Rubriky:

Radíme

Nový rok, nové mety a předsevzetí. Jak si připravit reálný plán?

31. prosince 2015 13:02 - Praha

A je to tady - další rok začíná, jsou tu nová předsevzetí. U běžců nevyjímaje. Někdo chce opravdu pravidelně běhat, sice už pátý rok po sobě, ale stále touží. Další by rád konečně zkusil první závod, maratón. Jenže. Snaha většiny vydrží do února, pak končí. Proč, kde je chyba? Mít cíl je skvělé, jde o správnou cestu, ale mnohdy o nevhodný způsob, jak dojít toužebného výsledku.

 

Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Předsevzetí jsou výborná, ale musí vydržet, jinak se dostanete do stavu, kdy se stále vracíte a nepřekročíte svůj stín. Většinou jen první meta, poté úpadek, zklamání. Běžec si může dát jeden i více cílů, ale musí být reálné k jeho stavu, výkonnosti. Vždy jde o soubor vícero kroků, ne jednoho, o to je vše těžší, než se na první pohled může zdát.

Teď si můžete přidat boxík Běhání na Seznam.cz. A nic vám neuteče.

Většina lidí si nepamatuje, co dělala před měsícem, natož před rokem. Proto si dávejte cíle, které jsou blízké. Říci si, že za devět měsíců uběhnu maratón, může být dosti sci-fi, ke kterému se nemusíte prokousat, zkrátka někde upadnete při cestě a nezvednete se. Stanovení nereálných a neefektivních cílů znamená většinou konec už na začátku.

Vytváření menších met je klíčové. Zkuste měsíc po měsíci. Jde o rozložení, které dokážete ovlivnit a vidíte na konec. Čím dále hledíte, tím více optimisticky se na vše díváte v euforii a ubíráte na realitě. Pokud splníte měsíc, máte jeden krok splněný. Tělo i hlava mohou být spokojeny. Navíc tento úspěch vás bude držet, když se v příštím měsíci nebude tolik dařit. Víte, že to jde, jen ne vždy lehce. Dát si metu je polovina úspěchu, druhá část je daleko těžší, tu musíte odtrénovat. Tady už slova nestačí.

Dosažení úspěchu, který má být gejzírem na samém konci, je umění. Musíte najít rovnováhu mezi tréninkem, prací, školou, rodinou, povinnostmi, zábavou, jídlem, alkoholem. Pokud jedna z těchto částí výrazněji vychýlí, máte problém a šance na konečný úsměv se snižuje.

Body k úspěchu
• Zvolte si tréninky, které nezbortí vaše denní povinnosti
• Myslete na to, že běhání, cvičení děláte pro sebe, pro vaše zdraví
• Najděte si pravidelně čas, kdy si od tréninku odpočinete
• Zkuste se začlenit do běžecké komunity, která vás podrží
• Stanovte si reálné cíle, nelžete si

Většina lidí s novými vyhlídkami a sliby myslí vše vážně, nesnaží se klamat sami sebe, ale s přicházejícím novým rokem jsou vtáhnuty do bubliny nadšení a nechají se snadno ovlivnit. Vidí změnu k lepšímu, jsou motivovaní, ale jen to nestačí. Druhou částí je pravidelnost, rutina a disciplína. A to i v případě, když se nechce. A zde je kámen úrazu.

Naruším trénink jednou, podruhé a už se vezu. Proto je důležité hned v úvodu zvolit postupné kroky. V lednu budu běhat dvakrát týdně. V únoru přidám jeden den navíc. V březnu tréninky více rozdělím - tempové, vytrvalostní, posilování. Pokud budete takto pokračovat, můžete doběhnout do cíle, kterým může být třeba maratón. Stačí jen začít a vydržet. Máte na to?

Libor Kalous, Sport.cz

Jako dlouho vám vydrží předsevzetí?

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce