Rubriky:

Radíme

Jak na doplňky? Hlavně s rozumem

30. listopadu 2015 07:01 - Praha

Naposledy jsme se věnovali složení jídelníčku. Vymyslet a složit ho dle obecných zásad zdravé výživy zvládne po pár dnech studia každý. Nejtěžší část je, aby korespondoval s našimi cíli, které jsme si dali na začátku, a odpovídal vynaloženému úsilí.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Úprava jídelníčku je nutná v každé fázi tréninku. Přes zimní období se nabíhají objemy a posiluje se. Je třeba dbát na zvýšený přísun omega3 pro klouby a cévy a regeneraci nervového systému. Navýšit by se mělo množství železa v potravě a obměnit zdroj bílkovin. Při anaerobní činnosti je vhodnějším zdrojem živočišný protein.

Sportovci potřebují více

Podle zdravotnické organizace WHO jsou stanoveny denní příjmy vitamínů a minerálů. Sportovci mají ale nároky vyšší. Sportujete více jak 3x týdně? Odpověď NE: Řešte zásady zdravé výživy. Pokud ANO: Jste sportovec každým coulem a je třeba začít o tělesnou schránku lépe pečovat.

Pro představu uvedu pár konkrétních příkladů. Na doplnění vitamínu A, který přispívá k metabolismu železa a funkci imunitního systému, je třeba doplnit 900 mg. To odpovídá 4 lžícím dušené mrkve. Skupina vitamínů B (B1, B2, B3, B5, B6, B12) sloužící k regeneraci nervového systému, ochraňující buňky proti oxidačnímu stresu, snižující únavu a vyčerpání doplňujeme následujícím sledem potravin: 2 plechovky tuňáka, 2 sklenice mléka, 5 plátků jehněčího masa (130 g), 2 avokáda a 2½ plátku sýra čedaru.

Jdeme nakupovat. Jak vybrat pestrou a vyváženou stravu?
Tuk ‒ náš pomocník, nebo třídní nepřítel?
Bez bílkoviny ani ránu. Který protein je nejlepší?

Hodí se i vitamín E proti oxidačnímu stresu. Doporučená denní dávka je 15 mg a odpovídá 3 lžícím slunečnicového oleje. Přidejte k tomu 12 lžic špenátu (kyselina listová), 3 vejce (cholin), hrst arašídů (biotin), 2 střední pomeranče (vitamín C) a 2 filety grilované makrely. Gratuluji, máme doplněnou denní potřebu vitamínů.

A co minerály?

Vápník je základním stavebním prvkem našeho těla. Doporučenou denní dávku 1300 mg vápníku nalezneme v 600 g bílého jogurtu. Zmiňované železo je možné doplnit pomocí 4 grilovaných hovězích steaků. A pak už jen 3 filety z lososa (fosfor), 6 středních banánů (draslík), 23 lžic sezamových semínek (zinek), 10 lžic dýňových semínek, 1½ šálku hnědé rýže (mangan), 1 hrst kešu oříšků (měď), plechovku sardinek (selen) a zakončíme jódem v podobě středně velkého filé z vařené tresky obecné. Opět blahopřeji. Máme 12 vitamínů a 10 minerálů. Teď si ‒ jako sportovci ‒ můžeme hodnoty i zdvojnásobit.

Výběr a příprava potravin přímo ovlivňuje náš výkon a regeneraci. Víte, že naše nervová soustava se zotaví cca do 10 dnů od zvýšené fyzické zátěže (například dvacetikilometrový běh)?

Pestrá strava stačí?

Tradiční způsob pestré stravy je důležitou součástí života. Pokud však nestíhám, je možné zvolit i něco jiného. Pan docent Pavel Kohout definuje výživový doplněk jako látku, kterou doplníme za účelem snižování deficitu. Jde tedy o složku běžné stravy v čisté nebo ve vyšší koncentraci. Jde o běžné vylepšení jídelníčku, jak běžné populace, tak sportovce.

V dnešní době je na trhu mnoho produktů. Je na každém, aby posoudil, zda sám zvládá pokrývat výživové nároky. Projevem nedostatku jsou bolesti a zdravotní komplikace. Při volbě doplňků je pro mě důležitá (mimo kvality) i poskytovaná služba. Když už se rozhodnu pro mé tělo něco udělat, rád to konzultuji s odborníky. Mohou pomoci se skladbou jídelníčku, podchytí možné detoxikační dopady včas a hlavně podporují mé úsilí. Poslední zmiňovaná část může být i hlavním kritériem. Psychika nám dává konkurenční výhodu a sebevědomí je jako onen známý energetický nápoj ‒ dává vám křídla.

Jakub Podaný a život
Od mala jsem trpěl atopickým ekzémem a alergií, ve 12 letech mi navíc doktorka zakázala sport. Zakulatil jsem se a pomalu začal baštit léky na alergii. Vynechal jsem z jídelníčku silné alergeny ořechy, jablka, poté další ovoce. Došel jsem až do fáze 4 měsíců pravidelného užívání léku na alergii. Vyzkoušel jsem mnoho kúr, ale bez výsledku. Jedl, pil a mazal na sebe ledasco. Před dvěma lety se mi do cesty dostal poradce v oblasti výživy. Po 3 měsících spolupráce nastal ústup ekzému, do roka jsem nebral léky na alergii. Je to skvělý pocit, když po sedmi letech opět ochutnáte jablko bez hrozby otoků, slzení a problémů s dýcháním.
Jakub Podaný, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce