Rubriky:

Radíme

Jarní únava. Co na to krevní obraz?

8. března 2015 15:35 - Praha

Stále se dočítáme o tom, jak zlepšit svoji výkonnost, jak trénovat do kopce, kolik kilometrů naběhat, jak často běhat, co dělat, abychom uběhli km za 5:00, 4:30, 4:10, pod 4:00 minuty. Ale co dělat, když „to neběhá“, výkonnost se naopak snižuje, čas na kilometr se nezastavitelně prodlužuje a vy nevíte, co s tím? Jestliže jste neprodělali žádnou nemoc ani fyzické zranění, může se jednat o řeč těla. Tělo vám dává jasné signály, že se něco děje. Věnujte mu pozornost, železniční přejezd na červenou také nepřejedete a posloucháte blikající světlo spolu se závorou. A tak i vy se na chvilku zastavte a zamyslete se, co dělat.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

 

Únava

Pokud se jedná o únavu, zpomalte, vynechejte tréninky a nahraďte je jinou činností. Jiné činnosti nemusí být pouze v podobě sledování televizních seriálů, pojídání nezdravých potravin a proměny svalů v tuk. Naopak. Zkuste plavat, chodit s holemi, posilujte tělo na TRX, kde si posílíte vnitřní svalstvo pomocí váhy vlastního těla. Jezte zdravě, odlehčete svému tělu, především teď s blížícím se jarem. Masopust má svůj význam.

Po zimě, kdy jsme tělu dodávali tučnější potraviny, je na čase očistit tělo, abychom se vyhnuli jarní únavě a měli dostatek energie. A nebojte se, že se na sociálních sítích nebudete moci pochlubit svými kilometry. Napište „šetřím své tělo, odpočívám". A až se budete cítit lépe, zkuste vyběhnout. Za pár dnů odpočinku, bez běhání vám nic neuteče a tělo bude vděčné. Lepší poslouchat jeho signály, než se dostat do dalšího stádia, kdy budete muset poslechnout, protože tělo už nebude moci.

Musím poslouchat

Dostali jste se do této fáze „musím poslouchat"? Nedokážete uběhnout 5 km v kuse, i když jste běhávali mnohonásobné objemy? Zadýcháváte se více než dříve, v kopích musíte přejít do chůze nebo dokonce zastavovat, vaše rychlost se zpomaluje, jste stále unaveni a na závody nemáte už ani pomyšlení?

Když jídlo nestačí a lid peláší za chemií

Pozor! Pokud nejste po nemoci, nejste na první pohled nemocní, možná jste „nemocní" na pohled druhý. V tomto případě je vhodné navštívit lékaře a požádat o krevní testy. Není to strašení. Jde o to zjistit, co se to s naším tělem děje, kde je problém. Protože zkoušet trénovat a trénovat, když se tělu nechce, je spíše na škodu než ku prospěchu.

Myoglobin

Z krevních testů můžete zjistit obsah myoglobinu. Myoglobin je bílkovina, která nám ukáže, zda nejsme přetrénování. Hodnoty myoglobinu by se měly pohybovat u mužů v rozmezí 19 – 92 μg/l, u žen od 12 – 75 μg/l. Myoglobin potřebujeme pro kontrakci srdečního svalu i svalů kosterních. A pro běžce je podstatné, že myoglobin přenáší kyslík a plní tak v podstatě funkci hemoglobinu, který zmíněné tkáně následně využívají. Neboť srdce a svaly potřebují vyšší zásoby kyslíku než ostatní orgány, a to díky vysokým nárokům na ně kladeným.

V případě správného množství se myoglobin v těle vyskytuje uvnitř buněk, v případě poškození buněk uniká do krve a právě z vyšetření zjistíme, jak na tom jsme. Zvýšená hodnota myoglobinu může znamenat poškození svalů či srdce. Pouze z testů nelze odlišit, o jaké poškození se jedná, v případě běžců uvažujme o poškození prvním, a to poškození svalu. To může vzniknout intenzivním namáháním či poraněním svalu, neboli přetrénováním a nedostatečnou regenerací.

Ferritin, zásobní železo

Ferritin, který je důležitý pro jakoukoli fyzickou činnost, je ve vodě rozpustná zásobní bílkovina, a můžeme ji nazvat zásobním železem. Ferritin je podstatný pro tvorbu hemoglobinu a zmíněného myoglobinu v těle. V případě, že ho máme v těle snížené množství, snižuje se nám množství hemoglobinu a naše výkony mají sestupnou tendenci, i když trénujeme. Pro představu, jeden gram hemoglobinu váže cca 1,3 ml kyslíku. Čím máme vyšší hladinu hemoglobinu, tím máme lepší i přenos kyslíku ke svalové tkáni. A naopak, čím nižší je hladina, tím je přenos kyslíku horší a náš výkon také.

Referenční meze hodnoty ferritinu v těle jsou pro muže 20 – 300 ug/l a pro ženy 20 – 120 ug/l. A co když máme ferritinu málo? Podezření na nedostatek ferritinu potvrdí jeho nízká hladina v krvi, která je v přímé úměře s množstvím zásob železa. Železo je nepostradatelnou složkou krevního barviva, hemoglobinu. Když nemáme železo, nebude se vytvářet hemoglobin a máme problém. Neudýcháme se to! S prokázaným úbytkem ferritinu zjistíme pokles koncentrace hemoglobinu a počtu erytrocytů a hrozí anémie. Pokud ji už nemáme.

Zvýšit množství ferritinu v těle je možné, avšak nejdříve je nutné zjistit, zda naše tělo dokáže železo absorbovat. Pokud ano, lékař předepíše tablety na zvýšení jeho hodnoty krvi. A hemoglobin má zelenou.

Kateřina Kašparová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce