Radíme

Vědci rozluštili záhadu rozvazujících se tkaniček. Výsledky vás překvapí

15. května 2017 08:25 - Berkeley

Výzkumníci z Kalifornské univerzity v Berkeley (UC Berkeley) dosáhli zásadního vědeckého průlomu: Už vědí, proč se nám při běhání rozvazují tkaničky. Vše zní v první řadě značně úsměvně, nicméně objev má i určité závažné konsekvence.

Sport/Reuters

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Při běhu dopadá lidská noha na zem silou, která je proti prosté gravitaci sedminásobná. Když tak činíte kupříkladu na maratónu, připočtěte si navíc také značný počet opakování ‒ několik desítek tisíc kroků. Přesně toto zapříčiní v první fázi postupné uvolnění sebevíce utaženého uzlu. Jakmile se uzel rozvolní, nohy běžcovy dokonají práci tím, že na volné konce tkaniček nechají působit odstředivé síly. Ty za ně tahají tak dlouho, až se uzel zcela rozváže.

Tkanička je mrtvá, ať žije tkanička!

„Opravdu potřebujete impulsivní sílu v základu uzlu a také odstředivé síly na volných koncích tkanic a smyček. Vypadá to, že bez obojího se v tomto případě neobejdete," uvedl spoluautor studie Christopher Daily-Diamond v tiskové zprávě.

Vědci tato zjištění považují za velmi důležitá, protože jim pomohou porozumět rozpadu i složitějších struktur, jako je třeba šroubovice DNA, v závislosti na působení dynamických rázových sil. A co obyčejný běžec? Jak se s tímto průlomovým zjištěním vyrovná? Nejlepší je zastrčit všechny volné konce pod zkřížené tkanice níže nebo použít stahovací šňůrky.

Rozvazují se vám při běhu tkaničky?

Zrušit