Hlavní obsah

Räikkönen má na titul mistra světa, míní Turek

PRAHA

Jako úspěšnou hodnotí letošní sezónu formule 1 manažer týmu West McLaren Mercedes Pavel Turek v rozhovoru pro Právo. Britská stáj byla do posledního závodu ve hře o mistrovský titul, Kimi Räikkönen v konečném součtu ztratil na vítězného Michaela Schumachera dva body. A to i přesto, že se stáji během sezóny nepodařilo nasadit nový vůz. ROZHOVOR

Foto: Tap/HOCHZWEI

Finský pilot stáje West McLaren Mercedes Kimi Räikkönen v Montrealu při sobotní kvalifikaci na Velkou cenu Kanady.

Článek

Jak hodnotíte s odstupem času letošní sezónu?Podle mne byla úspěšná, pokud si uvědomíme, jakou jsme měli výchozí pozici. Odjezdili jsme všech 16 závodů s modifikací loňského vozu. Za této situace by asi těžko někdo očekával, že vůbec dosáhneme výsledků, jaké se nám podařily, a ty byly optimální, vždyť jsme až do konce bojovali o titul.

Kimi Räikkönen potvrdil svoje kvality. Považujete ho za potenciálního nástupce Michaela Schumachera?Räikkönen je skutečně velký talent, což v letošní sezóně potvrdil. Má na titul mistra světa, i když kandidátů je víc. Šampionát podle mne může vyhrát ještě v éře Michaela Schumachera. Letos s ním sváděl velmi kvalitní a vyrovnané souboje.

Zato Davidu Coulthardovi se nedařilo. Není už za zenitem?Není a svoje kvality by měl potvrdit v příští sezóně. Tu letošní začal vítězstvím v Austrálii. Technická chyba ho připravila o prvenství v Malajsii a v Brazílii mu vzali první místo od stolu. To je pro jezdce těžký úder na psychiku. Vše se pro něj zlomilo, když se formule 1 přestěhovala do Evropy.

Navíc ho provázely technické problémy. Na kvalifikace se pečlivě připravoval, ale ono je těžké se dostávat dopředu ze zadních pozic. Stojí to moc sil. Přesto dokázal dojet i na stupních vítězů, nejen pro body. Stále je jezdcem s velkým potenciálem a bohatými zkušenostmi, které jsou cenné také pro tým, který s ním stále počítá.

O kom uslyšíme? Räikkönen. Alonso, Webber...

Zmínil jste vedle Räikkönena nástup dalších mladých jezdců, znamená to konec generace třicátníků?To vůbec ne. Vždyť letos o titul bojoval jeden z nejstarších jezdců, myslím Schumachera, s jedním z nejmladších, tedy Räikkönen. Starší a zkušení jezdci mají pořád do formule co říct a čím ji obohatit. Vedle Montoyi se však o slovo hlásí mladíci, o nichž hodně uslyšíme. Především tím myslím Räikkönena, Alonsa a Webbera.

Letos tým West McLaren Mercedes vůbec nenasadil nový vůz. Jsou to vyhozené peníze za vývoj, nebo ho proměníte ve vklad do příští sezóny?Platit by mělo to druhé, protože už na konci listopadu vyjede ve Španělsku nový vůz MP4-19. Na něm je využito mnoho prvků z letošní modifikace loňského modelu a samozřejmě i novinky.

Byly podle vás změny, které se letos objevily ve formuli 1, přínosem?Nebudu je hodnotit z hlediska sportovního ani technického. To už mnohokrát řekli jiní a z těchto dvou úhlů pohledu i fundovanější. Spíš se na to podívám z obchodního hlediska. Pro diváky u televizních obrazovek to byl nepochybně přínos.

Pro ty, kteří se přišli podívat přímo na okruh, už to přínosem rozhodně nebylo. Jednak se zvedla cena vstupného, ale hlavně v neděli čekali dlouhé hodiny jen na závod, protože na některých okruzích není doprovodný program a diváci se scházejí na svahy už časně ráno a musejí čekat.

Nepřipravení mají problémy

Stále častěji se hovoří o zákazu tabákové reklamy, což už v mnoha zemích funguje a o odchodu tabákových koncernů z formule 1. Nemáte obavu, že to může tuto atraktivní disciplínu poznamenat a vyhnat ji z Evropy?Se zákazem tabákové reklamy zejména v Evropě je třeba se vyrovnat a připravit se na něj. Přijít to může během dvou tří let. Jednání šéfa F1 Ecclestona i dalších vedoucích představitelů FIA však dokazují, že si uvědomují, jak velké finanční prostředky do formule 1 tabákové koncerny vkládají.

Z kalendáře zmizela GP Rakouska, na rok i Velká cena Belgie, která se vrací, a problémy se objevily i kolem GP Kanady. Ti, kteří se včas nepřipraví na jejich možný odchod a nebudou mít připravenou náhradní alternativu, mohou mít skutečně velké problémy.

Dokdy má Reemtsma, které patří cigarety West, smlouvu se stájí McLaren Mercedes a neuvažuje o přechodu do jiného sportovního odvětví?Smlouvu máme do konce roku 2006 a k jinému sportu nemíříme.

Reklama

Související témata: