Rubriky:

Radíme

Odděláte si běháním kolena?

30. září 2016 11:59 - Praha

Zaslechl to asi každý, kdo někdy běhal. Vždy se odněkud objeví někdo, kdo káravým hlasem pronese: „Jen počkej, jak budou vypadat tvoje kolena, až budeš starší!“ Tvrzení, že běháním se ničí kolenní kloub je patrně jedno z nejrozšířenějších. Jak je to ale doopravdy? Opravdu jsou všichni, kdo běhají, odsouzeni k chození o berlích, jen co jejich věk přesáhne čtyřicítku?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Asi každý ve svém okolí máme někoho, kdo toto tvrzení absolutně nepotvrzuje. Vzpomeňme na maratónce-kmety typu Eda Whitlocka, Fauju Singha či koneckonců našeho Štefana Krče. Uběhnout maratón se dá i ve sto letech. Ale možná znáte i někoho, kdo se běháním skutečně zničil, hlavně pak své klouby. Je to tím, že začal moc rychle, moc velké objemy? Faktorů je mnoho. Nicméně v reálném životě se potkáme s oběma případy.

ČTĚTE TAKÉ: Běh kloubům pomáhá. Že škodí, je jen pověra

V zásadě pro všechny platí, že při dopadu chodidla na zem se naše kolenní klouby vyrovnávají se silami odpovídajícím čtyřnásobku až dvanáctinásobku naší tělesné hmotnosti, a to v závislosti na běžeckém stylu, rychlosti, podkladu atd. Je jednoduché si představit, že si někdo s morbidní nadváhou může běháním zlikvidovat klouby docela rychle.

Dobrou zprávou (a mnohokráte výzkumy ověřenou skutečností) ovšem je, že pravidelný, přiměřený pohyb kolenní klouby posiluje a přispívá k jejich lepšímu vyživování. Ohýbání a napínání kloubu totiž působí jako malá tlaková pumpa podporující prokrvování, promazávání a vyživování příslušných tkání.

Fyzioterapeutka Dagmar Lisá ze studia BeBalanced:
„Běháním se mohou, ale nemusí kolena ničit. Záleží na tom, jak kvalitně máme nastavené naše pohybové stereotypy, tedy jak kvalitně umíme naše tělo koordinovat a udržet správné postavení v kloubu. Také hrají roli předchozí zranění a anatomické dispozice. Pokud máme dobrou běžeckou techniku, máme dobré zajištění celé dolní končetiny i trupu při běhu a nemáme nějaké poškození kolene, kloub se více opotřebovávat nebude."

Pokud má někdo silné predispozice k artritidě, pravděpodobně jej postihne, ať bude běhat, nebo ne. Problémy může způsobit špatný běžecký styl a v jeho důsledku přetížení určitých partií nebo nerovnoměrné zatěžování pohybového aparátu. Někdy je náprava pobolívajícího kolena jen otázkou změny terénu, tedy povrchu či jeho sklonu. A může se také stát, že na vině bude nevhodná běžecká obuv. I z toho důvodu je lépe boty točit a v případě vzniku potíží vyměnit.

Pro správné fungování celého našeho pohybového aparátu je důležité rovnoměrně zatěžovat celé tělo, pokud možno v celém rozsahu. Zjednodušeně řečeno: věnovat se také jiným aktivitám než jen běhání. Plavání, jízda na kole, jóga, posilování s vlastní vahou a další mohou vhodně doplnit náš trénink a přispět k větší flexibilitě a správnému fungování celého těla.

Ano, každý člověk je jiný, má jinou stavbu těla, jiný životní styl, stravovací návyky, tréninkové zvyklosti, běžecký styl... ale o jednu neochvějnou pravdu se můžeme opřít vždy: Fyzická aktivita a dobrá kondice je jednou z nejlepších obran proti kloubním potížím, artritidě. Stačí se hýbat a poslouchat své tělo, abychom příliš brzy nevyrazili příliš rychle nebo příliš daleko.

kü, Sport.cz

Pociťujete na sobě, že by běh poškozoval vaše klouby?

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce