Hlavní obsah

Sen Škody o úspěchu se rozplynul v marnosti

PRAHA

Pamatujete? Když tovární tým Škoda Motorsport nasazoval v polovině roku 2003 zbrusu novou Fabii WRC do seriálu mistrovství světa, mělo jeho vedení jasnou vizi: tenhle vůz bude do dvou let jezdit o čelo. Ty dva roky uplynuly jako voda. A výsledek? Škoda mluvit...

Foto: Škoda Motorsport

Colin McRae s vozem Škoda Fabia WRC na trati první etapy Australské rallye.

Článek

Už první kroky Fabie ve světovém šampionátu nebyly nijak oslnivé a v Mladé Boleslavi se proto rozhodli absolvovat v sezóně 2004 jen omezený počet soutěží a soustředit se především na vývoj. Rok 2005 měl být, alespoň podle představ příznivců, ve znamení vzkříšení týmu s okřídleným šípem ve znaku. Kdo mohl tušit, že letové vlastnosti šípu budou mít k ideálu daleko...

Ještě než letošní sezóna začala, šokovalo vedení Škodovky jezdeckou nominací.Tým opustil Toni Gardemeister a na místě jedničky zůstal pro koncern marketingově příhodný Armin Schwarz. Ten sice dokázal vybojovat jako jediný během působení mladoboleslavského týmu v elitní kategorii MS stupně vítězů (3. místo při Safari rallye v roce 2001 s Octavií WRC), při letošní derniéře v MS už ale byla jezdecká forma jednačtyřicetiletého pilota záležitostí na hranici teorie.

Ve druhém voze se pak podle představ vedení měla střídat celá jezdecká ekipa: Francouz Alex Bengue a Finové Jani Paasonen a Janne Tuohino. Ty pak měli ve třetích vozech doplnit Švéd Mattias Ekström a tehdy úřadující český mistr Jan Kopecký. K nim navíc v průběhu sezóny přibyli Fin Mikko Hirvonen a mistr světa z roku 1995 Colin McRae.

Propastná ztráta v hodnocení značek

A jak vypadalo působení škodováckého harému? Schwarz dokázal v jezdeckém šampionátu jen jednou bodovat, a to jen díky tomu, že v závěrečné soutěži sezóny odpadlo takřka celé čelo startovního pole. Na ostatních se projevovala malá zkušenost s ovládáním vozu, s nímž nebyli v pravidelném kontaktu. K tomu se přidružily technické problémy.

Podtrženo, sečteno, Škoda zůstala v roli sběrače drobků, které odpadly od úst velkých dravců, a v hodnocení značek skončila se ziskem 21 bodů beznadějně poslední s propastnou ztrátou 55 bodů na předposlední Mitsubishi. Jen pro srovnání: mistrovská stáj Citroën nasbírala během letošního šampionátu 188 bodů...

McRaeovi zbyly oči pro pláč

Byly samozřejmě výjimky. Dobrý potenciál ukázal Bengue, který dokázal hned v úvodu sezóny zaskočit soupeře a vyhrát v Monte Carlu dvě erzety a šestým místem na Korsice vyrovnal nejlepší umístění mladoboleslavského speciálu. Příjemným překvapením byla bodovaná příčka Kopeckého ve Španělsku a slušný start Hirvonena v Japonsku.

A pak je tu samozřejmě kapitola s názvem Colin McRae. Dvojité angažmá skotského pilota ukázalo, že Fabia v rukou zkušeného jezdce umí být opravdovou zbraní. McRae usedl do Fabie poprvé v Británii a hned dojel sedmý.

Podruhé se postavil na start při finále šampionátu v Austrálii. Jak dopadl, je stále v živé paměti. Odstoupení ze třetího místa (!) před koncem soutěže vinou pochybného rozhodnutí hlavního inženýra Dietmara Metricha o výměně 'dosluhující' spojky jen přiživilo spekulace o podivném vedení týmu.

Sen Škody o úspěšném a důstojném působení mezi rallyeovou elitou se tak minimálně pro letošek rozplynul. Co bude? To je zatím ve hvězdách. Vedení týmu na otázky o příští sezóně v mistrovství světa či možném jezdeckém složení zarytě mlčí. Jasněji prý bude během několika týdnů. Otázkou je, zda se máme na co těšit.

Škoda v MS 2005
Monte Carlo
Schwarznedojel
Bengue9. místo/1 bod do Poháru konstruktérů
Švédsko
Paasonen9. místo (nejel o body v Poháru konstruktérů)
Ekström10. místo/2 body do Poháru konstruktérů
Tuohinonedojel
Mexiko
Schwarz9. místo/1 bod do Poháru konstruktérů
Paasonen13. místo
Nový Zéland
Schwarz10. místo
Tuohinonedojel
Sardinie
Schwarzdiskvalifikován
Tuohino13. místo/1 bod do Poháru konstruktérů
Kypr
Schwarz13. místo
Tuohino9. místo/3 body do Poháru konstruktérů
Turecko
Schwarznedojel
Tuohino13.
Řecko
Schwarz18.
Tuohinonedojel
Paasonennedojel
Argentina
Schwarz16.
Paasonennedojel
Finsko
Schwarz11.
Tuohino10.
Paasonennedojel
Německo
Schwarznedojel
Benguenedojel
Kopeckýnedojel
Velká Británie
Schwarz14.
McRae7./2 body do šampionátu jezdců a 4 body do Poháru konstruktérů
Japonsko
Schwarz10.
Hirvonennedojel
Korsika
Schwarznedojel
Bengue6./3 body do šampionátu jezdců a Poháru konstruktérů
Kopecký12.
Katalánsko
Schwarz11./3 body do Poháru konstruktérů
Benguenedojel
Kopecký8./1 bod do šampionátu jezdců
Austrálie
Schwarz8./1 bod do šampionátu jezdců a 3 body do Poháru konstruktérů
McRaenedojel
Celková bilance v MS6. místo/21 bodů
V jezdeckém šampionátu se umístil z pilotů Škody nejvýš Bengue: 21. místo/3 body

Reklama

Související témata: