Rubriky:

Španělsko

Octavia dává sbohem MS v rallye

17. června 2003 14:51 - PRAHA

V roce 1999 vyjela Škoda Octavia WRC poprvé do mistrovství světa v rallye. Tenkrát v podstatě do Rallye Monte Carlo ani neodstartovala. Právě začínající Kyperská rallye bude její derniérou v mladoboleslavském továrním týmu.

 

Archiv

"Byl to náš první vůz z kategorie WRC se vším všudy. To znamená s problémy, které jeho zrození provázejí, ale i s radostmi, jenž přinášejí první body," říkal Právu šéf Škoda Motorsport Teamu Pavel Janeba, který stál od začátku u zrodu tohoto vozu.

A hned také upozornil, že žádnou nostalgii nepociťuje. "Hlavně na ní není čas. Octavia končí, aby uvolnila místo Fabii WRC, kterou poprvé nasadíme už v červenci v Německu," dodal.

Úspěch v Safarie Rallye zahnal počáteční zklamání

Když premiéra v Monte Carlu v roce 1999 skončila neúspěchem, rozhodně si nezoufal. "Samozřejmě to bylo moc nepříjemné. Když si člověk uvědomil, co za tím bylo práce, a auta se do soutěže ani nerozjela, bylo mi smutno. Na druhou stranu jsem si ale říkal, že tohle je teprve začátek a určitě před sebou máme i příjemné chvíle," zavzpomínal Janeba.

Sladké ovoce přinesla před dvěma roky Safari Rallye, na níž dovedl Armin Schwarz octavii až na třetí místo absolutní klasifikace. "To byl pravý opak pocitů z Monte Carla," přiznal Janeba.

Naučit Octavii závodit...

O soutěžním automobilu s pohonem čtyř kol, snili v Mladé Boleslavi léta. Sen se začal krůček po krůčku naplňovat. Životadárným impulsem bylo rozhodnutí nového vedení automobilky pokračovat právě v Mladé Boleslavi ve vývoji soutěžních automobilů.

"Octavia nebyla vzhledem ke svým parametrům úplně ideálním řešením, ale na druhou stranu tu byla obrovská výzva, naučit tohle auto závodit a bojovat s ním se světovou špičkou. To se nám podařilo," konstatoval Janeba.

V Mladé Boleslavi měli k dispozici velké množství poznatků, jak má fungovat vůz z kategorie WRC. "Jenže všechno si musíte vyzkoušet a otestovat sami. Každé auto je jiné, takže jdete krůček po krůčku vlastní cestou. Když se vám něco podaří, máte radost, ale vzápětí zjistíte, že soupeři jsou zase o kousek vpředu."

"To ale k závodění patří. My jsme měli a máme velkou podporu ve vedení koncernu i samotné Škoda Auto. Byly chvíle, kdy to chtělo skutečně velkou trpělivost. Tu nakonec měli všichni, což bylo velice důležité," uvedl Janeba.

Stávající vozy do důchodu neodejdou

Octavia sice opustí jako oficiální "zbraň" továrního týmu mistrovství světa, ale její život na tratích rallye tím rozhodně nekončí. "Máme momentálně osm vozů. Je o ně velký zájem, takže je pochopitelně prodáme."

"V evropském šampionátu, ale i dalších rallye, třeba jako je domácí mistrovství, mohou startovat ještě několik let. I když vývoj octavie v továrně skončil, mohou je dál vylepšovat ti, kteří si je koupí. Už u nás je několik týmů, kteří dokázali udělat docela zajímavé kroky dopředu," říkal optimisticky Janeba.

Zájemci o octavie však nemusejí mít ani obavu z nedostatku náhradních dílů. "I těch máme velké množství. Jednak tu jsou použité, ale stále funkční, ale i spousta nových. Škoda Octavia WRC určitě zažije v rukou výborných jezdců ještě nejeden významný úspěch," říkal s vírou v hlase muž, který se výrazně podílel na nesporných úspěších prvního mladoboleslavského vozu z elitní kategorie WRC.

Karel Felt

Zrušit


Podsekce:

       
  • Souhrn
  • Výsledky
  • Kalendář
  • Tabulky

Načítám data
Vyčkejte prosím, načítám data..