Rubriky:

Radíme

Švihni sebou! - zpestření tréninku

30. ledna 2015 08:00 - Praha

Někomu se může zdát běh po čase příliš jednotvárný. Všechny trasy v okolí už má proběhnuté asi stokrát a tak hledá, jak si trénink oživit, zpestřit. Běh je svým způsobem jednostranná zátěž, a i když se do pohybu dává celé tělo, jsou na náš podvozek přeci jen kladeny mnohem vyšší nároky. Každé zpestření je vítáno. A zapojíme-li i další svalové skupiny, tím lépe. Co takhle švihadlo?

 

Profimedia.cz, Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Švihadlo bývalo, a snad ještě i je, oblíbeným náčiním každého, kdo trochu dbá o fyzičku. Na trhu jsou klasické pomůcky s dřevěnými rukojeťmi a konopným provazem, ale i sofistikované věcičky s měkčenými rukojeťmi a kvalitními ložisky, s variabilními zátěžemi v rukojetích a digitálními počítadly.

Provaz mezi rukojeťmi bývá z gumolanka, PVC, opláštěného ocelového lanka, kůže nebo syntetického provázku. Materiály jsou různé, všechny fungují - jediné, v čem se budou někdy i velmi značně lišit je jejich rychlost při otáčení.

Přírodní provazy (často tlustšího průměru) jsou línější, pomalejší. Naopak čím bude mít materiál větší hustotu, tedy čím bude těžší, tím rychleji s ním dokážete mrskat. Pokud budete mít rukojeti vybavené kvalitními ložisky, rychlost se ještě zvýší.

„Správnou" délku švihadla určíte tak, že se snožmo postavíte doprostřed švihadla a natáhnete oba jeho konce. Rukojeti by vám měly končit v podpaží. Zhruba lze říci, že při tělesné výšce 170 cm by vaše švihadlo mělo mít dva a půl metru. S délkou švihadla si ale také můžete pohrát a ztížit si tak tréninkové podmínky - kratší švihadlo vás přinutí více pracovat nohama a do pohybu paží zapojit více lokty a ramena.

Skákání se švihadlem je vhodné na rychlé a intenzivní zahřátí organizmu. Někteří běžci tvrdí, že trénink se švihadlem je znatelně zrychlil na krátkých a středních tratích. Skákat se dá snožmo na místě, snožmo doprava/doleva i dopředu/dozadu či do čtverce a po jedné noze se střídáním.

Pokusit se můžete i o několikanásobný švih během jednoho výskoku, zkřížit ve výskoku ruce před tělem či za tělem a další akrobatické kousky. Svůj pokrok můžete měřit a sledovat buď na čas, nebo na počet přeskoků. Tady si můžete pomoci digitálním počítadlem otáček v rukojeti.

Obecně lze říci, že skákání přes švihadlo pomůže zlepšit koordinaci vašich pohybů, jejich dynamiku a rozvíjí obecnou vytrvalost a výbušnost. A váš kardio-vaskulární aparát taky nepřijde zkrátka. Švihadlo je oblíbená pomůcka každého, kdo honí kila, ale i všech, kdo rozvíjí svou fyzičku. Jen si vzpomeňte na všechny ty hollywoodské trháky, ve kterých boxeři a mistři bojových umění nepouštějí švihadlo z ruky. A když, tak jen aby ho vyměnili za nunčaky.

A co na to náš nejúspěšnější profesionální boxer Lukáš Konečný?

"Samozřejmě ho mám, skáču přes něj. Občas ho klukům jako trenér zařadím, ale není to nic, na čem bych stavěl trénink. Je to spíš doplněk na vyskákání. Vím, že hodně lidí používá švihadlo, že se při něm potí. Já tedy ne, nepřijde mi, že by tohle bylo nějak fyzicky náročné. Na mě to je moc jednotvárné, prostě to pro mě není ideální."

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz:
švihadla
René Kujan, Sport.cz

Používáte při svém tréninku také švihadlo?

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce