Hlavní obsah

Obě pražská "S" nováčkovi KHL tiše závidí. Lev se chytil, v metropoli má nejvyšší návštěvy

Praha

Na hokejové scéně se zabydlel nový fenomén, pražský Lev. Mužstvo, s nímž na český led dorazila i prestižní ruská Kontinentální liga, získalo nečekaně silnou podporu fanoušků a s průměrnou návštěvou téměř sedm tisíc diváků na domácí zápasy jasně předčí Spartu i Slavii.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Radost hokejistů pražského Lva po vstřelené brance.

Článek

Jak je možné, že zcela nový klub tak rychle dokázal v Praze najít identitu? „Přišly i krizové situace, kdy jsme si říkali, kolik vůbec přijde lidí, ale s návštěvností jsme zatím opravdu spokojeni. Ještě nikdy nespadla pod čtyři tisíce diváků a už máme za sebou i série, kdy se hrál v Praze hokej každý den a došlo i k souběhu extraligových zápasů s KHL," tvrdí manažer komunikace pražského Lva Jan Rachota.

Klub s rozpočtem 19 miliónů eur (téměř 480 mil. korun) hospodaří se čtyřnásobně větší částkou než nejbohatší extraligové celky, jako jsou Třinec či Pardubice. Snaze přivést do hlediště co nejvíc lidí proto vedení Lva přizpůsobilo i cenu vstupenek na jednotlivá utkání, která se pohybuje od 170 do 240 korun, zatímco třeba na Slavii v O2 areně zaplatíte od 180 do 260.

Na zápasy Lva chodí různé skupiny diváků. „Především jsou to ti, kteří fandí klubu někde ve svém městě, ale v Praze třeba pracují či studují, a tak se na KHL chodí dívat, protože mají rádi hokej," vysvětluje Rachota.

Pak jsou tu i příznivci, kteří nechtějí chodit na Spartu ani Slavii a uvítali alternativu v podobě Lva, který není konfliktní pro nikoho. „A hlavně úroveň zápasů v KHL většinou výrazně převyšuje extraligu," vysvětluje své důvody 21letý Martin Petr, jenž nejprve přišel do hlediště ze zvědavosti, ale teď je z něj už pravidelný divák.

Chodí na hvězdy

Klub získal na svou stranu i ty, kteří rádi vidí své oblíbené hráče z reprezentace. Přitom kdyby Lev nehrál KHL, vůbec by se tady takoví borci neobjevili. „Právě to měření sil hodně silného českého mančaftu proti Rusům mě baví, navíc se dal dohromady sympatický mix hráčů," tvrdí 35letý Jiří Kettler, proč začal Lvu fandit.

„Další část publika na našich zápasech tvoří diváci, kteří mají prostě rádi KHL. Sledovali ji už dřív, ještě než se objevila i v Česku, a chodí se dívat i na její jednotlivé hvězdy či týmy," míní generální manažer klubu Normunds Sejejs, bývalý lotyšský reprezentant, který v 90. letech hrál za Litvínov a nyní se do Česka vrátil v manažerské roli.

Podle Rachoty nelze opomenout ani skupinu cizinců, které láká KHL jako nejlepší liga v Evropě. „Ať už vezmu Slováky, Němce či Švédy, to jsou národy, které milují hokej a neváhají za ním i do Prahy přijet. Dorazí sem třeba na pár dnů, jeden večer jdou na muzikál a další na Lva," vypráví.

Navíc je zde i početná komunita Rusů žijících v Praze či v dalších českých městech. „Ti si pečlivě vybírají zápasy, na které vyrazí, většinou jdou držet palce klubu třeba z města, odkud pocházejí. Příště už ale přijdou třeba i na Lva, protože je jim sympatická ta soutěž," přemítá Sejejs.

Roli následníka Lva Poprad holešovický celek odmítá

Vlastníky klubu dosavadní úspěchy v boji o diváka evidentně těší. „Od začátku jsme si uvědomovali, že v konkurenci dvou zavedených extraligových klubů musíme o přízeň usilovat nejen hrou, ale i prezentací, proto jsme docela úspěšně dělali i různé marketingové akce. Lidé z celé republiky už dokázali, že je baví chodit dívat se na hvězdy KHL. Navíc z toho brzy vzešla i taková hokejová konfrontace mezi Českem a Ruskem, což je pro fanoušky rovněž atraktivní," tvrdí Jan Musil, generální ředitel ČKD Group. Právě tato firma společně s rusko-švýcarskou společností A Energy aktuálně drží vlastnické podíly v klubu.

Nápad, že český Lev vstoupí do KHL, se zrodil před čtyřmi lety v hlavě u nás žijícího ruského podnikatele Romana Slavčeva. Nejdřív to zkusil v Karlových Varech a chtěl sázet na podporu široké ruské komunity ve městě. Když nepochodil, rozjel ambiciózní projekt v Hradci Králové, ale poté, co český svaz zamítl registraci, zpřetrhal pouta a klub přestěhoval do Popradu.

Na Slovensku loni odehrál i premiérovou sezónu v KHL, jenže vše skončilo dluhy, z nichž klub vytáhli noví vlastníci, kteří ho přivedli zpátky do Česka. Názvem Lev sice zdánlivě navazuje na popradské působení, roli následníka ale odmítá. „Nemáme nic společného se Lvem Poprad, tam byli jiní lidé i sponzoři," rezolutně říká Sejejs a dodává, že licenci dostal pražský Lev jako nováček soutěže a taky poskládal úplně nový tým.

Když letos v květnu od Českého svazu ledního hokeje přišlo kýžené povolení hrát na českém území KHL, nejdřív se řešila otázka, kde Lev vlastně v Praze najde domov. Logicky se nabízela nejmodernější a největší hala v zemi - O2 arena. „Nabízeli jsme při jednání se společností Bestsport, která arénu provozuje, lepší podmínky, než mají ze současného kontraktu se Slavií. Nakonec se ale vyjednalo jen naše působení při čtyřech nejatraktivnějších zápasech KHL," stěžuje si Musil.

Rekordní návštěva

Lvu se i taková taktika vyplatila, na jeho říjnový zápas s Dynamem Moskva přišlo do O2 areny 16 317 diváků, což je rekordní návštěva v celé historii KHL. Ani nikde v Rusku nepřišlo na Kontinentální ligu víc lidí. Podobně plno může být v pražské hale i při úterním souboji s bratislavským Slovanem.

Svoje standardní zázemí klub ale nakonec našel v holešovické hale. „Do O2 Areny chodí hlavně bílé límečky, na Spartě se zase hodně fandí a my potřebujeme obě skupiny diváků," míní Musil. Působení Lva v Holešovicích přineslo i výrazné vylepšení už 50 let fungující haly. „Objednali jsme nové mantinely, videosystém a vylepšili osvětlení," vypočítává Sejejs s tím, že součástí úprav bylo i vybudování nové kabiny pro mužstvo.

Lev navíc se Spartou uzavřel užší spolupráci, která po majetkovém propojení dospěla až k vytvoření zastřešujícího subjektu Sportovní holding Praha, který teď řídí obě mužstva. Sejejs otevřeně přiznává, že od majitelů Lva zazněl jasný úkol dostat se minimálně do druhého kola play off KHL.

Pražský Lev teprve začíná psát historii, a proto potřebuje rychle najít věrné fanoušky. „Těžko jsme mohli přijít a říct, tady jsme, tak fanklube, kde jsi? Proto jsme přes Facebook i webové stránky už koncem srpna iniciovali první schůzku, na kterou přišlo přes dvacet lidí, kteří většinou už měli zkušenost s fanděním nějakému klubu a měli chuť dál pokračovat," vypráví Rachota, jak se tvořilo jádro fanklubu, jehož členové si pak mohli přivést zdarma na zápas i své kamarády, za které ručili. „Tím se postupně rozšířil až do podoby, která chodí stabilně na zápasy, tedy kolem stovky lidí."

Lev navíc láká na tribuny i členy mládežnických hokejových týmů, kteří si mohou koupit speciální lístek za deset korun, pokud dorazí v dresech svých klubů. Registrovaní členové fanklubu dostávají vstupenky dokonce zdarma. „To je jen v rámci první sezóny, kterou jsme nazvali zaváděcí. KHL se předvádí v Česku a snaží se získat fanoušky. Není to ale tak, že bychom si je kupovali, jen ukazujeme divákům zase trochu jiný hokej," vypráví Rachota.

Dostali i sud piva

„Za dobrý výkon při fandění už jsme dostali jako odměnu od vedení klubu i sud piva," usměje se Matúš Kočiš, jeden ze zakládajících členů fanklubu. Věrní příznivci se scházejí pravidelně v restauraci Na střídačce v těsném sousedství holešovické haly. „Je to pro nás taková základna, chodíme tam i fandit, když Lev hraje venkovní zápasy a dokonce jsme sami začali trénovat na ledě a hrajeme hokej," říká velmi aktivní člen fanklubu, který chce ale svou identitu skrýt pod facebookovou přezdívkou aVAL.

Zákulisní řeči o placeném komparsu fandové Lva rezolutně odmítají. „Hrozně mě veškeré dění kolem chytlo, ať už jsme vymýšleli pokřiky nebo různá chorea," říká mladičká členka fanklubu Nikola Roubalová, která nevynechala jediný domácí zápas klubu. „Vlajky fanouškům půjčujeme a dresy mají za zvýhodněných finančních podmínek," tvrdí Rachota, jenž pět stovek prodaných dresů považuje za hodně slušné číslo.

Přísnost v hledišti

Někoho možná překvapí, jak přísný manuál má KHL na fandění. „Každý klub musí prostřednictvím bezpečnostního garanta dohlížet na jeho plnění, takže se kontrolují i certifikáty nehořlavosti, co se týká vlajek či transparentů," přibližuje Rachota. „Hned na začátku nám řekli, že megafon nesmí být v hledišti vůbec," říká Roubalová.

Fankluby extraligových týmů běžně vyjíždějí autobusem i k zápasům na ledě soupeře, to se Lvem dost dobře nejde. „Nachystali jsme ale pro naše věrné fandy takový ten klasický výjezd do Bratislavy na Slovan a měli by s námi jet i do Rigy, kde se chystá hokejový turnaj registrovaných fanklubů mužstev KHL," vypráví Rachota.

Diváky už na své straně Lev zřejmě má, ale o výrazný sportovní úspěch se bude muset teprve porvat, protože zatím se pohybuje na hraně postupu do play off. Budoucnost klubu pak může být ještě víc než dosud spjatá se Spartou.

Reklama

Související témata: