Rubriky:

Radíme

Běhání naboso IV. - Zázrak chůze

20. září 2017 12:30 - Praha

Než se člověk dostane k běhu, musí si projít nižšími vývojovými stádii pohybu. A to, co je nejbližším stupněm vedoucím k běhu, je nejelementárnější zdroj pohybu lidského těla ‒ chůze. V běžném životě bereme chůzi za tak samozřejmou věc, že nás ani nenapadne, že na ní může být něco špatně, a chyby se replikují i do běhu. Dnešní civilizovaný člověk nemá chůzi v pořádku. A může za to věc, která měla nejprve za úkol chránit nás a pomáhat nám.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Tím zlem je bota. Obuv s tvrdou a dosti tlustou podrážkou, s podpatkem, úzká, takže utlačuje nejenom boky chodidla, ale i nárty, vytvarovaná zevnitř tak, aby podepírala klenbu. Podepřená klenba nemůže pružně pracovat, v důsledku čehož ochabují vazy a svaly chodidla. Chodidlo je obrazem celého těla, a když ochabne ono, ochabne celý člověk. Kromě toho, že podrážka neumožňuje chodidlům nechat se terénem masírovat, nedovoluje se jim ani elektricky uzemnit. To je hodně důležité, protože se neustále pohybujeme v umělých nevodivých materiálech a naše „elektrické obvody" kontakt se zemí prostě potřebují. Většinu svého životního cyklu prožil homo sapiens bos. A u toho měl možná zůstat.

Běhání naboso I. - Jak začít?
Běhání naboso II. - Na co je to vlastně dobré? Komu tím prospějete?
Běhání naboso III. ‒ 5 otázek, ještě více odpovědí

Málokdo ale zvládne naboso začít hned běhat. Mnohem příjemnější a příznivější bývá většinou začít s bosou chůzí. Člověk při ní nemá pocit, že chodí po zemi, ale že země chodí spolu s ním, jde mu naproti, vstříc. Kromě toho, že cítí terénní nerovnosti, musí dávat pozor, kam šlape, je tedy zcela v přítomném okamžiku a nemůže myslet na blbosti.

Kromě bot je pro lidské tělo velké neštěstí i dnešní dlouhodobé vysedávání u počítače. To je tak silný zásah do strukturální rovnováhy, že se to samozřejmě projeví i při chůzi a běhu. Stěžejní místo, kde se tato nepříznivá změna projeví, je bedrokyčelní oblast. Na začátku pohybu vpřed se hlava trošku předsune dopředu, záda se ohnou a chodidla dopadají na patu. Všechny tyto znaky mají nepříznivý dopady na chůzi i běh. Předsunutá hlava se po určitém čase projeví bolestmi ramenních pásů nebo dokonce samotné hlavy. Ohnutá záda stlačují obratlové segmenty hrudní páteře, což omezuje činnost srdce a dýchání a inervaci vnitřních orgánů. Dopad na patu je nepružný, rázy se přenášejí do kloubů a při dopadu na patu došlapujeme mimo těžiště, což je na úkor stability, hlavně v kluzkém terénu. Navíc je proti směru, kterým se pohybujeme, takže potřebujeme hodně energie na zvednutí těla a přehoupnutí se přes chodidlo až po odraz špičkou.

Je třeba procvičovat pozici s napřímením těla s hlavou v hrdé pozici. Svaly kolem celé páteře jsou uvolněné a neomezují vnitřní orgány. Dopad je pružný na přední část chodidla a je přibližně pod těžištěm těla, což přináší neuvěřitelnou stabilitu i na kluzkém terénu.

Július Pataky
• reflexní terapeut s 25letou praxí
• naboso 22 maratonů, 20 půlmaratonů a tisíce bosých tréninkových kilometrů po lese

Jediná nepříjemnost, která doprovází změnu stylu pohybu, je v tom, že chvíli ‒ a může to být týden nebo i několik měsíců ‒ bolí lýtka a achilovky. Podobné projevy se objevují i při používání tzv. minimalistických bot. Jde zkrátka o to, že jsme po dlouhá léta chodidla nevyužívali vhodným způsobem a chvíli bude trvat, než dojde k nápravě. Pro člověka zkrouceného civilizací nestačí pouze zout boty nebo použít minimusky. Musí k tomu ještě vědomě přelaďovat tělo do vzpřímené pozice každodenním tréninkem.

Nečekejte od sebe ihned nějaké mimořádné běžecké výkony. Jde spíše o zachování si schopnosti chodit a běhat až do vysokého věku. U lidí ze starší generace, kteří v dětství ještě neměli poškozenou strukturální rovnováhu botami, můžeme sledovat krásné vzpřímené držení těla a v pohybu velkou vytrvalost.

Július Pataky, René Kujan, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce