Hlavní obsah

Chybějící milióny, úsporná opatření. To je současný svět rallye

CARDIFF

Svět rallye hledá zoufale svou tvář. Novou, lepší, ale hlavně atraktivnější. Musí ji najít a nabídnout divákům a sponzorům, neboť tok financí vysychá. I proto opatření, jež mají v příštích sezónách přinést značné úspory stájím i celému seriálu, i proto třeba patnáctero přijaté světovou radou FIA pár hodin před poslední soutěží ve Walesu, jež se pokouší svět rallye zatraktivnit.

Článek

I na tradiční Britskou rallye dolehly problémy, v nichž se svět rallye zmítá. A dokonce dávno před startem, neboť velšská vláda odmítla uvolnit ze svého rozpočtu dva milióny liber, jimiž rok co rok z fondu pro rozvoj turistiky pořadatelům přispívala.

Poutavá reklama je minulostí

„Finance věnujeme na jiné aktivity, které budou Wales propagovat ve světě daleko víc, než automobilová soutěž,“ vzkázali z ministerstva turistiky do honosné divadelní a operní budovy Millennium Cetrum, kde sídlí ředitelství soutěže. Na tradice přitom ohledy nebrali, a na to, že se Britská rallye jezdí už od roku 1953 a její počátky sahají vlastně až do roku 1932, už tuplem ne.

Svízelnou situaci nakonec musela zachraňovat britská motoristická sportovní asociace MSA, která potřebné dva milióny poskytla, ale bude je chtít zpátky. Třeba i soudní cestou, neboť smlouva o podílu velšské vlády na pořádání rallye je podepsána až do roku 2011.

To začne pro světovou rallye nová éra, drastická úsporná opatření jsou ale patrná i při derniéře letošního šampionátu. Bilboardy, reklamy, plakáty, jimiž v letech předchozích Britská rallye doslova hýřila, z ulic Cardiffu úplně zmizely a poslední podnik sezóny žije v ústranní města poblíž doků. Nebo spíš přežívá, neboť i v servisní areálu je patrné, jak svět rallye zoufale hledá svou tvář a jak moc medituje nad budoucností.

Dvoulitrové speciály WRC pojedou v příští sezóně naposledy. Od roku 2011 přijdou na scénu levnější vozy specifikace S2000.foto: Reuters/Roni Rekomaa/Lehtikuva

Ta se začne psát od roku 2011, kdy úsporný trend změní královskou třídu rallye. Dvoulitrové speciály WRC v příští sezóně skončí a od roku následujícího se už budou po světových tratích prohánět auta specifikace S2000. Pochopitelně lacinější a tudíž přístupnější továrním i soukromým týmům, které by měly najít cestu do rallye zpátky. A o to hlavně FIA jde, neboť po ochodu Subaru, Škody či Suzuki se stal šampionát soutěží dvou továrních stájí.

Motory na polovinu sezóny

Nejpodstatnější změna tudíž čeká motory, které budou muset vydržet šest tisíc kilometrů, takže by měly zvládnout polovinu sezóny. Právě to by mělo představovat významné snížení nákladů. I pod stany s modrobílým oválem Fordu se o budoucnosti vášnivě diskutuje, neboť generalita automobilky a společnosti M-Sport čas od času vypustí do světa informaci o svém chystaném zbrusu novém soutěžním speciálu  Fiesta S2000, který v roce 2011 nahradí úspěšný Focus RS WRC.

„První etapa testování  zahrnující kilometry na asfaltu i téměř tisíc dvě stě kilometrů na štěrkových cestách dokazuje, že jsme společně s Fordem vyvinuli Fiestu S2000 jako konkurenceschopný vůz, který bude dál usilovat o mistrovské tituly,“ necha se slyšet výkonný ředitel společnosti M-Sport a ředitel továrního týmu Malcolm Wilson.

Patnáctero od FIA, které má pomoci

Jenže rok 2011 je ještě budoucnost značně vzdálená a generalita FIA musí problémy provázející svět rallye řešit nyní. I proto světová rada přijala pár hodin před startem Britské rallye patnáct bodů, které mají představovat okamžité východisko. Je v nich pamatováno na soutěž a její pravidla, neboť už neexistuje omezení ohledně minimální či maximální délky rychlostní zkoušky, celkový počet ostrých kilometrů se má pohybovat mezi 300 až 500 kilometry, všechny zúčastněné vozy, včetně současných vozů WRC, jsou povoleny pro hodnocení značek, doporučení a úpravy se však dotýkají týmů, ale i diváků.

I proto apel na pořadatele, aby technická přejímka vozů byla pojímána jako událost pro veřejnost či aby v servisním areálu měli motorističtí fanoušci lepší přístup ke stájím jednotlivých týmů, které mají myslet a nabízet třeba i autogramiády svých jezdců. Dokonce i dříve tolik oblíbené noční rychlostní zkoušky se vrátí do programu rallye. FIA je povolila pod podmínkou, že se nesmí uskutečnit na konci celé etapy.

Prostě, svět rallye se snaží zoufale najít svou novou, lepší a hlavně atraktivnější tvář. Až budoucnost ovšem ukáže, nakolik se mu to daří.

Reklama

Související témata:
  Velká cena Číny - kvalifikace na sprint dnes 09 : 30
20240419T09 : 30:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint