Rubriky:

Radíme

Anémie a běhání: Nemoc vás nemusí nutně položit na lopatky

27. března 2015 16:25 - Praha

Už jsme řešili problém „běhám, ale neudýchám to“ a možnosti příčin. Jednou z nich je anémie neboli chudokrevnost. Anémie má základní příznaky, které souvisí především se sníženou schopností krve transportovat dýchací plyny. Patří mezi ně slabost a únava jak naší psychiky, tak našich svalů, které nemají dost kyslíku, a tak se unaví.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Při běhu poznáme hned, že není něco v pořádku. Zadýcháváme se abnormálně, jako bychom měli plicní nemoc. Avšak nemyslete si, plíce máte v pořádku, jen musejí víc makat, aby okysličily krev, která nemá červených krvinek na rozdávání. Plíce to samy neutáhnou. Pokud nemáme dostatek hemoglobinu, neudýcháme ani první kopec, natož běžný trénink či závod. Mezi další projevy anémie patří omdlévání, motání hlavy, neboť ani mozek nemá kyslíku příliš, bledost kůže, sliznic, nechutenství.

Jak běhat s anémií?

Narovinu ‒ špatně. Z počátku nemáte sílu, jste unaveni, každý metr bolí a uběhnout v kuse pět kilometrů je nadlidský výkon především pro vaše plíce.

Hodnoty hemoglobinu by se měly pohybovat u mužů v rozmezí 135-174 g/l, u žen 116-163 g/l. Počet červených krvinek zjistíme z krevního obrazu pod názvem hematokrit. Hematokrit je poměr mezi objemem červených krvinek a celkovým objemem krve a závisí na počtu a velikosti krvinek. Normální hodnoty objemu červených krvinek jsou 47 % (± 5 %) u mužů a 42 % (± 4 %) u žen. Např. hodnota hematokritu 36 % znamená 36 mililitrů červených krvinek ve 100 mililitrech krve. Máme-li anémii, vyčteme z krevních testů nejen nižší hodnotu hemoglobinu, ale také hematokritu.

Příčiny

Příčinou anémie může být několik. Avšak u sportovců se nejčastěji setkáme s další nízkou hodnotou. A tím je hodnota ferritinu. Nízký ferritin = málo zásob železa. Referenční meze hodnoty feritinu v těle jsou pro muže 20 – 300 µg/l a pro ženy 20 – 120 µg/l. Dále nalezneme vysokou vazebnou kapacitu bílkoviny transferinu pro železo. To jednoduše znamená, že transferin chce železo. Chce ho navázat a transportovat na místo potřeby. Jenže má smůlu, železo není, vázat se nebude.

Jak vyléčit anémii?

Zda dokážete absorbovat železo, se zjistí na hematologii, kde udělají testy na absorpci železa. Nejprve odeberou krev, poté vám bude na lačno podána tableta železa, za hodinu bude opět krevní odběr a za další hodinu další odběr krve. Do druhého dne se dozvíte, zda vstřebáváte, či nikoli. Pokud ne, může se jednat o celiakii, Crohnovu chorobu či jiné onemocnění. V případě vstřebávání vám lékař předepíše substituci železa, např. sorbifer, který budete užívat 2x denně, po zvýšení ferritinu v krvi a postupným zlepšování hodnot hemoglobinu a hematokritu, vám bude snížena dávka na 1 tabletu na den.

Co užívat kromě tabletek?

Kromě polykání tabletek je důležité jedno, odpočinek. Pro běžce velmi náročné. Zpočátku však nebudete mít ani sílu vyběhnout. Ale nevzdávejte se pohybu. Plavání je ideální na regeneraci a také zlepšíte dýchání.

Vhodná je také strava. Pro vegetariány a vegany je situace těžší. Hodně železa najdeme totiž v mase červeném. Pokud maso nejíme, vhodné jsou luštěniny, např. fazole adzuki, cizrna, hrách. Pokud jíme hodně zeleniny, je vhodné jíst ji odděleně od potravin obsahujících železo, neboť dle vyjádření lékařky z hematologického oddělení, zelenina vyplavuje železo z těla. Další pochutinou obsahující železo je hořká čokoláda s min. obsahem kakaa kolem 85%.

Kdy se vrátím zpět?

Po týdnu odpočinku a užívání tablet získáte znovu chuť vyběhnout. Budete se cítit mnohem lépe. Na závodění raději ještě chvíli zapomeňte, ale běhat se vám bude mnohem lépe. Únava svalů vám bude pomalu dávat sbohem a zadýchávání se následně také zlepší. Dejte tělu čas, anémie není chřipka, ale je léčitelná. Do měsíce se můžete dát do kupy, ale nepřehlížejte řeč těla. Nebojte se podstoupit krevní testy, jedno píchnutí vám pomůže rozklíčovat příčinu vašeho neběhání.

Kateřina Kašparová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce