Hlavní obsah

Sponzorů olympiády stále přibývá, podle studie až nezdravě

PEKING

Americká nezisková organizace Commercial Alert zveřejnila studii, podle níž na každé olympiádě stále přibývá sponzorů, jenže peníze od nich jsou vykoupeny devalvací dobrého jména her. Jeden z autorů studie dokonce prohlásil, že olympijské ideály jsou dávno mrtvé.

Článek

Podle studie má letošní olympiáda 63 sponzorů. S dalšími se potom spojují olympijské týmy; každý z nich má minimálně jednoho, spíše však víc. Rekordmany jsou Američané, kteří musejí ukazovat loga hned 23 svých mecenášů, jen o jednoho méně mají Japonci. Své sponzory mají i jednotlivé sportovní svazy. Jenom americké svazy sponzoruje okolo 300 firem.

Stranou nezůstává ani Český olympijský výbor. Jeho jménem se může chlubit čtveřice generálních partnerů, kterou tvoří energetické koncerny ČEZ a RWE, automobilka Škoda a Plzeňský Prazdroj. Vedle toho má svaz šest dalších hlavních sponzorů.

"Ani lidové hry, ani hi-tech hry, ani zelené hry. Nic z těchto přídomků neplatí tolik, jako spíš tento: komerční hry," píše se v úvodu studie. "Všechny svazy baží po tučných odměnách od sponzorů, proto uzavírají stále více smluv. To ovšem v konečném důsledku jen devalvuje význam samotné olympiády," prohlásila jedna z autorek studie Jennifer Wedekindová.

Nelíbí se jí ani to, že mezi sponzory mají dokonce většinu firmy, které podle jejího názoru bohatnou na nezdravém životním stylu. "Fast foody, pivo, alkohol i produkty otrocké práce," jmenovala Wedekindová. Jenom pivovar Anheuser-Busch sponzoruje 25 olympijských výborů.

Její kolega Robert Weissman šel v kritice ještě dál. "Olympijské ideály jsou dávno mrtvé. Porozumění mezi národy, jejich setkání nebo důraz na vzdělání se dávno rozplynuly v moři sponzorských peněz," konstatoval.

Reklama