Rubriky:

Radíme

Proč běžci potřebují svaly pro zdravější stárnutí

14. října 2016 13:00 - Birmingham

Určitě nebudeme mluvit pouze o běžcích, když budeme tvrdit, že svaly se můžou hodit. A to nejen ke zvyšování tělesné přitažlivosti pro druhé pohlaví, ale třeba i pro stárnutí. Kromě toho, že je člověk s přibývajícími léty stále moudřejší, platí také ještě jedna zákonitost. Jak léta přibývají, svalů v lidském těle ubývá. Dá se s tím něco dělat?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

No tak určitě, jak říkají naši mladí sportovci. Určitou cestu naznačuje také nová studie zveřejněná v časopise Biogerontology Michaelem McLeodem z univerzity v Birminghamu. Ta se zabývá sarkopenií, úbytkem svalové hmoty ve stáří. Ukazuje, že do věku 80 let většina lidí ztratí v průměru 30 % svalové hmoty, což má za následek nejen ztrátu mobility, ale také poruchy látkové výměny a závažné důsledky pro celkový zdravotní stav.

BUDE VÁS ZAJÍMAT: Takhle se to dělá: Roky dřiny a tréninky třikrát denně

Pokud necháte zub času, aby si na vašem kosterním svalstvu nerušeně hlodal, necháte roztočit začarovanou sestupnou spirálu. Úbytek svalové hmoty vede ke snížení svalové síly a funkčnosti, snižuje se mobilita, nezávislost člověka a v konečném důsledku kvalita života. Nepodchycená sarkopenie může ústit až do invalidity. Jistě, ke sledování televize z pohodlí kolečkového křesla mnoho svalových vláken nepotřebujete, ne všichni ovšem mají tak skromná životní očekávání.

Studie dále ukázala, že starší lidé potřebují značně větší množství proteinů v potravě než ti mladší, aby dosáhli stejné úrovně obnovy svalových buněk. Mezi 20. až 70. rokem života se potřeba zhruba zdvojnásobí.

Vedoucí studie si je toho dobře vědom. A přináší další jasné důkazy o velice jednoduché prevenci i samotném léčení. Dodnes se lékařům nepodařilo nalézt žádný účinnější prostředek na léčbu odbourávání svalové hmoty v souvislosti s věkem, než je cvičení doplněné vhodnou stravou!

Snímky z magnetické rezonance ve studii například srovnávají průřez stehna dvou sedmdesátiletých, zhruba stejně vážících mužů. Zatímco jeden má z celkových 80 kilogramů tělesné váhy 57 kilogramů tuku, druhý jen 34. U svalových proporcí je to opačně. Když je porovnáte, zjistíte, že fyzicky aktivní muž má třikrát více svalů než jeho neaktivní kolega. Aktivitu měřila studie pomocí sledování počtu kroků vykonaných během jednoho dne. Úplná spravedlnost neexistuje. Aktivní stařík se hýbe čtyřikrát více, ale má jen trojnásobek svalové hmoty. Takový je život. Někomu to za to stojí. A aktivní běžci si na aktivní stáří zadělávají v každém věku. Doufejme, že si svou aktivitu i svá svalová vlákna zachovají do požehnaného věku.

kü, Sport.cz

Jakou cestou se ve zralém věku vydáte?

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce