Hlavní obsah

Krize nekrize, Slavia a Sparta mohly v Lize mistrů vydělat nejméně 180 miliónů

Fotbalové Lize mistrů globální ekonomická krize podle všeho neublížila. Lukrativní soutěž by měla v nadcházejícím ročníku podle odhadů UEFA vynést 1,09 miliardy eur (27,7 miliardy korun), což je o 33 procent více než v minulé sezóně.

Článek

Nejvíce si z této sumy ukrojí kluby, které se probojují do základních skupin, kam se po neúspěších Slavie a Sparty podruhé za sebou nepodívá žádný z českých týmů. Dvaatřicet mužstev si rozdělí více než dvě třetiny příjmů z reklamy a prodeje televizních práv. Další peníze mohou úspěšné celky vydělat samy na prodeji vstupenek a suvenýrů.

Sparta, Slavia a další kluby vyřazené v předkolech Ligy mistrů a Evropské ligy si rozdělí "jen" něco přes 10 miliónů eur. Kdyby pražské týmy postoupily alespoň do 4. předkola Ligy mistrů, byly by na tom výrazně lépe. Pro kluby, které vypadnou v této fázi, UEFA vyčlenila 55 miliónů eur.

Účastníci základní části mají jistý zisk 7,1 miliónu eur (180,6 miliónu korun), další bonusy mohou vydělat podle výsledků. Za vyhraný zápas inkasují kluby 800 000 eur (20,3 miliónu korun). Vítěz finále obdrží devět miliónů eur, poražený tým se musí spokojit s částkou 5,2 miliónu. Tým, kterému by se povedlo projít základní skupinou bez jediné ztráty a dojít až na vrchol, by vydělal 31,2 miliónu eur.

Minimálně o stejné peníze by se mělo v Lize mistrů hrát i v dalších dvou ročnících, pro které ještě platí současné smlouvy s hlavními sponzory - firmami Ford, Heineken, MasterCard, PlayStation, Sony a UniCredit.

"Ekonomická situace je stále složitá a někteří z našich partnerů procházejí velmi krušnými časy, zvlášť soukromé televizní stanice. Ale vědí, že když investují do Ligy mistrů, budou mít sledovanost," řekl agentuře AP Thomas Klooz ze švýcarské společnosti T.E.A.M. Marketing, která je marketingovým partnerem UEFA pro Ligu mistrů.

Z prestižní soutěže mají užitek i kluby, které se do pohárů snažily probojovat marně. Národním ligám vyplatí UEFA 50 miliónů eur. Provozní náklady na letošní ročník Ligy mistrů vyčíslilo vedení evropského fotbalu na 200 miliónů eur.

Barcelona na loňském triumfu vydělala přes 30 miliónů eur, a to včetně tržeb za prodej televizních práv. Poražený finalista Manchester United ji na finančním poli trumfl. Ze soutěže si odnesl 37,8 miliónu eur díky tomu, že na britském televizním trhu mohl práva lépe zpeněžit.

Reklama

Související témata: