Rubriky:

Radíme

Před závodem doplňte cukry, ale zapomeňte na sachr a vídeňskou kávu

22. března 2015 15:16 - Praha

Tep se pomalu při vzpomínce zrychluje, čas výstřelu se blíží. Koho čeká premiéra, ten je ještě více nažhavený. Pokud je vaším cílem Sportisimo 1/2Maraton Praha, který startuje 28. března, tak nezbývá mnoho času nazbyt. Den boje s časem se blíží a my vám přinášíme společně s RunCzechem rady, které vám mohou pomoci snížit nervozitu.

 

Vlastimil Vacek, Právo

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Půlmaraton není sprint. Je to 21 km.

Pravda, říká se, že půlmaratón zvládne takřka každý zdatnější sportovec. Pokud si však chcete závod doopravdy užít, je dobré začít s přípravou dříve než 14 dní před závodem. Tělo si potřebuje na souvislejší pohyb zvyknout a to vyžaduje alespoň tříměsíční přípravu. Běhejte minimálně obden a o víkendu výběh postupně prodlužujte až k 17 kilometrům. V týdnu před velkým dnem, tedy startem, si dejte trochu oraz.

Hodně spi, dobře jez a pravidelně pij.

Nejlepší a spolehlivě nejlevnější regenerace je spánek. Jistě, k rychlejšímu zotavení úspěšně dopomohou vedle pestré stravy a dostatečného příjmu tekutin všemožné výživové doplňky. Pokud si ale půjdete lehnout včas, nemůžete pro své tělo udělat více. V týdnu před závodem se vyplatí upřednostnit stravu bohatou na sacharidy. A tím nemyslíme sachr a vídeňskou kávu. I keňští vytrvalci jsou živi především z těstovin, rýže či luštěnin. Hodně také pijte.

Absolvuj preventivní sportovní zdravotní prohlídku.

Cítíte se dobře, jste plní sil, zvládnete uběhnout spoustu kilometrů v kuse. Vše se zdá být v pořádku, pokud to myslíte s běháním aspoň trochu vážně, vyplatí se zajít na preventivní sportovní prohlídkou obohacenou o zátěžový test.

Při registraci si pojisti storno účasti v závodě.

Jsme taky jenom lidé. Někdy nás zabolí tam, kde by zabolet nemělo. Zejména na velké závody nám přitom nezbývá než hlásit se hodně dlouho dopředu. Pro tyto a jiné účely se hodí pojištění storna účasti.

Sleduj předpověď počasí a na závod se oblékni tak, jako by bylo o 5 °C více.

Nemusíte se bát, že vám bude zima, pocit mírného předstartovního chladu rychle zmizí. Na start si můžete přiobléct starší bundu či mikinu. Pomůžete sobě i druhým. Jakmile ji se startovním výstřelem odhodíte, dobrovolníci tuto velkou dobročinnou haldu posbírají a oblečení poputuje k potřebným. Pokud se samotného závodního oblečení týká, běžte pouze v tom, co už máte vyzkoušené.

Správné boty jsou základ.

Nohy jsou při běhu to nejpodstatnější. Závody proto běhejte vždy ve vyzkoušených botách. Metoda pokus - omyl může i poměrně bolet, nejednoho běžce dokonce zvládla odstavit z trati úplně.

S rozvázanými tkaničkami se špatně běží.

Může to vypadat jako hloupost, ale kdo se jednou sklonil po hodině usilovného běhu či ještě později, ví, o čem je řeč. Rozlučka s dobrým časem je ještě ta menší potíž. Jakmile se totiž prudce ohnete a pak prudce narovnáte, nezřídka se stane, že sedíte na zemi, aniž byste věděli, proč a co tam vlastně děláte. Běžci se proto spoléhají na poctivý dvojitý uzel.

Startovní číslo si připni na viditelné místo na hruď a vyplň jeho zadní stranu. Usnadní to poskytnutí zdravotnické pomoci.

Je to jen pár číslic a písmen. Přesto vás dokážou ochránit jako máloco jiného. Nikdy nezapomeňte vyplnit své základní údaje na rubu svého startovního čísla. Jasně, o problémy nikdo nestojí. Právě proto tam těch pár údajů o sobě napište. Pokud by se nějaký ten průšvih přece jenom stal, zdravotníci budou mít hned o poznání jasněji, co a jak.

Na závod přijď včas.

Představte si masu pěti, osmi, dvanácti tisíc lidí, k tomu plus mínus podobný počet těch, kteří se chystají jim podél trati fandit. A teď si ještě představte sebe sama ve snaze probít se tou tlačenicí v poslední pětiminutovce před startem do svého koridoru. Na závod přijďte určitě včas, klidně i hodinku a půl předem. V klidu se převlečte, odevzdejte batoh do úschovny, trochu se rozcvičte.

Potřebu vykonávej na místech k tomu určených.

Zejména rychlejší borci jsou návštěvou záchodků před vyběhnutím pověrčiví až posedlí. Upřímně řečeno, není divu. Téhle životně i běžecky důležité potřebě se nicméně oddávejte na místech k tomu určených. V zázemí závodu bývá dostatek mobilních toalet. Jenom je třeba počítat s krátkým čekáním.

Dodržuj pokyny organizátorů.

Dobrá, zejména pro zkušenější běžce to trochu zavání nudou. Všude byli desetkrát, všechno znají. Ale, jak se říká, nečteš-nevíš! Startovní obálka ve skutečnosti ukrývá spoustu cenných poznatků.

Běh je záležitost společenská. Čím více běžců, tím větší zážitek.

Běžet sám v tisícihlavém davu nemusí být úplně nejveselejší. Snad jenom vyznavači kultu osamělosti vytrvalostního běžce si to užijí sami za sebe. Jinak to ale utíká veseleji ve dvou a více lidech. Teď už to je na vás. Ať to běží.

lik, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce