Rubriky:

Radíme

Můžete žít o dost déle, stačí každý druhý den něco dělat

2. července 2017 08:33 - Kodaň
(Aktualizováno: 2. července 2017 08:58)

Podle nejnovější studie publikované v odborném časopise Progress in Cardiovascular Diseases běhání skutečně prodlužuje život. V poslední době se tento druh pohybových aktivit značně rozšiřuje a tisk je plný zmínek o dokonalých běžeckých botách nebo běžecké euforii (runner’s high). Ukazuje se, že za během by mohlo být i něco více než jen dobrý pocit, že člověk udělal něco pro sebe a své zdraví. Vědci nyní zcela reálně hovoří o tom, že běh prodlužuje lidský život.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

„Lidé, kteří běhají, žijí v průměru o tři roky déle než ti, kteří tak nečiní," zní úvodní věta jednoho z odstavců studie. Ta nakombinovala nejnovější výzkum s daty nashromážděnými před třemi lety. Z nich vyplývá, že pravidelný běh snižuje riziko předčasného úmrtí o 25 až 40 procent.

Více smrtelných infarktů kvůli závodům. Překvapivě ne mezi účastníky

Uvedené prý dokonce platí i s ohledem na kouření, pití alkoholu nebo určité civilizační choroby. Pokud daná osoba trpí na vysoký tlak nebo obezitu, jestliže pije alkohol či kouří, stále platí, že běh prodlouží její život v podstatě stejným způsobem. Řeč průměrných hodnot mluví o tom, že se nejčastější a nejrozsáhlejší zdravotní benefity projevovaly u lidí, kteří běhali kolem čtyř hodin týdně. Tento fakt prý je sám o sobě schopen prodloužit lidský život o tři roky.

Podobného efektu lze prý dosáhnout i u jiných pohybových aktivit, jako je chůze nebo cyklistika, ovšem zde je snížení rizika předčasného úmrtí pouze na úrovni 12 procent. Vědci se snažili odpovědět si na otázku, proč právě běhání je takovým „elixírem života". Odpovědí je jejich zjištění, že běžci vedou globálně vzato zdravější životní styl, udržují si přiměřenou váhu, většinou se vyhýbají kouření, pijí méně alkoholu. Studie ovšem nedává odpověď na to, zda právě takovéto lidi následně přitahuje běh, či zda se takovými lidé stávají poté, co začnou běhat.

Ostatní sportovci ale nemusí být příliš smutní. Běh kombinovaný s ostatními sportovními aktivitami může přinášet stejné efekty jako ve své ryzí formě. Jiné druhy sportů mohou přispět nárůstem a posílením svalové hmoty nebo zpevněním skeletu. Regenerační druhy jako třeba jóga zase přispívají k lepšímu zotavování a celkové vyváženosti organismu.

Pokusy na zvířatech mnohokrát potvrdily, že nejjistější cestou dlouhověkosti je kaloricky omezená dieta. Omezí-li se v rozumné míře kilojouly, zvyšuje se doba dožití. V lidské říši je klíčem stejný přístup k běhání. Není třeba hlásit se hned na maratony. Podle dánské studie na snížení rizik úmrtí na kardiovaskulární problémy postačí týdně naběhat 10 kilometrů v rámci tří výběhů za týden. To znamená uběhnout každý druhý den tři čtyři kilometry. To už nezní tak strašně, co říkáte?

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce