Rubriky:

Motorsport

Hirvonen sní o oslavách s Leningradskými kovboji

28. července 2010 11:35 - JYVÄSKYLÄ

Mikko Hirvonen se stal v předešlých dvou sezónách vicemistrem světa. Pokaždé se musel dívat na triumfální oslavy Sébastiana Loeba s Citroënem. Před letošní sezónou měl dost vlády nepřemožitelného Francouze. „V minulém roce jsem si ověřil, že i Loeb je k poražení a titul mohu získat. Očekávám, že se boj o první místo absolutního pořadí zredukuje jen na nás dva,“ hlásil finský pilot na začátku letošního roku.

 

Zdeněk Sluka

Sezónu načal fantasticky. Vyhrál první rallye letošního šampionátu ve Švédsku. Jenže následně začal dostávat jeho sen povážlivé trhliny. Čtvrté místo v Mexiku by ještě nebylo tak zlé, jenže následně v Jordánsku nebodoval vůbec a po třetí pozici v Turecku přišla dvě čtvrtá místa na Novém Zélandu a v Portugalsku. V Bulharsku pak dojel až pátý.

Čeká na třináctý triumf

Na šňůru dvanácti vítězství v mistrovství světa se mu nedaří přidat třináctý korálek. A protože Loeb dojíždí pravidelně na stupních vítězů, nasbíral už 151 bodů. A aby toho nebylo málo, i dvojka týmu hlavního soka Sébastian Ogier má bodů 100, zatímco Hirvonen jen 86 a patří mu až třetí místo v šampionátu!

Starosti před vystoupením v domácím závodě však hodil za hlavu. „Cítím obrovské vzrušení z toho, že budu obhajovat loňské vítězství v roce, kdy má domácí rallye slaví šedesát let existence. Odstartuji s jedinou myšlenkou: chci být znovu nejrychlejší. Triumf z Finské rallye zkrátka musí zůstat doma,“ plánoval bojovně naladěný Hirvonen.

Čelí obrovské pozornosti, fanoušků se letos na sever Evropy sjelo nevídaně. Už dva dny před startem soutěže byla servisní zóna týmu doslova v obležení nadšenců obdivujících muže bojující o vteřiny s pekelně rychlými stroji.

Finská rallye v pomyslných statistikách zabírá pět ze šesti nejrychlejších soutěžích v dějinách. V roce 2005 byla průměrná rychlost nejrychlejšího pilota 122,86 kilometrů v hodině. Však také prakticky na každém rohu v Jyväskylä, kde je centrum soutěže, stojí obří billboardy hlásající, že tradiční soutěž ve Finsku je víc než rallye. Případně je nápis s názvem města přelepen a dočasně nahrazen nápisem „Vítejte v městě rallye“.

„My seveřané jsme ve srovnání se zahraničními jezdci ve výhodě, protože ti potřebují několik let, aby poznali tajemství zdejších šotolinových cest. My jsme na nich vyrůstali,“ říká Hirvonen. Však také pouze Francouzi Sébastien Loeb a Didier Auriol, Estonec Markko Märtin a legendární Španěl Carlos Sainz dokázali v soutěžích patřících do kalendáře mistrovství světa prolomit vládu domácích jezdců.

 „Nehodlám dopustit, aby triumf slavil cizinec. Před soutěží jsem natestoval asi pět set kilometrů. Cítím se hodně silný,“ prohlásil sebevědomě.

Finský pilot Mikko Hirvonen (vpravo) oslavuje se spolujezdcem Jarmo Lehtihenem vítězství na Polské rallye.Finský pilot Mikko Hirvonen (vpravo) oslavuje se spolujezdcem Jarmo Lehtihenem vítězství na Polské rallye.foto: Reuters/Peter Andrews

Hirvonena požene nejen touha obhájit loňské vítězství. Jede ve svém rodném městě. A v sobotu oslaví třicáté narozeniny. Po slavnostním vyhlášení v sobotu večer bude následovat koncert legendární finské skupiny Leningradští kovbojové, kteří patří k oblíbeným kapelám nejen finského rychlíka. Rád by si při jejich vystoupení vychutnal s věrnými fanoušky triumf.

Zrušená neděle ho neděsí

Neděsí ho ani skutečnost, že v souhrnu tři sta deset měřených kilometrů je rozděleno jen do dvou etap v průběhu pátku a soboty. Soutěž odstartuje sice ve čtvrtek večer speciální diváckou zkouškou dlouhou 4 kilometry, narozdíl od všech předchozích rallye se ale nepojede žádný test v neděli.

„Půjde o velké zpestření pro fanoušky i jezdce. Skutečně se ukáže připravenost každého ze závodníků. V posledních soutěžích jsem měl pocit, že se nedělní etapa jela jen z povinnosti, protože obsahovala velmi málo kilometrů a výsledek po sobotě už se stejně nezměnil. Klidně bych bral stejný formát i ve zbývajících soutěžích šampionátu,“ tvrdil Hirvonen před startem rallye, která je rozdělena do devatenácti měřených úseků.

Radek Malina, Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Motorsport

Filtr článků - Motorsport