Rubriky:

Ladíme

Buďte v pohodě! Stres totiž ochromuje svaly

30. června 2018 08:30 - Praha

Na běžecký výkon mají negativní vliv také starosti a mentální nevyrovnanost, kdy třeba člověk jedná jinak, než by vnitřně chtěl. Vědecké studie odhalily, že fyzický výkon ovlivňuje i naše psychické rozpoložení. Budeme mít teď ze stresu ještě větší strach?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jedna britská studie ukázala, že když běžce necháte před účastí na pětikilometrovém závodu absolvovat test na počítači, který v nich skrytě vyvolá určitý stres, jejich výkon poklesne o více než 5 %. Vztaženo na maraton to může představovat třeba 10 minut u maratónce s časem kolem 3:00:00. V jiném pokusu museli účastníci studie před desetikilometrovou jízdou na ergometru shlédnout tříminutové video s obsahem vyvolávajícím hnus a opovržení. Skupina, která měla zakázáno své city projevit, byla o 3,3 % pomalejší a subjektivně hodnotila začátek jízdy jako zvláště obtížný.

Testováno na lidech: Běžci umí lépe vzdorovat stresu. Vědecky ověřeno!

I mnoho dalších pokusů a studií potvrdilo, že mentální zábrany, psychická pnutí a duševní diskomfort negativně ovlivňují sportovní výkonnost jednotlivce. Negativní prostředí vytváří v hlavách běžců také nepřiměřený tlak na výkon, příliš zaryté sledování určitých cílů nebo naopak potlačování určitých myšlenek. Negativně působila dokonce i vizualizace průběhu závodu, která je jinak považována za ideální motivační prostředek ve dnech přípravy na závod. Krátce před startem může na psychice a výkonu napáchat značnou škodu.

Vytrvalostní schopnosti svalstva podle další, tentokráte kanadské studie, snižují také představy nadcházející námahy a trápení se na trati. Vizualizace a mentální mantry tak prý hrají velkou roli v době přípravy na závod, případně v těžkých chvílích samotného závodu, bezprostředně před startem ale mají vliv spíše negativní. Experti proto doporučují fyzickou průpravu doplňovat také cílenou průpravou psychickou. Ideální mentální nastavení před startem tak podle nich představuje uvolněná mysl se zdravým zaměřením na nastávající závod.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2019 únor 2019 březen 2019 duben 2019 květen 2019 červen 2019 červenec 2019 srpen 2019 září 2019 říjen 2019 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce