Rubriky:

Ostatní

Pilot neuměl létat v noci, Fokker byl v bídném stavu. Fotbalisté z Limy našli smrt v hlubinách Pacifiku

8. prosince 2017 15:18 - Lima/Praha

„Fokker AE 560, všechno v pořádku. Podvozek vysunutý, můžete nalétávat na přistání,“ ujišťovala řídící věž na letišti v Limě pilota peruánského vojenského námořnictva Edilberta Villara, že jeho obavy byly zbytečné. Kontrolka v kokpitu totiž signalizovala, že podvozek armádního speciálu se zasekl a nevysunul se, takže poručík požádal o druhý průlet nad věží a vizuální kontrolu. Po hlášení z kontrolní věže si oddechl si. Kola se vysunula, přistávací dráhu měl volnou, takže zbýval poslední manévr. Otočit letadlo nad mořem a dosednout na betonovou ranvej...

 

elcomercio.pe

Byl to ovšem také poslední manévr, který 7. prosince 1987 důstojník peruánské armády nad letištěm Lima Callao udělal. Na otočku nad mořem nalétával příliš nízko, takže zavadil křídlem o hladinu Pacifiku a Fokker F27-400M Friendship skončil v hlubinách oceánu.

Ze čtyřiačtyřiceti lidí na palubě vyplaval na hladinu jen jeden.

Poručík Edilberto Villara.

Zbývajících třiačtyřicet lidí v rozbouřeném oceánu utonulo. Fotbalisté mistrovského celku Alianza Lima včetně trenérů, ředitelů klubu, rozhodčích, ale i osmi roztleskávaček, které cestovaly s týmem mezi nimi.

Přitom mělo jít o bezproblémový let, jakých fotbalový klub z peruánského hlavního města absolvoval spoustu. A často právě ve speciálech vojenského námořnictva, protože jako nejstarší a jeden z nejpopulárnějších klubů v zemi s námořnickou modří ve znaku se mohl při leteckých přesunech na pomoc armádní generality spolehnout.

I na osudový let z Pucallpy si proto vedení klubu Alianza Lima propůjčilo vojenský speciál. Sezóna se totiž pro jeho mužstvo velice dobře, takže se rýsovala možnost, že by po devíti letech mohlo znovu získat mistrovský titul. Mimochodem - v pořadí už osmnáctý. Proto si mohli hráči dopřávat komfort leteckých přesunů, proto i do Pucallpa a zpět cestovali vzduchem.

Vraceli se v povznesené náladě, neboť nad tamním Deportivem vyhráli po trefách Carlose „Pacha" Bustamenta 2:0 a titul měli zase o něco blíž.

Z mezinárodního letiště v Pucallpě startoval jejich speciál v 18.30, o půldruhé hodiny při druhém pokusu o přistání s ním ztratila řídící věž v Limě spojení.

Záchranná akce začala až za půldruhého dne

Stav nejvyšší nouze byl sice vyhlášen okamžitě, jenže záchranné týmy nemohly vyrazit ani k moři, ani na hladinu oceánu. V autech ani člunech neměly benzin.

Půldruhého dne trvalo, než se akce konečně rozběhla, teprve 9. prosince začalo námořnictvo a záchranné složky pátrat po obětech letecké tragédie. Našly jediného člověka, který katastrofu přežil.

Pilota Edilberta Villara.

Týž den byla vydána oficiální zpráva, že při leteckém neštěstí zahynulo šestnáct fotbalistů. Carlos „Pacho" Bustamante, José Casanova, Milton Cavero, Aldo Chamochumbi, Luis Antonio Escobar, Tomas Farfan, José Ganoza, Ignacio Garreton, William Leon, José Mendoza, Gino Peňa, Daniel Reyes, Cesar Sussoni, Braulio Tejada, Alfredo Tomassini a Johny Watson, pět trenérů, čtyři představitelé klubu, tři rozhodčí, osm roztleskávaček a osm členů posádky.

Čekalo se na reakci peruánského fotbalového svazu a pochopitelně výsledky vyšetřování příčin katastrofy.

Fotbalová generalita se ovšem neměla ani k tomu, aby ligovou soutěž přerušila, natož aby klubu Alianza Lima garantovala, že v ní bez ohledu na výsledky a konečné umístění zůstane, jak její fanoušci i představitelé několika konkurenčních klubu požadovali. Nezbylo proto než narychlo poskládat mužstvo z dorostenců, čtyř hráčů zapůjčených solidárně chilským klubem Colo Colo a několika veteránů, kteří už ukončili aktivní kariéru. I nejlepší peruánský fotbalista všech dob Teófilo Cubillas, který s reprezentací své země startoval na třech světových šampionátech, mezi nimi byl a k ligové záchraně svému klubu pomohl. Celé desetiletí pak trvalo, než se Alianza Lima z letecké tragédie vzpamatovala a v roce 1997 získala mistrovský titul, k němuž měla osudového 7. prosince nakročeno.

Ještě další deset let si však musela počkat, než byly zveřejněny výsledky vyšetřování příčin leteckého neštěstí nad hladinou Pacifiku. Šlo totiž o armádní letoun, takže informace podléhaly utajení. Ex post vyšlo najevo, že Fokker F27 - 400M s registrační značkou AE 560 poprvé vzlétl v roce 1977, měl nalétáno pomalu šest tisíc hodin a byl ve velice špatném technickém stavu. A kdyby jen to - ani pilot Edilberto Villar neměl s létáním v noci příliš zkušeností, takže při přistávacím manévru udělal chybu, která se změnila v tragédii.

Největší letecké tragédie fotbalistů
4. května 1948  -  Letoun Fiat G212 se fotbalisty AC Turín na palubě narazil do věže baziliky Superga. Uhořelo 23 hráčů a členů jejich doprovodu.
6. února 1958 - Na mnichovském letišti havarovalo letadlo Airspeed s fotbalisty Manchester United na palubě. Osm hráčů a tři zaměstnanci klubu neštěstí nepřežili.
16. července 1960 - Při leteckém neštěstí v Kodani přišlo o život osm hráčů dánského olympijského týmu.
3. dubna 1961 - Havárii Douglasu na letišti v chilském Llico zaplatilo životem dvacet hráčů mužstva C.D. Green Cros.
26. září 1969 - Opět havárie Douglasu, pro změnu v bolivijském Viloco. Zahynulo šestnáct členů týmu The Strongest.
11. srpna 1979 - Na letišti v Dněpropetrovsku našlo po srážce dvou letadel mezi 178 obětmi smrt 17 hráčů Pachtakoru Taškent.
8. prosince 1987 - Do Pacifického oceánu poblíž Limy se zřídil Fokker patřící peruánskému námořnictvu. Zahynulo 16 hráčů týmu Alianza Lima,dále pak trenéři, kluboví funkcionáři, rozhodčí.
7. června 1989 - V hlavním městě Surinamu Paramaribu havaroval po nárazu do stromu nízke letící letoun Douglas DC 8, zemřelo 15 hráčů výběru Colourful XI, surinamských fotbalistů hrajících profesionálně v Nizozemsku.
27. dubna 1993 - Zambijská fotbalová reprezentace našla smrt v Atlantickém oceánu poblíž Gabonu. Žádný z 22 hráčů leteckou tragédii nepřežil.
28.listopadu 2016 - Výprava brazilského klubu Chapecoense našla smrt při leteckém neštěstí třicet kilometrů od kolumbijského Medellínu. Přežili jen tři hráči, neštěstí si vyžádalo 77 obětí.
zp, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ostatní

Filtr článků - Ostatní