Hlavní obsah

McLaren s lítostí vzpomíná na loňský rok

PRAHA

Hrůza. Jinak snad ani nelze vstup stáje McLaren do letošního mistrovství světa formule 1 nazvat. Zatímco loni se tým po třech Velkých cenách vyhříval na prvním místě Poháru konstruktérů a Kimi Räikkönen s Davidem Coulthardem opanovali šampionát jezdců, letos se britská stáj krčí vzadu a se zoufalstvím sleduje propastný bodový rozdíl soupeřů.

Foto: McLaren

Kimi Raikkönen na mclarenu na okruhu při kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie.

Článek

Tým se svým novým monopostem s označením MP4-19 před startem šampionátu neskrýval mistrovské ambice, podpořené loňským rokem, kdy Kimi Räikkönen ještě při poslední Velké ceně v Suzuce bojoval o titul. Sebevědomý úsměv z tváří představitelů stáje ale rychle zmizel.

Zatímco loni nasbírala stáj při třech Velkých cenách (Austrálie, Malajsie, Brazílie) 39 bodů a vedla Pohár konstruktérů, letos - kdy se třetí díl šampionátu přesunul do Bahrajnu -  má na kontě pouhé 4 body a je průběžně pátá.

Jezdecká dvojice McLarenu Kimi Räikkönen a David Coulthard byla po třech podnicích minulé sezóny suverénně v čele hodnocení MS jezdců. Ještě aby ne, vždyť Räikkönen vyzkoušel všechny pozice na stupních vítězů (Austrálie - 3., Malajsie - 1., Brazílie - 2.) a Coulthard jednou zvítězil (Austrálie) a jednou dojel čtvrtý (Brazílie).

Zrádný motor

Začátek letošního mistrovství světa ale nabídl vedení McLarenu tak katastrofický scénář, o jakém se Ronu Dennisovi a spol. nezdálo ani v nejčernějších snech. Třiadvacetiletý Fin, jenž měl podle mnoha expertů po loňské těsné prohře s Michaelem Schumacherem vést zbytek startovního pole k porážce šestinásobného mistra světa, ještě ani jednou neviděl šachovnicový praporek.

Alespoň čestný úspěch zaznamenal David Coulthard, který v melbournském Albert Parku dojel pro jeden bod a v Sepangu vyválčil další tři. Pohroma přišla ovšem při premiéře v bahrajnském Sáchiru, kde do cíle nedovedl svůj vůz ani jeden z pilotů.

Jak napravit nevydařený vstup do sezóny budou nyní muset řešit především inženýři v Mercedesu, který stáji dodává motory. Pohonná jednotka se v současnosti ukazuje jako nejslabší článek monopostu, což při pravidlu 'jeden víkend = jeden motor' hraje zásadní roli.

Dennis: Nejsme na odpis

Vedení McLarenu přesto neztrácí optimismus. "Samozřejmě, že je velice bolestné vzpomínat na loňský rok, kdy jsme do poslední chvíle bojovali o titul," přiznal Ron Dennis. "McLaren je ale silný tým a i když je naše pozice po třech Velkých cenách velmi vážná, určitě nejsme na odpis," dodal šéf stáje pro britský magazín Autosport.

Dennis ovšem již před časem připustil, že stávající monopost je ve srovnání s konkurencí slabší. Stáj proto úporně pracuje na 'B-verzi' vozu, která by mohla být k dispozici už při Velké ceně Španělska na začátku května.

Do té doby absolvují jezdci ještě Velkou cenu San Marina v Imole. Tou se seriál letos poprvé představí na evropském kontinentu, jak se povede nejen McLarenu, ale i ostatním účastníkům MS, budou mít diváci možnost vidět 25. dubna.

Stav MS (po třech závodech)
1.M. Schumacher (Něm./Ferrari)30 b.
2.Barrichello (Braz./Ferrari)21
3.Button (Brit./BAR)15
4.Montoya (Kol./Williams)12
5.Alonso (Šp./Renault)11
6.Trulli (It./Renault)11
7.R. Schumacher (Něm./Williams)7
8.Sató (Jap./BAR)4
9.Coulthard (Brit./McLaren)4
10.Massa (Braz./Sauber)1
11.Webber (Aus./Jaguar)1
Pohár konstruktérů
1.Ferrari51
2.Renault22
3.Williams-BMW19
4.BAR-Honda19
5.McLaren-Mercedes4
6.Jaguar-Cosworth1
7.Sauber-Petronas1

Reklama

Související témata:
  Velká cena Číny - kvalifikace na sprint dnes 09 : 30
20240419T09 : 30:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint