv. atletická chůze, spojená s řadou předsudků o tom, jak se u toho všichni kroutí a stejně všichni běží, a jak to vypadá nezdravě. Naopak, ti, kdo této sportovní chůzi podlehli, často začali právě proto, že jim bylo zakázáno běhat, při chůzi měli od zranění pokoj, a navíc začali sbírat dobrá umístění, neboť tu není tak velká konkurence jako v běhu. Stačí jen zvládnout techniku.

Indiánský běh

To vlastně není samostatný sport, nicméně nejen začátečník občas ocení jeho výhody. Indiánek je postupným přechodem od chůze k běhu, když začínáte. Většina úplných začátečníků nejspíš nebude mít v běhu takové tempo, které budou schopni udržet bez funění. Pokud je tedy i ten nejpomalejší klus, jehož jste schopni, na vás ještě příliš, střídání s chůzí se vyplatí. Chodecké úseky můžete zkracovat postupně až do té doby, kdy svou obvyklou trasu bez problémů uběhnete. Ostatně právě Indiáni dokázali pomocí běhu s chůzí urazit dlouhé vzdálenosti. Střídání chůze s během se dále hodí i zkušenějším běžcům v náročném terénu na dlouhých trailech.

Jezdectví

Pokud máte rádi koně a pohled z koňského sedla, určitě oceníte zpevnění trupu a pánevního dna, které vám jezdectví prakticky ve všech podobách nabízí. Ne nadarmo se jízda na koni – hippoterapie s úspěchem využívá v rehabilitačních zařízeních.

Jóga

Podobně jako další cvičení, například pilates, vám pomůže zpevnit core a naučit správnému dýchání. I proto se tato cvičení těší veliké oblibě nejen mezi běžci a běžkyněmi. Jóga má hodně podob: dynamická powerjóga, horká bikramjóga, jóga pro děti, asi nejznámější hathajóga či kundalini jóga. Zdaleka to nemusí být jen pouhé povalování pro babičky, jak jsem si i sama mnoho let myslela, než jsem začala chodit na skupinu léčivé jógy ke své dávné kamarádce, která si s ní dokázala vyléčit své někdejší zdravotní obtíže. Posílíme, protáhneme, meditujeme, souzníme s vlastním tělem – co víc si přát? Stačí si vybrat ten typ, který vám a vaší nátuře bude vyhovovat nejlépe.

Vanda Kadeřábková-Březinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv říjen listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 srpen 2019 září 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce