Rubriky:

Radíme

Stres jako nepřítel běžce. Může způsobit zranění

10. srpna 2015 13:19 - Praha

To je zase den. Taky občas vstanete s blbou náladou a ta mrcha se vás ne a ne pustit? Někdy nepomáhá vůbec nic, a tak se rozhodnete pro starý dobrý a osvědčený trik. Při běhu se přece vyplavují endorfiny – hormony štěstí. Navíc na čerstvém vzduchu v lese i krásně provětráte hlavu a vyčistíte od všech nepěkných myšlenek. Jenže běhat ve stresu může mít i své nepříjemné dozvuky – zranění. Vyšší než zdravá míra stresu z vás totiž doslova vysává energii a vaše svaly potom nemohou efektivně pracovat.

 

Icebreaker.com

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Studie zveřejněná v časopise Journal of Science and Medicine in Sport zkoumala vliv různých stresorů (problémy v rodině, v práci, se zdravím, s penězi apod.) na skupinu triatlonistů. Její závěr byl jednoznačný: čím větší stres, tím větší pravděpodobnost, že se sportovec zraní.

Jde ale o stres chronický, kdy je vaše tělo vyčerpané a pracuje na hraně po řadu dní či dokonce týdnů. Běh v takovém stavu pak představuje velké riziko a činí vás zranitelnými. Samotný kortizol totiž může v případě, že jeho hladina je dlouhodobě zvýšená, negativně ovlivnit fungování svalů a imunitního systému.

Stres bychom tedy nikdy neměli podceňovat. V dnešní době s ním musíte počítat. Negativní myšlenky, kterými se při běhu zabýváte, odvádějí vaši pozornost – přestáváte se soustředit na to, kudy běžíte a jaký je tam zrovna terén. Snadno můžete přehlédnout výmol nebo jinou překážku na cestě, protože ve stavu duševního rozrušení se vždy výrazně zúží vaše periferní vidění. Trpí tím i držení vašeho těla.

Když tělo ovládne stres, býváte většinou unavení - únava z vás rozhodně nespadne jenom proto, že jste si obuli běžecké boty. Psychicky vás nakonec bude deptat i samotný běh – vaše nohy budou těžké a do vaší mysli se vloudí další negativní myšlenka: proč mi to dneska neběží?

Uberte na rychlosti

Výsledkem může být zranění, zejména při rychlejším běhu v nerovném terénu. Raději proto uberte na rychlosti a zaměřte svou pozornost na trasu, po které právě běžíte. „Společnost je v obrovském napětí a stresu, lidé zoufale hledají nějaký ventil. Tak běží, běží a nevědí za čím," myslí si Jan Hnízdil, specialista komplexního lékařství a psychosomatiky.

Jednadvacet procent běžců říká, že začali běhat, aby se odreagovali a zbavili se stresu – 35 procent z nich pak uvádí tento důvod jako svou motivaci, proč v běhání pokračují. Celkově se tedy dá říci, že odreagování se, zbavení se stresu, je velmi silným motivačním faktorem.

Běžci, kteří dokážou bez problémů zvládnout deset a více kilometrů, navíc touží po jakémsi euforickém stavu, kterému se říká Runner's high – mají zostřené vnímání okolí a pocitů vlastního těla, nepociťují žádnou bolest ani jiné nepříjemné pocity. Naopak cítí radost, osvobození a splynutí s okolním světem a přírodou.

Běhat s lehkou dávkou stresu rozhodně ano, při větším psychickém vypětí však dávejte na své tělo pozor. Každá malá nepozornost by se vám totiž nemusela vyplatit.

Markéta Lyachová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce