Rubriky:

Radíme

Nordic running: Šetřete při běhu svá bedra, kolena a achilovky

24. června 2015 06:36 - Praha

Nordic running má několik navzájem souvisejících přínosů. Zaměřme se dnes na ty medicínské, přesněji řečeno zdravotně preventivní. Zdraví je přece v našem - nejenom běžeckém - životě to úplně nejdůležitější. A drtivá většina z nás jistě běhá právě pro zdraví a pro radost z pohybu, ne jenom kvůli výsledkům či bodům ze závodů.

 

Milan Kůtek

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Pravidelné běhání sice zlepšuje naše zdraví a psychiku, musíme si ale uvědomit i jeho náročnost pro organismus. Pohybový aparát (především nosné klouby) je při běhu nucen amortizovat gravitační síly při dopadech, přičemž jde o více než dvojnásobek naší hmotnosti. U běžců, a to vrcholových i rekreačních, dochází proto bohužel velmi často ke zraněním. Postiženy bývají nejnamáhanější partie - patní kost, Achillova šlacha, koleno, hlezno i úpony lýtkového svalu.

Znáte nordic running? Trénovat s holemi není blbost

Běh s runningovými holemi pomáhá tuto skutečnost zlepšit. Oporou paže o hůl v okamžiku dokroku opačné nohy dochází totiž k odlehčení, resp. snížení zátěže na nosné klouby. Jeho rozsah jsme zjišťovali s kolegou Alešem Tvrzníkem v rámci našeho (později vítězného) projektu pro soutěž European Athletics Innovation Awards.

Speciální přístroje ukázaly snížení průměrné maximální síly došlapu při běhu s holemi oproti normálnímu běhu o cca 12% tělesné hmotnosti. Pro názornost: běžec o hmotnosti 75kg tak odlehčuje v důsledku zapojení runningových holí kloubům a šlachám svých dolních končetin - potažmo kyčlím a bedrům - při každém kroku asi o 9 kilogramů.

Není pochyb o tom, že při delších bězích je tento zdravotně preventivní efekt velmi výrazný a výsledné hodnoty snížení zátěže se budou pohybovat v tunách (spíše však v desítkách tun, protože několik kilometrů znamená několik tisíc kroků). Nordic running by proto mohl být využíván jako jedna z metod pro sportovce, kteří se v rámci rekonvalescence dostávají do původní fyzické kondice, nebo musí v důsledku zranění zredukovat svůj tréninkový program.

Sedátoři: uvolněte se, prosím

Runningové hole se osvědčují i těm, kdo mají z různých důvodů (nadváha, sedavé zaměstnání, špatný běžecký styl) potíže s bederní páteří. S jejich pomocí totiž lépe zaujmou správnou polohu mírného náklonu trupu, protože běh - i ten bez holí - je vlastně kontrolované přepadávání trupu vpřed (ne předklánění!) a jeho „dohánění" nohama.

Nordic running považuje z tohoto důvodu za vhodný i Miloš Škorpil. „Já osobně jej doporučuji všem běžcům, kteří mají strach se do běhu „položit", aby nespadli, a tak se ohnou v pase nebo si do toho sednou. To jim hole nedovolí, a když náhodou ano, tak si svou chybu okamžitě uvědomí", říká náš nejuznávanější běžecký trenér.

Runningové hole proto doporučuje Škorpil i „kancelářským krysám", tedy jedincům, kteří většinu dne stráví sezením u počítače nebo v autě. „Těm běhání s holemi pomůže uvolnit hrudník a narovnat se", vysvětluje guru českého vytrvalostního běhání.

Proč tedy neběhat zdravěji, když to jde? Nordic running může sloužit jako přechod od „valivého" běhu (přisedání, povolený trup, došlap přes patu) k přirozenému běžeckému stylu. Na runningové hole se totiž můžeme spolehnout a při běhu nás – v obou významech slova – podrží.

Milan Kůtek, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce