Hlavní obsah

Kluby NHL jsou na tom ekonomicky stále hůř

PRAHA

Ačkoliv to na první pohled nevypadá, většina klubů zámořské NHL se topí ve velkých finančních problémech. Hokejové hvězdy sice pobírají mnohamiliónové platy, majitele klubů ale trápí existenční problémy. A společná řeč k řešení problému chybí. Soutěž je tak v nedohlednu a nikdo neví, kdy vlastně začne.

Foto: www.newyorkrangers.de

Kdy začne zámořská NHL? A začne vůbec?

Článek

Podle nezávislé studie prodělala celá NHL v ročníku 2002/2003 neuvěřitelných 273 miliónů dolarů. Podle amerických listů překonalo toto číslo za poslední sezónu dokonce hranici 300 miliónů. Nejvýraznější položkou na straně výdajů jsou hráčské platy. Ty spotřebovaly tři čtvrtiny všech zisků, pohybujících se kolem dvou miliard dolarů.

Dvě třetiny klubů vykázaly v posledních dvou letech finanční ztráty, Buffalo a Ottawa dokonce vyhlásily bankrot. "Dvacet klubů prodělává. Máme za sebou příliš mnoho bankrotů a další by hrozily. Spousta majitelů mi řekla, že hokej opustí, pokud se současný stav nezmění. Budoucnost této hry závisí na novém ekonomickém modelu, který by byl spravedlivý pro všechny," řekl komisionář NHL Gary Bettman.

Televize platí málo

Největší problémy mají kluby sídlící v kanadských městech. Příjem z prodeje vstupenek a suvenýrů jde do pokladny v kanadských dolarech, kdežto mzdy jsou hráčům vypláceny v silnějších americké měně. Rozdílnou sílu ekonomiky obou zemí řeší vedení NHL ročním příspěvkem ve výši 3,7 miliónů dolarů všem kanadským týmům.

Průměrný plat hokejistů se za posledních deset let zvýšil z 558 tisíc na 1,79 miliónu dolarů. Tohoto tempa růst příjmů za stejné období zdaleka nedosáhl. Kromě neustále rostoucích výdajů na hráčské platy sužují zámořský hokej také velmi nízké platby televizních společností.

Ročně přijde do kasy každého týmu NHL jen 5,7 miliónu dolarů a klub zůstává z velké části závislý na příjmech ze vstupného a prodeje suvenýrů (70-75 % celkového zisku). Pro porovnání každý celek z ligy amerického fotbalu inkasuje za televizní práva 70 miliónů.

V sezóně 2002/03 si hokej v televizi ve Spojených státech naladilo v průměru jen několik stovek tisíc domácností a číslo dál klesá - podle údajů televizní společnosti ABC v průměru o pět procent ročně.

Přilepšit si mohou kluby na základě dobrého umístění v základní části či Stanleyově poháru. Celková dotace 12,5 miliónu za umístění a trofeje pro hráče však ztráty o moc nesníží.

Nůžky se rozevírají

NHL se od devadesátých let rozrostla o devět klubů. Každý musel zaplatit za udělení licence i za vstup do ligy. Tyto peníze (od roku 1991 přes 570 miliónů dolarů) byly rozděleny již stávajícím účastníkům. Majitelé je ale s vidinou úspěchu ve Stanleyově poháru využili k nalákání drahých hvězd. Ještě více se tak rozevřely nůžky mezi bohatými a chudými kluby, které nejsou schopny udržet kvalitní hráče.

Jako příklad průměrně hospodařícího klubu lze vzít tým Los Angeles Kings. Ten vykázal za sezónu 2002/03 ztrátu 12,5 miliónu dolarů, přestože díky nové hale Staples Center v posledních letech značně zvýšil příjem ze vstupenek.

I když se klub nedostal do vyřazovacích bojů a návštěvnost ke konci sezóny mírně poklesla, na prodeji lístků inkasoval 42 miliónů. Dále dosáhli Kings částky sedmi miliónů z reklam, zbylých pět procent přišlo do klubové pokladny z různých zdrojů, například také od farmářského celku jako kompenzace za využití jejich hokejistů.

Na straně výdajů se tyčí 25,5 miliónu na klubovou režii včetně platů zaměstnancům a především 45,4 miliónu pro hráče. Tato čísla rázem posunují celkovou bilanci do červených hodnot, stejně jako u dalších devatenácti zámořských hokejových klubů.

Reklama