Rubriky:

Radíme

Koleno: Čím nás může největší kloub v těle potrápit?

17. února 2015 12:31 - Praha

Koleno si právem zaslouží velkou péči, ať už v rámci prevence, tak po vzniku zranění nebo chronických obtíží. Problémů a bolestí zde může vznikat celá řada a není radno je podceňovat.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Jedna z nejběžnějších bolestí kolenního kloubu u běžců je tzv. „běžecké koleno". Tato častá komplikace vám může klást překážky v tréninku anebo vás kompletně z tréninku vyřadit. Bolest se projevuje buď přímo vespod, lehce nahoře nad nebo dole pod čéškou.

Obecně se bolest zvyšuje při běhu do kopce nebo z kopce. Při běhu nahoru a dolů ze schodů jsou slyšitelné drásoty a vrzoty. V nejhorších případech se může objevit otok kolene.

Toto poranění může být důsledkem nesprávných pohybových stereotypů, ochabnutí svalstva v oblasti kyčelních kloubů a dolní bederní páteře, ale třeba také snížené běžecké formy.

Nejčastější chyby:
ignorování bolesti v kolenním kloubu – pokud vám tělo vysílá varovné signály, naučte se jim naslouchat
nadváha – každé kilo navíc významně zvyšuje zatížení kloubu
přetížení – ať už se jedná o jednorázové přetížení daného segmentu nebo celkové tzv. „únavový syndrom“
svalová disbalance – slabé svaly a nedostatečná flexibilita kolena jsou primárními příčinami úrazu kolenního kloubu
opomíjení regenerace a kompenzačních aktivit

Největším problémem je, že běžci často nenaslouchají svému tělu a běhají i přes bolest. Běhání přes ostrou, vystřelující bolest situaci jen zhoršuje. Běžci pak končí v rehabilitačních ambulancích, a to jen proto, že raději dále běhají, než aby odpočívali nebo vyhledali odbornou pomoc mnohem dříve.

Terapie bolesti kolenního kloubu je velmi individuální, ale obecně doporučuji laserovou a ultrazvukovou terapii, rázovou vlnu a další elektroterapii. Vhodné je doplnit kineziotapingem. U nestability kolene se hodně používá senzomotorických cvičení na balančních plochách a cvičení klenby nožní, která velmi významně napomáhá stabilizovat koleno. Samozřejmě nesmí chybět cílené protahování a posilování klíčových oblastí.

Akutní bolest a hlavně otok zklidníte po doběhnutí ledováním - cca 15 minut přes ručník, zapolohujete obě nohy do zvýšené polohy, ale hlavně dopřejte svému tělu klid k regeneraci.

Jak se vyvarovat chyb:
limituje vás bolest v běžných činnostech a její intenzita narůstá? – vyhledejte specializovanou pomoc
pokud vás díky nadváze bolí koleno(-a), je velmi těžké shazovat nabytá kila běháním – dejte přednost rotopedu před běžeckým pásem
zařaďte strečink v průběhu i po běhání a po těžkém tréninkovém dni si naplánujte lehký tréninkový den – vaše tělo dostane šanci zregenerovat a obnovit síly
věnujte pozornost všem svalovým skupinám - pokud jsou svaly kolena, kyčle a pánve dostatečně silné, drží koleno stabilní a vyvážené
naučte se aktivně odpočívat – plavání nebo kolo umí zaměstnat i jiné svalové skupiny než běhání a navíc obě aktivity nabízí pohyb v odlehčení

Až obtíže odezní, postupně navyšujte četnost a objem tréninků a přidávejte na intenzitě jen velmi pozvolna. Nezapomeňte na vhodnou běžeckou obuv a ze začátku si zvolte lehčí terén (lépe rovinatý než kopcovitý), aby se potíže hned nevrátily.

Pokud se bolest nezlepšuje a objevují se postupně další nežádoucí příznaky (změna konfigurace kolene, změna barvy nebo teploty kůže v místě obtíží), je na místě vyhledat specialistu. Lékař provede diagnostiku a navrhne další postup léčby. Často volí jako další diagnostické vyšetření artroskopii, která má výhodu v tom, že se prakticky během výkonu může změnit v terapii. Následná rekonvalescence je mnohem rychlejší, protože nedochází k velkému operačnímu vstupu. Dále následuje intenzivní rehabilitace.

Lucie Pětioká – Fyzioterapeut
Vystudovala fyzioterapii a speciální pedagogiku sportu zdravotně postižených na UK v Praze. Specializuje se na dětskou a sportovní fyzioterapii. Pět let pracovala ve Fakultní nemocnici Motol v Praze a šest let v Rijádu v Saúdské Arábii. Deset let se věnovala atletice na závodní a později i vrcholové úrovni – specializace skok vysoký a ženský sedmiboj. Mezi její koníčky patří běh, plavání, horské kolo, volejbal, in-line brusle, běžky, jízda na koni, potápění a cestování.

Předchozí díl:

Bolest lýtek - Achillova pata běžce?

Lucie Pětioká, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce