Rubriky:

FIFA 10

Hlas lidu, hlas boží!

29. září 2009 17:23

Autoři série FIFA naslouchají všem hráčům a snaží se jejich výtky, požadavky a nápady zařadit do nové verze hry. Více vám o tom řekne v první části svého blogu o reakcích na ohlasy komunity Santiago Jaramillo, producent herního systému pro PS3 a Xbox 360.

 

FIFA 10 Team

„Sérii FIFA jsem hrál už dlouho předtím, než jsem se stal členem vývojářského týmu FIFA. Vyrůstal jsem v rodné Bogotě, hlavním městě Kolumbie, a svou první kopii FIFA 96 jsem si koupil, když mi bylo asi třináct. Od té doby jsem hrál každý titul, který v sérii vyšel. Na jediném počítači, který jsme tehdy doma měli, jsem u FIFA trávil neskutečné množství času. Naneštěstí počítač stál v pokoji mé sestry, a proto si myslím, že asi nemá FIFA příliš v lásce…

Každý titul FIFA mi poskytl spoustu zážitků, plných radosti a fotbalové slávy, stejně jako důvodů k vzteku nad nelogickým chováním hry – například proč, k čertu, můj obránce zastavuje, když za něj směřuje kolmice? A proč CPU dává stále tytéž góly? A proč je pro mě tak jednoduché střílet stále dokola tutéž branku?

Když jsem pak v roce 2007 přišel k týmu FIFA jako producent herního systému pro Xbox 360 a PS3, měl jsem radost, že část mé práce tvoří navštěvování diskuzních fór a dalších míst na síti s cílem zjišťovat, co hráčům FIFA z celého světa na hře vadí. V případě FIFA 10 byla prvořadým úkolem snaha reagovat na ohlasy fanoušků. Do našeho pokusu udělat prozatím nejlepší fotbalovou hru všech dob jsme zapojili členy komunity, kteří se podíleli na všem od oprav chyb a zneužitelných míst, až po ladění a inovování různých herních prvků.

Hodnota ohlasů

Fóra jsou plná skvělých nápadů a připomínek. Skutečná hodnota těchto ohlasů však nespočívá v jejich originalitě, ale v tom, že nám pomáhají zjistit, které věci jsou pro členy komunity nejdůležitější. Jinými slovy si myslím, že si velmi dobře uvědomujeme, co je na hře špatně a co potřebujeme zlepšit. Bohužel však není v našich silách odstranit vše v jednom produkčním cyklu (nebo dokonce několika!). (FIFA vychází každý rok a větší změny se musejí plánovat leckdy dlouhodobě, proto Santiago naznačuje, že není možné leckdy reagovat tak rychle, jak by autoři sami chtěli – pozn. FIFA Týmu.) Ovšem znalost těch nejnaléhavějších a nejzávažnějších problémů, které fanoušky trápí, nám pomáhá tento dlouhý seznam potřebných oprav uspořádat podle priority.

Například ve FIFA 09 jsme od začátku věděli, že není možné vyloučit brankáře. Tohle jsme chtěli opravit už ode dne, kdy jsem se stal členem našeho týmu. Nicméně technické obtíže změnily odstranění tohoto triviálního problému v nesmírně složitý úkol. O problému jsme věděli, chtěli jsme ho opravit, ale nikdy jsme si nemysleli, že na něj bude potřeba vyčlenit tolik produkčního času, kolik ve skutečnosti vyžadoval. Několik dní po vydání FIFA 09 jsem se pak setkával se stále větším počtem lidí, kteří byli kvůli imunitě brankářů vůči kartám naštvaní. Docela správně argumentovali, že jde o nerealistickou věc, díky níž se z rezervních gólmanů stali naprosto nepotřební zahřívači laviček. V závěru tohoto produkčního cyklu jsem se pokusil zjistit, co by oprava této konkrétní věci obnášela. Dal jsem dohromady různé části hry – nutné byly úpravy renderingu, uživatelského rozhraní, zvuku a podpory herního systému – a sestavil plán implementace. Pár týdnů nato jsem na fórech vesele oznámil, že ve FIFA 10 bude moci brankář obdržet červenou kartu. Nebýt obrovského ohlasu komunity, pochybuji, že by se tahle věc do FIFA 10 dostala. Nyní si však každý dvakrát rozmyslí, zda ze soupisky vyškrtne záložního gólmana, či nikoli!

Není to jen o fórech

Co se týče získávání ohlasů na naši hru, praktikujeme aktivní přístup. Fóra jsou velmi důležitá, ale ohlasy, které zde najdeme, jsou omezeny na titul, který je již na trhu. Stejně tak důležité je přimět fanoušky, aby hráli poslední verzi FIFA. K tomu potřebujeme několik zažraných příznivců fotbalových videoher z celého světa, aby navštívili naše studio v kanadském Vancouveru a zahráli si nejnovější verzi – tu s nejnovějším kódem, funkcemi, herními režimy atd. Toto se děje v průběhu produkčního cyklu několikrát, a to nejen ve Vancouveru, ale i na dalších pobočkách EA v zámoří. Jako producent herního systému hraji FIFA každý den, protože musím kontrolovat, jak dalece se nám daří při vývoji hry postupovat v souladu s pro ni stanovenou vizí. Nicméně pokud hrajete jednu a tutéž věc každý den, snadno ztratíte perspektivu její neustálé proměny – jak odlišná je od předchozího ročníku a zda stále míří ve správném kurzu. Tyto herní testy nám poskytují cennou příležitost pokládat nejen specifické otázky a získávat reakce k novým funkcím, ale také zda se směr, jímž sérii FIFA každoročně vedeme, fanouškům líbí.“

Santiago Jaramillo
Producent herního systému
FIFA10 – Xbox 360, PS3

Zítra nám Santiago Jaramillo napíše něco o tom, kterak se konkrétní nápady herní komunity podařilo implementovat do nejlepšího fotbalového simulátoru všech dob – FIFA 10!

FIFA 10 vyjde již 2. října 2009 na PC, PLAYSTATION®3, Xbox 360™, Nintendo Wii™, PlayStation®2, Nintendo DS™, PSP® (PlayStation®Portable) a mobilních telefonech. Originální verze bude obsahovat český dabing v podání Jaromíra Bosáka a Petra Svěceného!

Zrušit


Časová osa: FIFA 10

Filtr článků - FIFA 10