Hlavní obsah

V Suzuce vyhrál Fin Räikkönen

SUZUKA (Japonsko)

Finský pilot Kimi Räikkönen vyhrál nedělní Velkou cenu Japonska formule 1. Jezdec týmu McLaren si připsal sedmé vítězství v sezoně, ačkoliv startoval až z předposlední řady na roštu. Rozhodující předjížděcí manévr v Suzuce předvedl při průjezdu cílem předposledního kola a vedení před Giancarlem Fisichellou z Renaultu uhájil. Ital vedl v jednu chvíli v závodě už o 19 sekund.

Článek

Na stupních vítězů ale měly převahu modrožluté barvy, protože třetí místo vybojoval jistý šampion Fernando Alonso ze Španělska. Při výpadku Kolumbijce Juana Pabla Montoyi, který havaroval už na konci prvního kola, tak má nyní francouzská stáj blíž o dva body k zisku Poháru konstruktérů než McLaren (176:174). Před závodem měl o dva body navrch britsko-německý tým.

K devátému triumfu v kariéře se vicemistr světa Räikkönen prokousával z konce pole, protože v tréninku musel vyměnit po poruše motor a v deštivé kvalifikaci zajel až sedmnáctý čas. Před závodem se mu to stalo už počtvrté, třikrát v sezoně pak musel odstoupit kvůli poruše z prvního místa. Také Alonso se po nepovedeném sobotním souboji s časem propracoval na stupně vítězů z hloubi startovního pole.

Závod zpomalila havárie Montoyi

Dnes jezdcům svítilo slunce, přesto se v úvodu jezdilo pomalu, protože po Montoyově havárii vodil auta plných šest kol zpomalovací vůz. Vítěz dvou ze tří předchozích závodů rozbil v prvním kole formuli o hradbu z pneumatik a vrak zasahoval do vozovky. Za viníka nehody byl komisaři označen Jacques Villeneuve a bylo mu přičteno 25 sekund k výslednému času, čímž klesl z 11. na 12. místo. "Nevešel se do šikany a pak se roztahoval tak dlouho, až mě vystrčil z trati. My tu dneska mohli vyhrát double," zlobil se Montoya.

Vedení se ujal Fisichella, zatímco majitel pole position Ralf Schumacher s toyotou si zajel pro palivo. Po závodě řekl, že nebýt zpomalovací fáze, zamýšlená taktika tří zastávek v boxech by slavila větší úspěch než osmé místo. Druhý jezdec z první řady na startu Takuma Sato z BAR potvrdil pověst nevyzpytatelného pilota, měl dokonce dvě kolize a za tu druhou znamenající vyřazení Jarna Trulliho z Toyoty byl nakonec dodatečně vyškrtnut z výsledků. Zásahem komisařů přišel o 13. místo.

Räikkönen už byl v té době šestý a ve třicátém z 53 kol předjel bývalého mistra světa Michaela Schumachera na čtvrté místo. Německý pilot předtím jasně prohrál i přímý souboj se svým nástupcem Alonsem, na sedmém místě vybojoval dva body a stejný náskok má před závěrečnou GP v Číně na celkovém třetím místě před Montoyou.

Těžké vítězství

Pit stopy lídra, Jensona Buttona a Marka Webbera poslaly Räikkönena poprvé v závodě do vedení ve 41. kole, na druhou zastávku v boxech si Fin maximálně dlouho počkal a ve 45. kole se vrátil z depa pět sekund za Fisichellou. Ztrátu zlikvidoval a v cílové rovince při nájezdu do posledního okruhu úspěšně zaútočil.

"To vítězství bylo těžší než kterékoliv jiné. Je skvělé, když si ho člověk opravdu vybojuje," pochvaloval si Räikkönen. "Už před posledním pit stopem jsem byl dost rychlý. Pak jsem za ním nebyl tak daleko a věřil, že ho dostanu. Chtěl jsem ho předjet vnitřkem, to bývá snazší, ale neudělal mi tam místo," vrátil se Fin k manévru, při kterém v jednom okamžiku jen těsně minul pravým kolem soupeře. Na tachometru měli oba přes 300 km/h.

Alonso se cítil rychlejší než Räikkönen

"Byl prostě na té rovince rychlejší," uznal Fisichella, který pak projel cílem druhý o 1,6 sekundy. "Jsem trochu zklamaný, ale udělal jsem vše. Jel jsem na sto procent, ale na jeho rychlost to nestačilo," řekl Ital.

Alonso prohlásil, že se poprvé v druhé části sezony cítil být rychlejší než Räikkönen, v lepším výsledku mu prý zabránili jen jezdci před ním. "Ale nestěžuji si, být třetí z šestnácté pozice na startu je OK a důležité pro Pohár konstruktérů," řekl Alonso, který se dnes v Japonsku přehnal dokonce dvakrát v přímém souboji kolem svého předchůdce Schumachera.

Šampionát uzavře Velká cena v Šanghaji za týden.

Výsledky:
1. Räikkönen (Fin./McLaren) 1:29:02,212 (prům. rychlost: 207,266 km/h), 2. Fisichella (It./Renault) -1,633, 3. Alonso (Šp./Renault) -17,456, 4. Webber (Austr./Williams) -22,274, 5. Button (Brit./BAR) -29,507, 6. Coulthard (Brit./Red Bull) - 31,601, 7. M. Schumacher (Něm./Ferrari) -33,879, 8. R. Schumacher (Něm./Toyota) -49,548, 9. Klien (Rak./Red Bull) -51,925, 10. Massa (Braz./Sauber) -57,509.
Pořadí MS (po 18 z 19 závodů):
1. Alonso 123 bodů, 2. Räikkönen 104, 3. M. Schumacher 62, 4. Montoya (Kol./McLaren) 60, 5. Fisichella 53, 6. Trulli (It./Toyota) 43, 7. R. Schumacher 39, 8. Barrichello (Braz./Ferrari) 38, 9. Button 36, 10. Webber 34.
Pohár konstruktérů:
1. Renault 176, 2. McLaren-Mercedes 174, 3. Ferrari 100, 4. Toyota 82, 5. BMW-Williams 64, 6. BAR-Honda 37, 7. Red Bull Racing 30, 8. Sauber-Petronas 17, 9. Jordan 12, 10. Minardi 7.

Reklama

Související témata: