Článek
Už první kroky Fabie ve světovém šampionátu nebyly nijak oslnivé a v Mladé Boleslavi se proto rozhodli absolvovat v sezóně 2004 jen omezený počet soutěží a soustředit se především na vývoj. Rok 2005 měl být, alespoň podle představ příznivců, ve znamení vzkříšení týmu s okřídleným šípem ve znaku. Kdo mohl tušit, že letové vlastnosti šípu budou mít k ideálu daleko...
Ještě než letošní sezóna začala, šokovalo vedení Škodovky jezdeckou nominací.Tým opustil Toni Gardemeister a na místě jedničky zůstal pro koncern marketingově příhodný Armin Schwarz. Ten sice dokázal vybojovat jako jediný během působení mladoboleslavského týmu v elitní kategorii MS stupně vítězů (3. místo při Safari rallye v roce 2001 s Octavií WRC), při letošní derniéře v MS už ale byla jezdecká forma jednačtyřicetiletého pilota záležitostí na hranici teorie.
Ve druhém voze se pak podle představ vedení měla střídat celá jezdecká ekipa: Francouz Alex Bengue a Finové Jani Paasonen a Janne Tuohino. Ty pak měli ve třetích vozech doplnit Švéd Mattias Ekström a tehdy úřadující český mistr Jan Kopecký. K nim navíc v průběhu sezóny přibyli Fin Mikko Hirvonen a mistr světa z roku 1995 Colin McRae.
Propastná ztráta v hodnocení značek
A jak vypadalo působení škodováckého harému? Schwarz dokázal v jezdeckém šampionátu jen jednou bodovat, a to jen díky tomu, že v závěrečné soutěži sezóny odpadlo takřka celé čelo startovního pole. Na ostatních se projevovala malá zkušenost s ovládáním vozu, s nímž nebyli v pravidelném kontaktu. K tomu se přidružily technické problémy.
Podtrženo, sečteno, Škoda zůstala v roli sběrače drobků, které odpadly od úst velkých dravců, a v hodnocení značek skončila se ziskem 21 bodů beznadějně poslední s propastnou ztrátou 55 bodů na předposlední Mitsubishi. Jen pro srovnání: mistrovská stáj Citroën nasbírala během letošního šampionátu 188 bodů...
McRaeovi zbyly oči pro pláč
Byly samozřejmě výjimky. Dobrý potenciál ukázal Bengue, který dokázal hned v úvodu sezóny zaskočit soupeře a vyhrát v Monte Carlu dvě erzety a šestým místem na Korsice vyrovnal nejlepší umístění mladoboleslavského speciálu. Příjemným překvapením byla bodovaná příčka Kopeckého ve Španělsku a slušný start Hirvonena v Japonsku.
A pak je tu samozřejmě kapitola s názvem Colin McRae. Dvojité angažmá skotského pilota ukázalo, že Fabia v rukou zkušeného jezdce umí být opravdovou zbraní. McRae usedl do Fabie poprvé v Británii a hned dojel sedmý.
Podruhé se postavil na start při finále šampionátu v Austrálii. Jak dopadl, je stále v živé paměti. Odstoupení ze třetího místa (!) před koncem soutěže vinou pochybného rozhodnutí hlavního inženýra Dietmara Metricha o výměně 'dosluhující' spojky jen přiživilo spekulace o podivném vedení týmu.
Sen Škody o úspěšném a důstojném působení mezi rallyeovou elitou se tak minimálně pro letošek rozplynul. Co bude? To je zatím ve hvězdách. Vedení týmu na otázky o příští sezóně v mistrovství světa či možném jezdeckém složení zarytě mlčí. Jasněji prý bude během několika týdnů. Otázkou je, zda se máme na co těšit.
Škoda v MS 2005 | |
Monte Carlo | |
Schwarz | nedojel |
Bengue | 9. místo/1 bod do Poháru konstruktérů |
Švédsko | |
Paasonen | 9. místo (nejel o body v Poháru konstruktérů) |
Ekström | 10. místo/2 body do Poháru konstruktérů |
Tuohino | nedojel |
Mexiko | |
Schwarz | 9. místo/1 bod do Poháru konstruktérů |
Paasonen | 13. místo |
Nový Zéland | |
Schwarz | 10. místo |
Tuohino | nedojel |
Sardinie | |
Schwarz | diskvalifikován |
Tuohino | 13. místo/1 bod do Poháru konstruktérů |
Kypr | |
Schwarz | 13. místo |
Tuohino | 9. místo/3 body do Poháru konstruktérů |
Turecko | |
Schwarz | nedojel |
Tuohino | 13. |
Řecko | |
Schwarz | 18. |
Tuohino | nedojel |
Paasonen | nedojel |
Argentina | |
Schwarz | 16. |
Paasonen | nedojel |
Finsko | |
Schwarz | 11. |
Tuohino | 10. |
Paasonen | nedojel |
Německo | |
Schwarz | nedojel |
Bengue | nedojel |
Kopecký | nedojel |
Velká Británie | |
Schwarz | 14. |
McRae | 7./2 body do šampionátu jezdců a 4 body do Poháru konstruktérů |
Japonsko | |
Schwarz | 10. |
Hirvonen | nedojel |
Korsika | |
Schwarz | nedojel |
Bengue | 6./3 body do šampionátu jezdců a Poháru konstruktérů |
Kopecký | 12. |
Katalánsko | |
Schwarz | 11./3 body do Poháru konstruktérů |
Bengue | nedojel |
Kopecký | 8./1 bod do šampionátu jezdců |
Austrálie | |
Schwarz | 8./1 bod do šampionátu jezdců a 3 body do Poháru konstruktérů |
McRae | nedojel |
Celková bilance v MS | 6. místo/21 bodů |
V jezdeckém šampionátu se umístil z pilotů Škody nejvýš Bengue: 21. místo/3 body |