Rubriky:

Radíme

Pět skvělých doplňků k běhu. Prubněte box

6. června 2015 07:13 - Praha

Možná jste už narazili na jistě pravdivé tvrzení, že chcete-li být dobrým běžcem či běžkyní, neměli byste se věnovat pouze běhu. Je to skutečně tak. Do běhání se sice zapojují všechny větší svalové skupiny, ne u všech je však toto zapojení natolik velké, aby je to posílilo. Naopak nám mohou některé i chabnout a chřadnout. Aby se to nestávalo a naše tělo nezachvátily dysbalance, je dobré oživit repertoár také jinými druhy pohybových aktivit.

 

asics.com

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Co třeba takhle veslování? Ať už na krásném modrém Dunaji nebo v posilovně na trenažeru, zapojíte kromě svalstva horních končetin také břicho a záda úplně zahálet nebudou, koneckonců ani nohy. Veslování je vůči tělu jedna z nejspravedlivějších aktivit ‒ zapojuje celého člověka a dýchací ani oběhový aparát nenechá na pochybách, že se skutečně něco děje. Navíc se o veslování tvrdí, že jeho pomocí dosáhnete nejefektivněji na vyšší hodnoty VO2 max. Ani pádlování nemusí být k zahození. Když už si jej ale zvolíte, dejte přednost kajaku před kánoe. Zátěž v kajaku se na rozdíl od kánoe rozprostírá rovnoměrně na obě poloviny těla, což je samozřejmě mnohem vhodnější.

Ať už to skalní nebo to „překližkové" lezení na umělých lezeckých stěnách, oboje dá tělu řádně zabrat. Základem jsou silné končetiny horní i dolní, posílené svalstvo jádra a ani záda nebudou zahálet. K tomu se navíc přidá hlava promýšlející další postup po řídce se vyskytujících stupech a chytech a kolísající psychika. Tento koktejl dokonale prověří stav organismu a řádně jej posílí po všech stránkách. Někdy bude třeba výbušné síly, někdy naopak zase trpělivosti a vytrvalosti. Lezení je zkrátka jedna z nejlepších komplementárních aktivit, jakou si můžete vymyslet.

Zapomínat nemůžeme ani na plavání. Pokud jste se dostávali například z nějakého těžkého úrazu, první pohybová aktivita, kterou vám lékaři dovolili či dokonce předepsali, bylo pravděpodobně plavání. Voda nadnáší a zároveň klade pohybu větší odpor než vzduch. Svaly tak musí pracovat se zvýšenou intenzitou, zatímco klouby si lebedí ‒ žádné otřesy, žádné prudké nárazy, doskoky, došlapy. Nejvhodnější jsou samozřejmě takové styly, které v maximální míře zapojují do pohybu celé tělo, a to rovnoměrně, tedy například styl prsa. Navíc při této příležitosti můžeme zapracovat i s dechem, a tudíž vitální kapacitou plic i VO2 max.

Mezi vhodné komplementární sporty se řadí také box. Zkuste pár minut mlátit pěstí do pytle a uvidíte proč. Pro správné provedení výpadů je třeba rychlých nohou, bleskových reakcí a silného jádra. To vše můžete zúročit i v běhu. Boxeři potřebují mít dobrou vytrvalost, a proto zhusta běhají. My tento postup zkrátka jenom otočíme. No, a pokud to bušení do pytlíků s pískem vezmete trochu vážněji, určitě se pak budete o to méně bát v potemnělých parcích při nočních výbězích. Budete mít výhodu výběru. V případě nenadálého napadení můžete volit ze dvou sportovních variant ‒ utéct nebo útočit. Oboje už budete mít v paži. I v noze.

Mnoho běžců si jízdu na kole pochvaluje zvláště v období, kdy potřebují z nějakého důvodu šetřit klouby. Cyklistika skutečně umožní velmi intenzivně zapojit nohy, aniž bychom klouby vystavovali pravidelným nárazům do podložky. V tomto směru je jízda na kole určitě šetrnější. Ostatní svalové skupiny však na bicyklu moc nezapojíte, a tak nelze hovořit úplně o vhodném kompenzačním cvičení. Jako druh postupného návratu do běžecké formy nebo rekonvalescence po úrazu dolních končetin zafunguje rotoped nebo kolo přímo skvěle. Nespoléhejte se však v doplňkových aktivitách pouze a jedině na kolo, myslete také na svou páteř, která po několikahodinové jízdě kolmo může dosti trpět.

René Kujan, Sport.cz

Věnujete se kromě běhání také jiným pohybovým aktivitám?

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce