Hlavní obsah

Fanoušek podal na formuli 1 žalobu za blamáž v USA

Ostuda na nedělní Velké ceně USA se může formuli 1 pořádně prodražit. Seriál F1 přišel v Indianapolis za jediný den o pracně budovanou prestiž, a nyní jej čekají i žaloby fanoušků. Jako první se ozval jistý Larry Bowers, jenž požaduje odškodnění po Mezinárodní automobilové federaci FIA, výrobci pneumatik Michelin a závodišti v Indianapolis.

Článek

Larry Bowers přijel na nedělní závod v Indianapolis z Colorado Springs a za pět vstupenek utratil více než pět set dolarů. Podle jeho slov nebyl však závod, ve kterém nakonec startovalo pouze šest vozů, tou skutečnou Velkou cenou, do které investoval své prostředky, a cítí se být tudíž podveden.

Kdo podle vás může za blamáž při VC USA?
Hlasujte v anketě na konci článku!

Dá se očekávat, že další nespokojení diváci se k jeho stížnosti brzy připojí. Včera se sice v kancelářích na okruhu v Indianapolis začaly prodávat vstupenky na Velkou cenu USA 2006, ale místo zájemců kanceláře navštěvovali fanoušci, kteří se dožadovali náhrady za letošní závod.

Mosley a Ecclestone: Ať zaplatí Michelin

S finanční náhradou pro diváky, kterých na okruh přišlo přes 160 tisíc, souhlasí i předseda FIA Max Mosley. Ovšem s tím, že vinu nese Michelin a týmy, které závod nejely. "Myslím, že by je měly odškodnit Michelin a těch sedm týmů. Svým rozhodnutím nenastoupit do závodu uškodily nejen sobě, ale i celému sportu," prohlásil v britských médiích funkcionář.

O tom, do jaké výše se může požadovaná suma vyšplhat, nechtěl Mosley spekulovat. Každý fanoušek zaplatil za vstupenku v průměru 100 dolarů. Také šéf formule 1 Bernie Ecclestone považuje za hlavního viníka, který by měl nést následky, společnost Michelin. "Michelin udělal hloupost. Nepřivezli žádné vyhovující náhradní pneumatiky," uvedl.

Pravidlo proti Ferrari postihlo ostatní

Šéf Ferrari Luca di Montezemolo však za problémy vidí i to, že pneumatiky mají podle nových pravidel formule 1 příliš velký vliv na závody. Nové nařízení, podle něhož si stáje musejí vystačit s jednou sadou pneumatik, mělo zamezit opakování loňské absolutní nadvlády Ferrari. "Místo toho to pravidlo postihlo všechny týmy," řekl Montezemolo Gazzettě dello Sport.

Michelin nedoporučil v neděli stájím, které používají jeho pneumatiky, start v závodu, neboť prý nemohl zaručit po dvou haváriích vozů Toyota bezpečnost jezdců. Důvodem páteční vážné nehody Ralfa Schumachera byl defekt, jehož příčinu Michelin neuměl rozpoznat. Do závodu tak odstartovalo jen šest vozů, z vítězství se poprvé v sezóně radovalo Ferrari a Michael Schumacher.

O viníkovi se ještě rozhodne

Celý skandál bude mít dohru v pařížské centrále FIA. Její Světová rada si na 29. června předvolala Michelin i zástupce sedmi stájí, které v Indianapolis nenastoupily. Renault, McLaren, Toyota, Williams, BAR, Sauber a Red Bull budou čelit obvinění z porušení článku 151 c Mezinárodního sportovního kodexu. Kdy padne rozhodnutí o případných trestech, není jisté. Týmům hrozí pokuty, odebrání bodů či povinnost uhradit vzniklé škody.

Zástupci týmů budou muset FIA mimo jiné vysvětlovat, proč neměli vhodné pneumatiky. Obviněni jsou i z toho, že nezákonně nedovolili vozům odstartovat, a to ani při omezení rychlosti, a ze spiknutí za účelem "demonstrativně poškodit image formule 1", čehož se měli dopustit hromadným zajetím do boxů ihned po zahřívacím kole. Navíc o svém úmyslu nezávodit neinformovali stewardy.

Reklama

Související témata: