Hlavní obsah

Dokonám to, co jsem loni začal, slibuje Hirvonen, že skoncuje s Loebem

KARLSTAD (Švédsko)

Jen pár hodin před čtvrtečním startem Švédské rallye padl definitivní verdikt, že letošním světovém šampionátu v automobilových soutěžích se pojede podle nového systému bodování. Nikoli osm, ale hned deset jezdců bude v jednotlivých soutěžích bodovat, vítěz pak bude brát pětadvacet bodů místo deseti. Svět rallye totiž zoufale hledá cesty, jak mistrovství světa zatraktivnit a přitáhnout sponzory, diváky i nové týmy.

Foto: Zdeněk Sluka

Finský pilot ve službách Hirvonen slibuje, že letos Loeba z trůnu sesadí.

Článek

Žádný div, protože v posledních letech se souboj o titul mistra světa jak mezi jednotlivci, tak i továrními týmy omezil už jen na klání Citroënu s Fordem, z něhož vycházela s až zoufalou pravidelností vítězně francouzská automobilka.

Šest let vlády krále Loeba

Pochopitelně díky Sébastenovi Loebovi, jenž nemá v posledních šesti letech konkurenci, byť na něho Ford nasadil prakticky všechna severská esa. V minulých sezónách Marcuse Grönholma,  loni i letos Mikko Hirvonena...

Král rallye však všechny ataky ustál, i když třeba v uplynulé sezóně rozhodla o jeho obhajobě až předposlední „erzeta“ závěrečné soutěže, jíž byla Britská rallye. A to ještě s pomocí boží, neboť mohutně finišujícímu Hirvonenovi uletěla u jeho focusu WRC kapota motoru, musel zastavil a tím se definitivně rozloučit s představou, že by Loeba z trůnu sesadil.

Hirvonen: Letos na titul mám

V letošním seriálu, který startuje ve čtvrtek Švédskou rallye a měl by se jet naposledy s vozy kategorie WRC, je však připraven dokonat to, co se mu loni nepodařilo.

Mikko Hirvonen s vozem Ford Focus WRC na trati Britské rallye.foto: Zdeněk Sluka

„Loni jsem si dokázal, že na titul mám, v nastávající sezóně chci Loeba porazit. Vyhrál sice už šest titulů, ale neporazitelný rozhodně není. Natož aby mně vzal chuť to znovu zkusit,“ hlásil v Karlstadu, kde Švédská rallye startuje, devětadvacetiletý finský jezdec ve službách Fordu.

Loeb: Motivaci jsem neztratil

Francouzský suverén Sébastien Loeb pochopitelně tuší, že ho čeká stejně urputný boj jako loni, přesto věří v úspěch. „Šestkrát už jsem sice titul získal, což mě na začátku kariéry ani ve snu nenapadlo, motivaci však mám pořád stejnou. Chci vyhrát každou rallye, v níž startuji, chci sedmý titul. Přitom si ale zvláště tady na severu uvědomuji, že každý získaný bod je důležitý. Vždyť v roce 2003 mě jeden jediný stál primát a titul,“ meditoval obhájce titulu, pro něhož na rozdíl na rozdíl od soupeřů začíná sezóna až v Karlstadu a jeho okolí.

Francouzský pilot Sébasten Loeb.foto: Právo/Petr Hloušek

Hirvonen a spol. si totiž na rozdíl od Francouze zazávodili na Rallye Monte Carlo. Sice nikoli s „wéercéčkem“ a samozřejmě že nikoli o světové body, neboť tradiční podnik už druhým rokem v seriálu mistrovství světa chybí, ale za volantem nové Fiesty S200 se Hirvonen v Monte Carlu a okolních horách svezl a vyhrál.

Prokop: Chci skončit na bedně

Letošní mistrovství světa bude hodně zajímavé i pro české barvy, neboť v nově ustavené třídě SWRC bude s Fordem Fiesta S2000 startovat juniorský mistr světa Martin Prokop s navigátorem Janem Tománkem.

Úřadující juniorský mistra světa v rallye Martin Prokop (vlevo) bude v letošním seriálu startovat s Fordem Fiesta S2000.                      foto: Zdeněk Sluka

„Dlouho jsem váhal, jakým směrem se po vítězství mezi juniory vydat, koketoval jsem se škodovkou, ale nakonec vsadit na Ford a novou Fiestu S2000. Věřím, že to bylo správné rozhodnutí,“ svěřoval se Martin Prokop, který se hned v úvodním podniku ve Švédsku pochopitelně také představí. „Chtěl bych být nejlepším jezdcem mimo skandinávskou ekipu a získat první mistrovské body,“ plánoval před ostrým startem sezóny, do niž vstupuje s jasným cílem - bojovat o titul a skončit na bedně. „Jinak by přece nemělo cenu závodit!“ prohlašuje vyzývavě.

Systém bodování jako ve formuli

Pár dnů před startem přišla FIA s návrhem, aby se mistrovství světa v automobilových soutěžích hodnotilo a bodovalo stejně, jako formule jedna, což všechny startující týmy akceptovaly. V praxi to bude znamenat body nikoli pro prvních osm, ale pro deset jezdců s tím, že se budou rozdělovat podle systému 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1. Až dosud získával vítěz jen deset bodů.

Švédská rallye, první ze třinácti soutěží zahrnutých do letošního kalendáře mistrovství světa v rallye, startuje ve čtvrtek čtyřkilometrovým shakedownem, od pátku do neděle má na programu celkem tři etapy dlouhé přes 1879 km a zahrnující celkem 21 rychlostních zkoušek meřících přes 345 kilometrů.

Reklama

Související témata: