Rubriky:

Formule

Enge: Vůbec netuším, proč šlo auto do smyku

5. října 2004 16:59 - FONTANA

Tomáš Enge se při své premiéře v zámořské formulové sérii Indy Racing League cíle nedočkal, když na okruhu v kalifornské Fontaně šest kol před cílem havaroval. "Vůz najednou ustřelil a už se to nedalo zkrotit. Zadní kola šla do smyku, aniž bych si uvědomoval důvod," přibližuje český jezdec v rozhovoru pro Právo.

Už víte, proč šest kol před cílem došlo ke smyku, po němž váš neovladatelný vůz trefil někdejší kolega z formule 3000 Scheckter, a pak se auto ještě odrazilo od zdi lemující trať ve Fontaně?
Opravdu netuším. Vůz najednou ustřelil a už se to nedalo zkrotit. Zadní kola šla do smyku, aniž bych si uvědomoval důvod. Přitom za soupeři jsem nejel tak blízko, abych ztratil přítlak. Navíc ta zatáčka do cílové rovinky byla mnohem snazší a během závodu jsem v ní neměl žádné problémy.

Odpověď na příčiny nehody, po níž se vůz proměnil v hromadu šrotu, vám nedala ani data z telemetrie?
Mechanikům se je kvůli poškozenému kabelu nepodařilo stáhnout. Až auto odvezou do sídla týmu do Indianapolisu, prostudují se všechny údaje ze závodu a všichni budeme chytřejší. Potřebuji vědět, proč se to všechno seběhlo. Nastoupit k dalšímu závodu a netušit, co jsem měl udělat jinak nebo lépe, to by nebyl dobrý pocit.

Bez ohledu na nešťastný závěr, jaké jsou vaše dojmy z premiéry v Indy Racing League?
Vyšetření v nemocnici ukázalo, že jsem zdravotně v pořádku, ale pochopitelně jsem zklamaný, že jsem nedojel do cíle. A dojmy mohou být těžko dobré, když jsem soupeřům vůbec nestačil... Jel jsem prakticky stále na plný plyn, skoro jsem nepoužíval brzdy a stejně jsem neměl šanci.

Podobně na tom letos byli i moji předchůdci za volantem červené dallary týmu Patrick Racing, mnohem zkušenější Al Unser jr. a Jacques Lazier. Snažili jsme se při zastávkách v rámci možností udělat úpravy nastavení, ale nic nepomohlo. Asi to bude v motoru, který momentálně konkurenci nestačí.

Od vás se při debutu pronikavý výsledek nečekal. Měl jste se učit, protože příští rok pojedete celý seriál. Co bylo nejsložitější?
Zvládnout jízdu po oválu ve větší skupině i v zatáčkách, kdy je několik vozů v těsném kontaktu a auto může snadno ztratit přítlak. Pak se kola začnou smýkat, vůz se sune bokem na bariéru a musíte s tím něco udělat. Párkrát jsem se dostal do krizové situace, ale pokaždé jsem ji zvládl. Absolvoval jsem několik hezkých soubojů, ale motor neměl očekávaný výkon. Ve chvíli nehody jsem ztrácel tři nebo čtyři kola, což je strašně moc.

Z průměrné rychlosti závodů hodně přes 300 km/h jede mráz po zádech, nebudete mít po havárii ve Fontaně trochu strach?
Já ale přece chci jezdit co nejrychleji. Dělám všechno pro to, abych hranici svých možností posunul ještě o kousek dál. Proto jsem moc rád, že jsem od manažera dostal příležitost vyzkoušet si disciplínu, kde se jezdí tak rychle, a strach jsem neměl ani při té velké ráně. Jen jsem zavřel oči, nadechl se, pustil volant a zkřížil ruce na prsou...

Zkusil jste si už různé formulové kategorie včetně F1, ale také vytrvalostní závody na okruzích jako Le Mans. Kam byste na stupnici oblíbenosti zařadil IRL?
Bylo to hodně zvláštní. Nečekal jsem, že budou soupeři o tolik rychlejší. Kdybych s nimi držel krok, asi by se mi závody na oválu líbily víc. Převažuje zklamání, i když jsem objevil i kouzlo toho, jak se v těsném kontaktu bojuje v neuvěřitelné rychlosti, to vám hned stoupá adrenalin.

Premiéra mě rozhodně neuspokojila, ale to neznamená, že bych kvůli tomu zatracoval celou disciplínu. Věřím, že už příště v Texasu potrápím konkurenci víc.

Petr Dufek (Fontana), Sport.cz, Právo

Zrušit


Časová osa: Formule

Filtr článků - Formule