Hlavní obsah

Ječmínek: Máme reálnou šanci pořádat MS v rallye

PRAHA

V České republice by se klidně mohl pořádat jeden z podniků mistrovství světa v automobilové rallye. Je o tom přesvědčen předseda Automotoklubu ČR Roman Ječmínek. Ten dále v rozhovoru pro deník Právo mimojiné nastínil strukturu a chod motoristických federací v ČR a prozradil, na co se domácí fanoušci mohou v letošním roce nejvíce těšit.

Foto: Škoda Motorsport

Jednou by se možná i v Česku mohly jet závody MS v rallye.

Článek

V čele Autoklubu ČR stojíte od samého začátku jeho obnovení. Co se za těch patnáct let změnilo? Neustále se něco mění, a proto musíme i my neustále iniciovat změny k lepšímu a přicházet s novými nápady.

Platí u vás také známé rozděl a panuj? Myslím si, že ano, i když se to některým kritikům nelíbí. V posledních několika letech se snažíme maximálně decentralizovat moc. Například Federace motocyklového sportu se bude scházet maximálně čtyřikrát do roka, protože výkonnou moc delegujeme přímo na jednotlivé svazy (disciplíny). Každý si demokraticky řeší svoje problémy a rozhoduje o sobě, aniž by jim do čehokoliv prezídium Autoklubu ČR či výbor Federace motocyklového sportu zasahoval. Enduro, plochá dráha, silnice, trial, motokros... Co disciplína, to jiné problémy. Federace se schází vlastně proto, aby sjednocovala či řešila to, co mají všichni společné, třeba pojistné nebo různé platby. Totéž platí pro automobilový sport, karting a všechny ostatní svazy, které fungují v rámci Autoklubu České republiky.

Pojede se někdy v ČR závod MS v rallye?
Hlasujte v anketě na konci článku!

Kolik máte vlastně členů a klubů? Počet členů se pohybuje mezi 195 až 197 tisíci. Sdružujeme 750 klubů a v tom je určitý handicap. Někdy klub tvoří třeba jen pět lidí kolem jednoho závodníka. Když se snaží získat různé granty nebo shánějí partnery, mají problémy. Budeme se snažit, aby se kluby slučovaly do větších s různými druhy činnosti i disciplín, protože pak mají větší šanci získat granty i peníze od partnerů.

Máte spočítáno, kolik je u nás aktivních motoristických sportovců? U nás je asi osmdesát tisíc aktivních závodníků. K tomu je nutno přičíst množství činovníků a techniků, kteří jsou pro organizování závodů nepostradatelní. V tomto období probíhá každoroční školení jezdců, činovníků a testování techniky. To je obrovské penzum práce a stojí hodně peněz. Velmi nám pomohl nákup nové měřicí techniky, který snižuje nutný počet činovníků na jednotlivý podnik, zkvalitňuje měření a snižuje náklady pořadatelům. V co nejkratší době se však musíme vypořádat s generační výměnou činovníků a získávat novou, mladou krev, která se vypořádá s technickým pokrokem. To je naléhavý a těžký úkol.

Na jaké významné sportovní mezinárodní podniky se mohou čeští motorističtí fanoušci letos těšit? Česko je velmocí v pořádání velkých mezinárodních podniků. Myslím si, že by bylo žádoucí jejich počet snížit, ale to je můj názor, který nemohu a ani nechci našim pořadatelům vnucovat. Samozřejmě se letos jede tradiční silniční motocyklové GP v Brně a MS na ploché dráze. Mezi každoročně pořádané podniky také patří MS v motokrosu v Lokti, Barum a Bohemia rallye, Czech Truck Prix tahačů v Mostě, ME autokrosařů v Nové Pace a Přerově, Ecce homo automobilů do vrchu. Ročně u nás pořádáme přibližně čtyři sta motoristických sportovních podniků, z nichž kolem dvaceti jsou světové či evropské šampionáty.

Připravujete nějaké novinky? K novinkám letos patří červencové MS superbiků v Brně, dále premiéra MS juniorů v motokrosu v Jiníně a evropská kvalifikace juniorů v kartingu.

Nemáte pocit, že kumulace velkých akcí o víkendu tříští divácký zájem? Ke kumulacím více podniků během jednoho víkendu docházelo, ale v rámci našich možností se jim snažíme vyhnout. Musím říci, že sladit všechny kalendáře je velmi náročné, protože je nutno se vyhnout kolizím nejenom u termínů mistrovství světa a Evropy, ale dle disciplín i termínům národních šampionátů v okolních zemích. Vzhledem k velkému počtu závodů se některým nelze vyhnout, ale snažíme se jejich dopad na naše závodníky minimalizovat. K tříštění zájmu diváků dle našeho názoru až na výjimky nedochází, protože každá disciplína má svoje diváky. Kdo sleduje rallye, nejede například na enduro nebo autokros.

Vidíte reálně, že by se u nás mohl jet závod formule 1 nebo světová rallye? V rallye jsme jako pořadatelé vysoko ceněni. Reálnou šanci má Barumka, která už je mezi kandidáty a loni dostala od pozorovatele FIA velmi vysoké hodnocení. Uvidíme, jak se podaří letošní kandidátský podnik. Rallye u nás mají tradici a je o ně velký zájem. Barumku zhlédlo loni přes 350 tisíc fanoušků, a když sečteme diváky na celém seriálu domácího mistrovství, dostaneme se v počtu diváků před nejvyšší soutěže ve fotbale i hokeji. Závod formule 1 je pro nás vzhledem k obrovské konkurenci asijských okruhů a movitosti tamních pořadatelů nereálný. Pokud se F1 navíc nevypořádá s vlivem tabákových firem, může se stát, že z Evropy vzhledem k nařízením EU zmizí.

Reklama

Související témata: