Hlavní obsah

Formule 1 příliš nezpomalila

Pavel NovotnýSport.cz

S řadou změn přišla před letošním ročníkem mistrovství světa vozů formule 1 Mezinárodní automobilová federace. Nová pravidla měla jednak přispět zpomalením vozů k vyšší bezpečnosti a také představovala další z pokusů, jak vyrovnat konkurenci s ohledem na drtivou nadvládu stáje Ferrari. Úvod sezóny v Austrálii ukázal, že tentokrát FIA možná trefila do černého.

Foto: HOCH ZWEI/Juergen Tap

Vozy na trati závodu GP Austrálie.

Článek

Účastníci mistrovství světa se museli při přípravě na letošní sezónu vyrovnat s řadou novinek. FIA pozměnila formát kvalifikace, v níž o postavení na startu rozhoduje součet časů obou kvalifikačních jízd a druhá část duelu o rošt se jede až v neděli před závodem. Motor musí bez úhony přestát dva závodní víkendy, pokud dojde k výměně následuje penalizace v podobě ztráty míst ve startovním roštu.

Diváci letos mohou zapomenout i na atraktivní boj mechaniků s časem při přezouvání pneumatik. Povoleny jsou pouze dvě sady obutí, vybraný set je ale možné měnit jen v případě defektu, změny počasí nebo výrazného opotřebení. Pneumatiky tak musejí vydržet až čtyřikrát větší zátěž než dosud.

Technická opatření doprovodilo i nařízení o snížení přítlaku, které se výrazně promítlo do aerodynamiky vozů. Tento krok měl jednoznačně pozitivní důsledek - vozy získaly elegantní střih.

O 4 km/h pomaleji než loni

Snaha o zpomalení vozů nicméně výrazný efekt nepřinesla. Při srovnání časů z loňské a letošní Velké ceny Austrálie je jasné, že monoposty jsou pomalejší jen nepatrně. Loňský vítěz z Melbourne, Michael Schumacher s vozem Ferrari ujel 58 okruhů v Albert Parku (celkem 307,574 km) za 1:24:15,757 hod., což odpovídalo průměrné rychlosti 219 km/h. Giancarlo Fisichella pak za srovnatelných podmínek na trati zvládl závod za 1:24:17,336 hod. při průměrné rychlosti 215 km/h.

O výrazném posunu rychlosti směrem dolů nesvědčí ani nejrychlejší kola. Zatímco loni zlomil M. Schumacher rekord 5,303 km dlouhé tratě časem 1:24,125 min., letos nejrychleji prolétl okruhem Fernando Alonso s renaultem. Do jeho času 1:25,683 se ovšem v loňském roce vešli hned čtyři jezdci (rychleji jel vedle Schumachera jak sám Alonso, tak ještě Rubens Barrichelo a Juan Pablo Montoya).

Souboje vystřídá opatrnost

Jako kontroverzní krok se jeví nový formát kvalifikace. Už první Velká cena roku totiž ukázala jeho slabinu: sobotní část výrazně ovlivnil déšť, který se nad Melbourne přihnal v polovině kvalifikačních jízd, a v neděli tak už nebylo o čem rozhodovat.

"Z kvalifikace se stala fraška," nechal se slyšet David Coulthard, ačkoliv právě on nijak neutrpěl. Pro někoho mohou být podmínky kvalifikace nerovné, na druhou stranu cesta Barrichella nebo Alonsa z druhé desítky na startu až ke stupňům vítězů je tím správným kořením závodů královské třídy.

Nové regule donutily týmy přehodnotit dosavadní strategie. Na okruzích tak podle všeho ubyde jezdeckých duelů, piloti budou šetrnější k motorům i k pneumatikám a nepojedou tolik 'na krev'. Tento styl by měl víc vyhovovat pilotům s plynulým stylem jízdy (Fisichella, Trulli, Coulthard), naopak dalším charakterově příbuzným jezdcům by mohl přinést potíže.

Řadě fanoušků se tak ani letos formule 1 nezavděčí a počet kritiků "nízké atraktivnosti" šampionátu se nezmenší. V tomto ohledu je třeba se smířit s faktem, že letošní formule 1 nebude ani lepší, ani horší. Bude zkrátka jiná.

Reklama

Související témata: