Rubriky:

Ladíme

Být navždy mlád? Jak dlouho se běžec může zlepšovat?

12. června 2018 12:02 - Praha

S běháním je to zhruba stejně jako s dalšími sporty, ale i ostatními aktivitami v našich životech. Pokud jsme v něčem noví, po určité době zacvičování jsou vidět první výsledky a výkonnostní křivka roste. A roste a roste, až dosáhne svého maxima. Následuje kratší či delší stagnace a úpadek, pokles, degradace. Ani naše stále se lepšící časy na všech tratích nevydrží věčně a každý z nás jednou zjistí, že lépe zaběhnout to už nepůjde. Až to přijde, buďte připraveni. Jak zajistit, aby pokles nebyl tak rychlý, ani tak prudký? Nějaké možnosti by tu byly...

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Američtí vědci, tentokráte ovšem matematici, sesbírali ohromné množství terénních dat a všechno zprůměrovali, vyhodnotili a vyvodili obecné závěry: Průřezově za všechny distance platí jako výkonnostní vrchol zhruba 35. rok. Po tomto věku už to jde s výkony jen s kopce. Navíc prý také platí, že čím delší závodní trať, tím je pokles zřetelnější. Maratonci tak asi budou o trochu smutnější než sprinteři. Uvedené ovšem nemůžeme bez rozmyslu aplikovat úplně na všechny. I na nejvyšších příčkách světových tabulek najdete výjimky potvrzující pravidlo.

Extrémní sport ve starobním důchodu

Jinak to bude samozřejmě i v případě, že už vám 35 je a vy s během teprve začínáte. Statistiky řečí průměrů hovoří o zhruba sedmi letech, které máte na zlepšování. Pak už budete pravděpodobně jen pomalejší a pomalejší, i když budete trénovat na pořád stejné úrovni. Vytrvalostní sportovci na tom mohou být o něco lépe. Ukazuje se, že například pro maratonce je průměrný věk výkonnostního maxima někde kolem 40. roku věku.

Co se to s námi vlastně děje, když stárneme?

Předně s věkem klesá schopnost těla rychle okysličovat. Nadechnout vzduch, dostat ho z plicních sklípků do krve, odtransportovat do potřebných míst a tam jej poskytnout pracujícím svalům trvá organismu stále déle. Řečí sportovců klesá VO2 max. To koresponduje i se zjištěním, že maximální hodnota tohoto ukazatele se dosahuje ve věku 30-40 let. Jeho pokles souvisí také se snižováním maximální hodnoty tepové frekvence. Srdce bije pomaleji a dosahuje svého maxima objemu transportované krve dříve. Starší lidé také pomaleji regenerují a s věkem dochází i k úbytku svalové hmoty. Pokud ale budete stále trénovat i po třicítce, můžete své stárnutí ‒ pokles uváděných ukazatelů zpomalit až o polovinu oproti běžné populaci.

Krize středního věku: Regeneruje tělo čtyřicátníka pomaleji? Nová studie vás možná potěší

Lze udělat něco, abychom proces stárnutí zpomalili?

Kromě rezignace je mnoho dalších cest. Tou nejefektivnější je pokračovat v tréninku a zaměřovat se na ty oblasti, které naši péči nejvíce potřebují. Jako velice efektivní pro udržení vysoké výkonnosti do pozdějšího věku se ukazují nejrůznější cvičení o vysoké intenzitě. Nejrůznější formy rychlých, svižných kruhových tréninků a intervalové tréninky o vysoké intenzitě budou pro vás to pravé, pokud chcete zůstat dlouho ve formě. Velmi efektivní je i stále populárnější crosstraining, který vhodně kombinuje silová cvičení (ta zbrzdí úbytek svalové hmoty) a strečink (ten zajistí zachování nejlepší možné flexibility). Velkou devizou je komplexnost cvičení pro celé tělo a nejrůznější druhy zátěže. Ať už jste se rozhodli zatočit se svým stářím kdykoli, mějte na paměti, že kdo se vzdává až úplně nakonec, ten se vzdává nejlépe.

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv srpen září říjen listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce