Rubriky:

Radíme

Testováno na lidech: Běžci umí lépe vzdorovat stresu. Vědecky ověřeno!

8. července 2016 07:16 - Karlsruhe

Tento článek by klidně mohl začínat slovy "Vědci odhalili, že... nebo Lékařský výzkum prokázal..." Tentokrát ovšem bude chvála lidského pokroku mnohem adresnější. Tento článek totiž začíná slovy Vědci z Karlsruher Institut für Technologie odhalili, že mezi pěstováním pohybu či sportu, chcete-li, a stresovými reakcemi je velmi úzký vztah. Doufáme, že vám experti tímto svým zjištěním nezvedli hladinu stresu. (Vy jste dnes ještě nebyli běhat?!) Nenechte cloumat svým majestátem a pohleďte, co zjistili vědci.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Účastníky dvacetitýdenního pozorování byli studenti elektrotechniky. Byli rozděleni do dvou skupin. Jedna podstupovala po celou dobu aerobní tréninkový program, zatímco druhá nedělala nic. Vědci změřili jejich stresové reakce na začátku i na konci výzkumného programu. Takovýto experiment s sebou ovšem většinou přináší mnohá rizika a záludnosti.

ČTĚTE TAKÉ: Stres jako nepřítel běžce. Může způsobit zranění

Doposud totiž nebylo zcela jasné, zda sportovci lépe zvládají stres, anebo lidé zvládající lépe stres také více sportují. Dále měli experimentátoři často problém navodit v laboratorních podmínkách vhodné úrovně stresu. V Karlsruhe na to vyzráli se studenty ve zkouškovém období. Na konci výzkumu dostali všichni na 36 hodin snímače tepové frekvence a pokračovali ve svém běžném životě - včetně zkouškového období s množstvím náročných examenů.

A doposud jen lákavá hypotéza se stala skutečností. Probandi s dostatkem pravidelného pohybu vykazovali v době testů a zkoušek ve škole vyšší variabilitu srdeční činnosti, která napovídá, že se dotyční lépe vypořádávali s aktuálními stresovými situacemi. Konečně tedy bylo potvrzeno něco, co milovníci pohybu (běžci pak obzvláště, vzpomeňme na runners high) na sobě pozorují zcela pravidelně: Pohyb léčí, uvolňuje psychiku a člověk se cítí více v pohodě.

Pravidelnému běhu lze zcela bez okolků připsat snižování rizika srdečního infarktu, snižování krevního tlaku a cholesterolu, redukci hmotnosti... Možná by stálo za to jít si dnes zase zaběhat, co říkáte?

kü, Sport.cz

Pomáhá vám pravidelné běhání zvládat stres?

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce