Hlavní obsah

Křetínský: Musíme posílit, na penězích nezáleží

PRAHA

Fotbalisté Sparty Praha zažili mimořádně nevydařený podzim, kdy se herně trápili a přicházeli o body. Před jarní částí soutěže se sparťané potácejí na devátém místě ligové tabulky. Nevyšel jim postup v Lize mistrů, dokonce nebudou hrát ani Pohár UEFA. Svou nespokojenost neskrýval ani viceprezident klubu Daniel Křetínský, když měl shrnout účinkování Sparty v podzimní části sezóny.

Foto: PRÁVO/Petr Hloušek

Viceprezident Sparty Daniel Křetínský a kouč Stanislav Griga (v pozadí) na tiskové konferenci v Praze.

Článek
Fotogalerie

Jak shrnete podzimní vystoupení Sparty?Nelze použít jiná slova než velký neúspěch a zklamání, za což patří všem  příznivcům velká omluva. Velký potenciál, který Sparta má, jsme promarnili a nedokázali jej přeměnit do dobrých výsledků.

Jaké byly hlavní důvody neúspěchu?Roli hrála celá řada faktorů. Shrnul bych je do tří hlavních bodů: 1) v průběhu letního přestupového období jsme podcenili moment, že nově přichází hráči nezvládnou nový psychický tlak, kterému budou vystaveni. 2) vnitřní nejednota Sparty. Tlak, který neúspěchy vznikl, nás postupem času rozložil. Tlak ve směru příznivci - trenér, pak trenér - hráči  nakonec skončil velkým napětím, které vyvrcholilo odchodem Poborského. 3) ztráta tří klíčových hráčů, kromě odchodu Poborského to byla zranění Sivoka a Kisela.

Jak chce Sparta tuto nepovedenou část sezóny napravit?Chceme více prosazovat větší zodpovědnost hráčů, především zlepšit jejich disciplínu a to především vůči trenérovi. Sparta také musí zásadním způsobem zlepšit svůj skauting. Je třeba přiznat, že za vnitřní nejednotu, která mužstvo zcela rozložila, samozřejmě neseme odpovědnost my jako vedení klubu. A to v tom, že jsme ji nedokázali včas zastavit.

Už delší dobu se mluví o tom, že se Sparta přes zimu hodně posílí.Rozhodně chceme, aby Sparta byla silnějším týmem než na začátku sezóny. Musíme sportovně posílit bez ohledu na to, jaké to bude mít finanční dopady! Sparta ale musí vycházet ze svých reálných možností. Žít si nad poměry se nevyplácí nikde, ani ve fotbale. Primární motivací je však získat kvalitní hráče a jsme ochotni investovat mnohem více než v minulých letech.

Můžete být ohledně nových možných posil konkrétnější?To by bylo předčasné a také poněkud nekorektní. Jeden hráč už přišel (obránce Hanek, pozn. redakce), dále se počítá s příchody tří až čtyř dalších hráčů.

Dají se zároveň očekávat i odchody některých hráčů ze stávajícho kádru?S přístupem některých hráčů jsem nebyl spokojen. Dovedli bychom si představit, že někteří hráči mohli a měli pracovat lépe, pokud chtějí působit ve Spartě. Musí splňovat základní podmínky - nasazení a disciplínu . A to někteří nesplňovali. Nedá se ale očekávat, že v nejbližších dnech některý hráč odejde. Nejprve musíme řešit otázky příchodů, teprve pak se budou řešit odchody. Nechceme znovu opakovat stejnou chybu jako v případě prodeje Kováče.

Uznáváte s odstupem času prodej Kováče jako chybu? V případě prodeje Kováče jsme se zpronevěřili jednomu zásadnímu principu. A to tomu, že když hráč odchází, tak musí být zajištěna adekvátní náhrada. Tou byl počítán Sivok, nicméně jeden hráč na dirigování obrany je málo. Navíc se Sivok zranil a nikdo jiný jeho roli plnohodnotně nebyl schopen převzít. Na druhou stranu je třeba říci, že finanční otázky toho odchodu byly tak mimořádné, že bylo těžké ji odolat. Nemusela by se opakovat a hráč navíc chtěl odejít. Už bych ale nechtěl znovu zažít situaci, kdy odejde klíčový hráč, aniž by nebyla vyzkoušena adekvátní náhrada.

Dojde i k nějakým změnám v realizačním týmu nebo vedení klubu? Změny v realizačním týmu jsou zcela v kompetenci trenéra Grigy. A komentovat jakékoliv změny ve vedení klubu je předčasné. V jakém rozsahu ty změny budou, se dozvíte do Vánoc.

Mluvil jste o zlepšení skautingu. Objevily se informace, že by v této oblasti mohl dostat funkci bývalý trenér Jaroslav Hřebík.To bych rád uvedl na pravou míru. Trenér Griga požádal pana Hřebíka, zda by se mohl asi ve dvou nebo třech případech podívat na vytipované hráče. Panu Hřebíkovi dobíhá na Letné smlouva, tak jsme zkrátka využili toho, aby nám pomohl. Pan Hřebík ale nebude mít žádnou další roli ve Spartě.

S výsledky asi nemohli být spokojeni ani sponzoři, cítili jste od nich nějaký tlak?Cítíme ze strany sponzorů velké zklamání, nicméně nemáme pocit, že by chtěli odejít. Chápou situaci, která ve Spartě je. Poborský byl samozřejmě z marketingového hlediska hráčem číslo jedna a bude velmi těžké ho nahradit. I v této oblasti se nám náhrada musí podařit. Koncepce může být postavena tak, že zde bude jedna velká tvář, nebo skupina pár hráčů kteří budou tvořit image Sparty.  To bude záležet na složení kádru pro jaro.

Sparta na tom není v tabulce moc lichotivě, je možné že nebude hrát příští rok Ligu mistrů. Bude to pro klub velká finanční ztráta?Hypoteticky jsme připraveni i na variantu, že Sparta nebude hrát Ligu mistrů. Než jsme vstupovali do Sparty, tak byla v naší ekonomické kalkulaci varianta, že jednou za pět let nemusíme hrát Ligu mistrů. Finančně je Sparta dobře zajištěna.

Sparta neměla v sezóně ani nejlepší vztahy s fanoušky. Řešil jste i toto?Došlo k několika setkáním s fanoušky Sparty. Osobně jsem se sešel i s ultras Sparty a vytýkal jsem jim, že nás nepodrželi během krize, kdy jejich projevy hráče spíše srážely. Jiná věc bylo hanlivé skandování proti mojí osobě. Já v tom nevidím z mé strany důvod pro jakoukoli zlobu, bylo to jejch legitimní právo. Myslím, že jsme ale společně překonali onen vzájemný bod mrazu.

Povedlo se Spartě vůbec něco v této sezóně?(nastala delší pauza, při které Křetínský přemýšlel nad odpovědí) Na Spartu je třeba nahlížet ze dvou hledisek: komerčního a sportovního. V té první si vedeme velmi slušně, ta druhá je jednoznačné zklamání.  Obrovské zlamání z výsledků a některých výkonů a také z našich vlastních chyb, které jsem už specifikoval.

Jaké má klub cíle do jarní části sezóny?Hlavní cíl je zásadní zlepšení hry mužstva, nestanovujeme si žádnou konkrétní metu. Já i celé vedení máme dobrý dojem z práce pana Grigy a věříme, že nám pomůže ke zlepšení.

Reklama