Hlavní obsah

Šejkové z Dubaje budují vlastní závody formule

LONDÝN

Aby nebylo těch změn a starostí za poslední dobu pro seriál formule 1 dost, vypadá to, že tradičním závodům navíc vyroste konkurence. Vlastní seriál totiž hodlá založit bohatá královská rodina z Dubaje. Série s názvem A1 Grand Prix by měla začít příští rok a měla by probíhat na podzim a v zimě, kdy se závody nejrychlejších vozů světa nejezdí.

Foto: www.a1gp.com

Takovéto vozy by se měly prohánět v novém seriálu formule

Článek

Seriál dvanácti až čtrnácti závodů by měl na přelomu září a října 2005 odstartovat v Dubaji, nebo atraktivním kláním v ulicích New Yorku. Monoposty přibližně pětadvaceti až třiceti týmů budou mít stejné motory, šasi i pneumatiky.

Každý tým bude reprezentovat jednu zemi, a jeho jezdec musí mít stejnou národnost. Podle informací výkonného ředitele projektu Tonyho Teixeiry už projevily zájem týmy z Velké Británie, Pákistánu, Jihoafrické republiky, Libanonu, Číny a Portugalska. Na oficiálních stránkách seriálu www.a1gp.com však vedle nich figuruje dalších 17 zemí včetně například Švédska, Egypta, Indonésie nebo Řecka.

.:ANKETA:
Zaujal by vás nový seriál závodů formule? Hlasujte na konci článku

Za celou myšlenkou stojí především otevřené šekové knížky členů královské rodiny z Dubaje. Ta je jednou ze sedmi částí Spojených arabských emirátů, jejichž bohatství pochází z velkých nalezišť ropy. "Královská rodina má většinový podíl a suma finančních prostředků je neomezená," prohlásil Teixeira.

Vlastníkem soutěže je osobně šejk Maktúm, synovec dubajského korunního prince. Podle něj by měl nový seriál především doplňovat formuli jedna. Díky menším nákladům na unifikované vozy by pak umožnil rozšíření tohoto odvětví motoristického sportu za hranice Evropy a Severní Ameriky i hledání nových talentů. "Našli jsme část koláče, které se ještě nikdo nedotkl: zimní měsíce," řekl Maktúm.

Závod ne delší než hodinu

Seriál A1 Grand Prix by se měl vedle Asie jezdit také v Austrálii, Jihoafrické republice, Brazílii a Mexiku. Majitelé chystané soutěže budou využívat i některé okruhy formule jedna, například supermoderní trať v Šanghaji.

Každý závod by přitom měl být rozložen do tří dnů. První den by měli jezdci vyhrazen na seznámení s tratí a dolaďováním jízdních vlastností vozu. Během druhého dne by se pak jela kvalifikace. Hlavní závod by byl na programu třetí den s tím, že by neměl nikdy trvat více než hodinu. Vítěz závodu bude odměněn deseti body, druhý devíti a tak dále až do 10. místa. Navíc ten pilot, který zajede během závodu nejrychlejší čas kola, bude odměněn dalším bonusovým bodem.

Jednotné vozy za méně peněz

Vzhledem k jednotným vozům by o výsledcích závodů měly rozhodovat pouze jezdecké schopnosti závodníků a sportovní štěstí. Náklady na jednu stáj by se přitom měly pohybovat kolem 40 miliónů dolarů ročně, což je desetina výdajů italské stáje Ferrari, která kraluje letošnímu mistrovství světa formule jedna.

Týmy z velkých a bohatých zemí, jako jsou USA, Velká Británie, Německo nebo Čína, by si navíc měly licenci kupovat dráž než stáje z ekonomicky méně vyspělých států s menším počtem obyvatel, kam se řadí například Portugalsko nebo Řecko. "Chceme, aby velké a bohaté země podporovaly ty menší a chudší," vysvětlil Teixeira.

O mediální podporu nových závodů se má postarat britská televizní stanice Sky Sports, která s vedením seriálu A1 Grand Prix podepsala tříletou smlouvu.

Reklama

  Velká cena Číny - kvalifikace na sprint dnes 09 : 30
20240419T09 : 30:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint
Velká cena Číny - kvalifikace na sprint