Rubriky:

Radíme

Bolest chodidla. To je třináct svalů a dvacet šest kostí

14. dubna 2015 07:21 - Praha

Bolest chodidla možná potkala už i vás. Běháte, doběhnete a dostaví se bolest či pálení plosky. Sundáte tenisky, lehce promasírujete a následuje úleva. Ráno se probudíte, a jakmile pustíte nohy z postele, obtíže se znovu dostaví. Říkáte si: „Co se děje? Proč?“ Příčin vzniku bolesti může být hned několik.

 

Kateřina Vitáčková

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Klíč k pochopení našich problémů není jen v technice běhu, ale především v pochopení, jakou funkci naše noha vlastně má. Noha má nejen funkci statickou, kdy nám tělo drží ve vzpřímené poloze, ale i dynamickou sloužící k chůzi a běhu. Ovšem málokdo z nás si uvědomuje, že noha se snaží adaptovat na povrch. Tlumí naše nárazy, přizpůsobuje se povrchu terénu. Tohle vše je pro nohu velmi náročné. I přes to, že na noze najdeme třináct svalů a dvacet šest kostí.

Nejčastější onemocnění chodidel

Mezi nejčastější onemocnění chodidel u běžce jistě patří plantární fasciitida. Jedná se o zánět silného vazivového pruhu na plosce nohy, který se táhne od paty a upíná se podél celého chodidla až k prstům. Při nadměrném přetížení může docházet k dráždění nebo až k zánětu úponu vazu. Dlouhodobým přetěžováním nohy má za následek i vznik patní ostruhy, kostěného výrůstku na vnitřní straně paty, méně často na spodním úponu Achillovy šlachy. Bolestivá není samotná patní ostruha, ale měkké tkáně v okolí, které ostruha dráždí.

Příčina a vznik
Přetížení z nadměrných dávek běhu
Špatná technika běhu
Nadváha až obezita
Vadné držení těla, které vede k nesprávnému postavení celé dolní končetiny
Opakované zranění nohy
Rozdílná délka končetin
Výrazná pronace nebo naopak plochonoží
Špatná obuv

Míváte bolesti v oblasti prstů na noze? Příčinou může být Mortonova neuralgie, která se projevuje mravenčením až bolestí v místech mezi 2. a 3. prstem, někdy i 3. a 4. prstem. Obvykle najdeme pod těmito prsty i otlak svalového bříška, který je na pohmat citlivý. Osoby s tímto postižením mívají často delší druhý prst než palec a spadlou příčnou klenbu. Díky tomuto postavení nohy dochází k útlaku nervu a způsobuje nám bolesti v chodidle, někdy s vystřelováním pod prsty. Potíže se zhoršují při chůzi a delším stání.

S termínem plochá noha jste si již také určitě setkali. Podélná a příčná klenba je při větší zátěži (například dlouhodobé stání) vystavena silám, které mají tendenci klenbu snížit a nohu oploštit. Klenbu nám drží ve správné funkci vazy nohy spolu se svaly a umí udržet klenbu při pohybu. Proto také tendence k poklesu klenby je větší při únavě zúčastněných svalů. Plochonoží často doprovází deformita prstů (tzv. kladívkovité prsty), vbočený palec (hallux vagus), různé otlaky a „kuří oka".

Prevence a léčba

Nejdříve je potřeba stanovit příčinu, proč se stalo, že se bolest v chodidle objevila. A cílem je danou příčinu odstranit. Zbavte se nevhodných bot, zredukujte hmotnost, pokud trpíte obezitou. Pod odborným dohledem fyzioterapeuta se naučte správným pohybovým stereotypům, cvikům pro posílení nožní klenby i měkké techniky na uvolnění. Dobrý ortoped nebo podiatr vám vyrobí vložky do bot na míru.

V případě zánětu plantární fascie se doporučuje klid, analgetika, ledování dané oblasti. Od bolesti a k urychlení hojení dopomůže i kinesiotaping plosky nohy. V těžších případech (např. u patní ostruhy) se doporučuje elektroléčba, zejména ultrazvuk nebo laser předepsaný lékařem.

Určitě bychom na chodidle našli spoustu dalších potíží. V přetížených svalech (a tedy i na chodidle) můžeme vyhmatat bolestivé trigger points (malé svalové uzlíky nacházející se v přetíženém svalu), plísně, které mohou předznamenat i problémy s imunitou nebo různá svalová mikrotraumata.

Našim nohám nejvíce pomůže, když o ně budeme řádně pečovat ať už v oblasti hygieny, cvičení nebo koupí zdravotní obuvi. Ulevme jim od celodenního sezení, stání a nakonec i běhání. Zkuste se naboso projít v trávě, písku či po oblázkové pláži. Senzomotorická stimulace je pro chodidlo velmi příjemná a účinná!

Kateřina Vitáčková – fyzioterapeutka, osobní trenérka
Ve své soukromé praxi se zabývá diagnostikou a terapií funkčních poruch, cvičením za poúrazových stavů zaměřeným nejen na sportovce, ale i širokou veřejnost. Dále je poradcem v oblasti zdravé výživy a jejího vlivu na zvýšení sportovního výkonu. Pro své klienty vede lekce nordic walkingu. Ve volném čase se věnuje především běhu, lezení nebo vysokohorské turistice.
Kateřina Vitáčková, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce