Článek
Podle studie má letošní olympiáda 63 sponzorů. S dalšími se potom spojují olympijské týmy; každý z nich má minimálně jednoho, spíše však víc. Rekordmany jsou Američané, kteří musejí ukazovat loga hned 23 svých mecenášů, jen o jednoho méně mají Japonci. Své sponzory mají i jednotlivé sportovní svazy. Jenom americké svazy sponzoruje okolo 300 firem.
Stranou nezůstává ani Český olympijský výbor. Jeho jménem se může chlubit čtveřice generálních partnerů, kterou tvoří energetické koncerny ČEZ a RWE, automobilka Škoda a Plzeňský Prazdroj. Vedle toho má svaz šest dalších hlavních sponzorů.
"Ani lidové hry, ani hi-tech hry, ani zelené hry. Nic z těchto přídomků neplatí tolik, jako spíš tento: komerční hry," píše se v úvodu studie. "Všechny svazy baží po tučných odměnách od sponzorů, proto uzavírají stále více smluv. To ovšem v konečném důsledku jen devalvuje význam samotné olympiády," prohlásila jedna z autorek studie Jennifer Wedekindová.
Nelíbí se jí ani to, že mezi sponzory mají dokonce většinu firmy, které podle jejího názoru bohatnou na nezdravém životním stylu. "Fast foody, pivo, alkohol i produkty otrocké práce," jmenovala Wedekindová. Jenom pivovar Anheuser-Busch sponzoruje 25 olympijských výborů.
Její kolega Robert Weissman šel v kritice ještě dál. "Olympijské ideály jsou dávno mrtvé. Porozumění mezi národy, jejich setkání nebo důraz na vzdělání se dávno rozplynuly v moři sponzorských peněz," konstatoval.