Rubriky:

Radíme

Měl problémy, ale intimní záležitost ho vrátila zpět

3. června 2015 14:40 - Praha

V jednom z předchozích článků jsme se věnovali tématu jóga a běhání. Dnes si o józe popovídáme s jedním z nejpovolanějších ‒ Václavem Krejčíkem z Power Yoga Akademie, který se jí zabývá už dlouhých čtrnáct let a své poznatky čerpal ve všech koutech světa, včetně Indie. Jak se na propojení jógy a běhání dívá on?

 

René Kujan, Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Dnešní běžci velmi podceňují protahování, strečink. Všichni trénují, zatěžují svalstvo, ale jeho protahování se příliš nevěnují. Jak se na to díváte?

Já měl ve svém životě štěstí. V mládí jsem byl ve výcvikovém středisku mládeže, věnoval jsem se atletice, sprintům a měli jsme velmi osvíceného trenéra, který každý trénink začínal i končil deseti až patnáctiminutovým strečinkem. To mělo velký význam pro naši výkonnost. Protažené, připravené svaly dávaly zkrátka lepší výkony.

O běhání se říká, že trénovat pouze jednou dvakrát do týdne nemá moc význam. Jak často bychom se měli věnovat józe, aby to ještě dávalo smysl?

Viděl bych to na každý den v týdnu. Každý den ráno 15 ‒ 20 minut na protažení těla a na dechová cvičení, rozproudění energie. Není nutné cvičit hodinu dvě denně. Lepší je častěji v kratších úsecích. Jóga sama o sobě je odpočinkem a regenerací. Tam není důvod od ní několik dnů odpočívat. Samozřejmě se nic nestane, když jeden dva dny vynecháte. Protažení si ale sval „pamatuje" zhruba 24 hodin, takže uděláme nejlépe, když budeme cvičení provádět denně. Svaly tak získají na elasticitě i síle.

Jógu máte takříkajíc v malíku. Jak jste na tom s běháním?

Vždy jsem rád běhal. Teď ale běhám ne úplně pravidelně. Na základní i střední škole jsem dokonce musel běhat a byly tam i nějaké výsledky. A obliba běhání mi zůstala dodnes. Při jednom pádu u běhu přes překážky jsem si na střední škole bohužel zlomil pátý bederní obratel, ale v kombinaci s jógou jsem se mohl k běhání postupně zase vrátit. Jóga mi krásně zpevnila svalstvo páteře a podpořila stabilizační systém. Mám loveckého psa a snažím se s ním chodit každý den do lesa. Někdy jen házíme a chytáme míček, někdy si ale zaběháme, aby se pes pořádně unavil. Nemůžu říci, že bych byl nějaký pravidelný běžec, ale jsou týdny, kdy si jdeme dvakrát opravdu poctivě zaběhat. Beru to jako vhodný rekreační doplněk.

Jak náročné léčení a rehabilitaci si zlomenina vyžádala?

O zloměnině jsem tou dobou ještě nevěděl. Tělo bylo tak silné, že se dokázalo adaptovat. Svaly poškozenou kost podržely. Až časem, s postupujícími bolestmi zad, se přišlo na to, že obratel jsem měl zlomený. Tou dobou už byl ale srostlý. Dělal jsem závodně aerobik, kde jsou poměrně silné odrazy a dopady. Je pravdou, že od doby zranění musím na záda cvičit. A když běžím po tvrdém povrchu, tak to bolí. V lese je to ale v pohodě.

Říká se, že k velkým problémům současných běžců patří také dostatečně nezpevněné jádro. Může jóga řešit také toto?

Jóga je nejlepší metodou na posílení středu těla. Práce s vlastní hmotností je jeden z nejefektivnějších způsobů. Dobrý a velmi funkční je v tomto směru úplně obyčejný vzpor na čtyřech. Opřít se o dlaně a chodidla a vzepřít se, udělat takzvané prkno. Nebo klasická výdrž v kliku. To jsou výborná cvičení na posílení středu těla. Pomohou každému, bez ohledu na to jestli běhá, hraje fotbal nebo šachy. Střed těla je velmi důležitý z hlediska síly. Páteř je velice zranitelným místem, ochraňuje míchu, a tudíž všechny naše životní funkce. Jakékoli poranění nebo tvrdé dopady mohou páteř ohrozit. Pevný střed těla stabilizuje páteř a ve chvílích zátěže ji ochrání. Pokud je střed těla slabý, může slábnout i vše kolem a může docházet ke zraněním. Jádro nám pomáhá udržovat správnou polohu těla. Proto je střed těla tak důležitý. A jeho stav úzce souvisí s dýcháním. Správné dýchání je posilovatelem středu těla.

Navštěvovat posilovnu tedy nestačí?

V posilovně spousta lidí vypojí střed těla a všechno tahá rukama, tím pádem nesmírně zatěžuje páteř. Člověk, který je zpevněný, drží střed těla pevný a k tomu napojuje ruce nebo nohy, provádí bezpečný pohyb. Ale musí to dělat vědomě. S cílem, že není důležité zvednout určitou maximální váhu, ale že je důležité zabezpečit střed těla. To je poměrně těžké vysvětlit mužům. Těm jde o to, aby měli co největší sval, ale o funkčnost těla jako takového se příliš nezajímají. Muž potřebuje výkon nebo soutěž, ženy toto většinou nepotřebují.

Chodí k vám do studia také běžci?

Mezi návštěvníky mého studia jsou také běžci mající jógu jako doplněk ke svým aktivitám. Zrovna včera jsem měl na hodině nějaké půlmaratónce z Karlových Varů, kteří se přišli protáhnout. Já mám jógu jako životní způsob a k tomu nic moc dalšího nepotřebuji. A když jdu běhat, mám to jako takový doplněk k józe. Většina lidí to má asi opačně.

Jakým způsobem může být jóga běžcům prospěšná?

Jóga změní rychlost regenerace a změní dech. A rychlost regenerace změní právě ten dech, který je základním předpokladem pro jógu, ale i pro vše ostatní. V józe se dýchá efektivněji, hlouběji, pracuje se s dechem ekonomičtěji. Jóga učí ekonomizovat naše pohyby, naše tělo, a to jak pohybovou, tak nervovou i kardiovaskulární soustavu. Tělo tak pracuje efektivněji bez velkých nároků na zdroje. Tento pozitivní efekt se pak může projevit u jakéhokoli dalšího pohybu, třeba právě u běhání.

Kde bychom se s vámi mohli potkat?

Třeba 21. června na Reebok Yoga Sensation. Je to taková mega akce pro dav lidí v O2 areně. Jóga je ve své podstatě intimní záležitost a necvičí se ve velkých počtech lidí. Toto je však cílená akce, která se uskutečňuje ve všech metropolích světa a má za cíl říci, že se člověk má v tom chaosu velkoměsta možnost zastavit, zregenerovat síly a povzbudit svou vitalitu. Minulý rok proběhl 1. ročník a myslím, že se velice vyvedl. Cvičilo se ve velké hale a menších sálech areny a bylo to moc příjemné. Kdo má čas a chuť, ať určitě přijde. Každý si může vybrat, co ho zajímá. Na své si přijde začátečník i pokročilý.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce