Hlavní obsah

Boj o pivo na stadiónech. Alkohol patří k mistrovství světa, argumentuje FIFA

Mezinárodní fotbalová federace FIFA se pře s brazilskou vládou o prodej piva na stadiónech během mistrovství světa v roce 2014. FIFA vzhledem ke svým sponzorským závazkům na čepování piva trvá, i když v Brazílii platí zákaz alkoholu na fotbale.

Foto: Tobias Schwarz, Reuters

Dostanou pivo i fotbaloví fanoušci na MS 2014?

Článek

"Alkoholické nápoje patří k mistrovství světa, takže tam prostě budou. Odpusťte mi, pokud to zní trochu arogantně, ale o tomhle prostě vyjednávat nebudeme," řekl v Riu de Janeiro generální sekretář FIFA Jérome Valcke před sobotním jednáním s organizačním výborem šampionátu.

Alkohol je na brazilských stadiónech zakázán od roku 2003. Opatření má sloužit jako prevence násilností mezi tvrdými jádry fanouškovských táborů. FIFA nicméně tvrdí, že už před čtyřmi lety dostala od brazilské vlády garance, že šampionát bude mít v tomto ohledu výjimku. Ta ovšem ještě není zohledněna ve speciálním zákonu o MS, o němž budou brazilští zákonodárci teprve hlasovat.

FIFA bojuje za alkohol na stadiónech proto, že jedním z jejích nejstarších partnerů je americký pivovar Budweiser, který patří do skupiny Anheuser-Busch InBev. "A náš partner tady je v podstatě brazilská firma," připomněl Valcke, že místní sponzorská firma AmBev je součástí Anheuseru.

Dalším sporným bodem mezi světovou federací a brazilskou vládou je zákon, podle nějž mají studenti a senioři právo na poloviční vstupné. Tento problém by se podle Valckeho dal vyřešit speciálními lístky v ceně 25 dolarů (zhruba 500 korun), jichž by bylo na zápasy základních skupin k dispozici 300 tisíc.

FIFA nicméně bude požadovat striktní kontroly lidí, kteří si tyto vstupenky pořídí. "Není přece fér, když si člověk, který si může dovolit lístky první kategorie, koupí čtvrtou kategorii. Musíme zajistit, aby k tomu nedocházelo, protože tady je zjevně velmi jednoduché opatřit si studentský průkaz," dodal Valcke.

Reklama