Hlavní obsah

Čínská premiéra formule 1 je za dveřmi

PRAHA

Po sportovní stránce je prakticky o všem v letošním ročníku mistrovství světa formule 1 rozhodnuto, přesto má seriál před sebou jeden z nejočekávanějších závodů sezóny. Pět měsíců po premiéře v Bahrajnu se nejrychlejší monoposty podruhé představí na Středním a Dálném východě - dějištěm bude supermoderní okruh v čínské Šanghaji.

Článek

Trať ve tvaru čínského znaku pro výraz "šang" pořídili Číňané za zhruba 325 miliónů dolarů a situovali ji před brány velkoměsta. Pořadatelé mají závod jistý v následujících sedmi letech, na každý z nich se zaručili vynaložit minimálně 40 miliónů dolarů. Při premiéře se čeká návštěva 150 000 diváků, závod je vyprodán, třebaže vstupenky stojí od 44 do 447 dolarů a průměrný roční příjem v Číně činí 1000 dolarů.

V nejlidnatější zemi světa vidí ekonomičtí odborníci obrovskou budoucnost, stejně tak kolotoč formule 1, který pokračuje ve své globalizaci. Na své si přijdou hlavně výrobci automobilů a sponzoři. "Každý zainteresovaný člověk vzhlíží k Východu. Čína je nový Klondike," připodobnil dokonce šéf stáje BAR David Richards situaci ke zlaté horečce z devatenáctého století.

Automobilky už o Číně vědí

Pro mezinárodní automobilové koncerny jsou vzkvétající pobřežní oblasti v Číně zaslíbeným regionem už od roku 2003. Trh s osobními vozy se v zemi za poslední tři roky více než zdvojnásobil, každý z hlavních 'hráčů' už spolupracuje v Číně s místními partnery. Na dračku jdou především vozy střední třídy, ale slušnou poptávku zaregistrovali výrobci i o limuzíny a dovážené modely té nejvyšší cenové kategorie.

Samotné Ferrari prodalo letos na padesát luxusních vozů a v příštím roce očekává ještě dvojnásobný úspěch. Partner Williamsu, automobilka BMW, se v tomto roce těší z téměř pětadvacetiprocentního nárůstu prodeje špičkových vozů oproti předchozímu období. Dobře zavedené jsou v Číně i Honda s Toyotou a Renault.

Snad jen u Jaguaru marketingová strategie pokulhává, protože mateřský koncern Ford před týdnem oznámil, že od příštího roku ve formuli 1 tým končí. Ford je třetím největším výrobcem automobilů na světě a mnoho expertů považuje vystoupení Američanů ze seriálu za varovný signál pro celou firmu.

Reklama

Související témata: