Hlavní obsah

Olympiáda v Soči už překonává rekordy, v příjmech od sponzorů

MOSKVA

Zimní olympiáda v jihoruském letovisku Soči se už dva a půl roku před svým startem v roce 2014 stala rekordní, a to z hlediska příjmů od sponzorů, které překračují 1,2 miliardy dolarů (asi 21,5 miliardy korun). Uvedl to v pondělí ruský hospodářský list Vedomosti s tím, že rekordní příjmy, předstihující i letní olympiádu v Pekingu v roce 2008, jsou dílem nejen umného marketingu organizátorů, ale i tlaku od úřadů.

Foto: Sergei Karpukhin, Reuters

Ilustrační foto

Článek

O příjmech od národních sponzorů hovořil o víkendu na investičním fóru v Soči šéf organizačního výboru olympiády Dmitrij Černyšenko, který zde podepisoval dohody s firmami Russkije avtobusy, Scania-Rus, Adecco Group a dalšími. Podle listu jde o "sponzory třetí úrovně", tedy s kontrakty do deseti miliónů dolarů.

Do konce roku má podle Černyšenka celková suma přesáhnout 1,2 miliardy dolarů, což byl rekord Pekingu. Podle deníku není ani vyloučeno, že sponzorské příjmy přesáhnou 1,3 miliardy dolarů (23 miliard korun).

Z 18 partnerů téměř miliardou dolarů přispělo osm "sponzorů první úrovně" v čele s ropným koncernem Rosněfť (180 milionů) a telekomunikačními společnostmi Megafon a Rostelekom (po 130 milionech). Předstižení Pekingu nezhatilo ani odmítnutí plynárenského gigantu Gazprom.

Výsledek je však podle listu z 60 procent dílem úřadů a z 40 procent profesionálního marketingu. Prvním příkladem je prý kontrakt s Rosněftí, druhým dohody s Megafonem a Volkswagenem.

Kupříkladu spořitelna Sberbank dlouho jednala s organizačním výborem o výši svého příspěvku, protože prý nechápala možné výhody, ale nakonec se stala generálním partnerem, "protože vedení země chtělo vidět v této roli největší národní banku". Podle expertů se však bez přispění úřadů neobejde v Rusku žádný velký projekt.

Za talismany doplácejí

Někteří sponzoři si už stěžují, že sice dostali práva využívat olympijskou symboliku, ale za použití talismanů her ještě musejí doplatit. Také prý bude obtížné zopakovat úspěch Soči při mistrovství světa ve fotbale, které se má v Rusku hrát v roce 2018.

Národní sponzoři uzavírají dohody s organizačním výborem na konkrétní akce, zatímco globální sponzoři typu koncernů Samsung, Coca-Cola nebo Visa přímo s Mezinárodním olympijským výborem.

Z přípravy olympijských her v Soči tisk dosud zaznamenával především vysoké náklady, které prý několikanásobně překročí výdaje na dosud nejdražší ZOH ve Vancouveru (6,5 miliardy dolarů) a přiblíží se nejdražší olympiádě všech dob, letním hrám v Pekingu (podle odhadů až 42 miliard dolarů). Jen ruský státní rozpočet podle médií přispěje více než 33 miliardami dolarů.

Reklama

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články