Rubriky:

Radíme

Základy free runningu III. ‒ přes zábradlí efektivně a elegantně

28. července 2016 13:07 - Praha

Už jsme společně více či méně ladně překonali lavičky, ohrady, zídky. Teď je na řadě zábradlí. V podstatě jednoduchá, poměrně nízká věc, kterou lze překonat svižně, účelně, efektivně i elegantně. Přes takzvanou odbočku přejdeme na technicky o trochu náročnější skrčku. Ale nebojte, když jsem to pod vedením zkušeného „džampera“ Lukáše zvládl já, zvládnete to taky!

Sport.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Zábradlí je asi nejčastější překážkou, jakou vyznavač běhu může v městské džungli potkat. Proto je dobré naučit se více způsobů, jak se s ním vypořádat. No přece byste ho nepodlézali nebo potupně neobcházeli, když existuje způsob, jak si ho vychutnat a ještě na sebe strhnout obdivné zraky nejedné dívky, která váš střemhlavý let orla bělohlavého náhodou zaznamená?!

Úplní skákači-začátečníci si nejprve nacvičí přeskok zábradlí sounož s vybočením nohou do strany, takzvanou odbočku. Je to opravdu nenáročné, a když zvolíte zábradlí s menší výškou, jaké jsme k nácviku použili i my, může to být dokonce i bezpečné. Vyzkoušejte varianty na obě strany. Nikdy nevíte, z jaké strany se k překážce budete v reálném světě blížit, a můžou tak přijít vhod obě možnosti.

LUKÁŠ KULDA (22)
• student FTVS
• free runningu se věnuje osm let
• druhé místo na Artmoving 2015
• jedním z autorů projektu Jump 'n' Travel, který podporuje také společnost Red Bull

Takový nácvik můžeme považovat za dynamický strečink, takže protažení už jsme a můžeme se směle pustit do dalšího kousku. Tím bude poslední předstupeň skrčky. Ze stoje nejprve uchopíte pevně zábradlí a zkusíte vyskočit na jeho vrchol tak, abyste na něm zůstali stát. Ruce se samozřejmě odpojují, svým švihem mohou skok usnadnit. Po několika pokusech získáte potřebnou jistotu. Následuje samotná skrčka.

Z rozeběhu se odrážíte oběma nohama najednou v dostatečné vzdálenosti od překážky. Tělo v jedné rovině, ruce jdou napřed a zachytávají překážku. Tělo je stále v rovině, takže hlava a trup se ocitají za překážkou. Ruce se plynule oddělují od překážky a svojí dynamikou mohou pomoci dalšímu letu. Nohy se přitahují koleny k trupu a vy letíte přes překážku v takovém vzdušném dřepu. Za překážkou dopadáte na zem oběma nohama a ničím nerušený běh může pokračovat.

TIP: Nejdůležitějším trikem je správně odhadnout místo odrazu od překážky. Původně jsem se odrážel příliš blízko zábradlí a pak mi dalo dost práce neškrtnout o překážku zadkem. Odraz může být i poměrně daleko. Napjaté tělo může podle Lukáše svírat se zemí úhel i 45°. A vzhledem k tomu, že i tady platí světelné zákony (letíme přeci rychlostí velmi blízkou rychlosti světla, ne?), úhel odrazu se pak bude rovnat úhlu dopadu a překonání překážky bude o to ladnější a elegantnější.

PŘEDCHOZÍ DÍLY:
Základy free runningu I. ‒ přeskok překážky skokem plavmo
Základy free runningu II. ‒ přeskok ohrady, zídky

René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce