Hlavní obsah

Alonso: nejmladší, ale ďábelsky rychlý

Karel Felt, Radek MalinaPrávo

Havraní vlasy, kaštanové oči, lehce snědá pleť a milióny na bankovním kontě. K tomu je ďábelsky rychlý. Už ve čtyřiadvaceti letech se stal mistrem světa formule 1. Nejmladším v historii. A k tomu drží dalších pět "mládežnických" rekordů F1. Jeho osobní manažer a zároveň šéf stáje Renault Flavio Briatore s ním udělal terno.

Článek

"Jsem nesmírně šťastný. Je to jako sen, fantazie. Pořád si titulu užívám, nemohu se nabažit. Pořádně ho oslavím až po skončení sezóny. Kdyby mi někdo před rokem řekl, že se stanu po pěti letech nadvlády Michaela Schumachera šampiónem, nevěřil bych mu," rozplýval se v závěru letošní sezóny světového šampionátu vozů formule 1.

"Fernando je veliký talent a Schumacherův nástupce. Sezóna byla skvělá a ta příští ji může ještě překonat," mínil Briatore. Dokonce je přesvědčen, že Alonso překoná německou legendu i ve výši příjmů. Letos vydělal mladý Španěl asi 5,5 mil. eur (162,5 mil. korun) a v příštím roce prý mohou jeho příjmy dosáhnout desetinásobku.

Přitom ještě před čtyřmi lety Alonso nikoho nezajímal. Jezdil v slabém voze Minardi. Bez povšimnutí se mohl procházet paddockem při závodech formule 1. Nebyl pro něj problém vyrazit si s přáteli na zápasy milovaného Realu Madrid. Znali ho jen zasvěcení. Teď už si takovou kratochvíli může sotva dovolit.

Dnes je všechno jinak. Kamkoli se pohne, má rodák z Ovieda v patách fanoušky a reportéry. Fanynky jsou ještě dotěrnější, denně mu chodí stovky milostných dopisů. On je však věrný manželce Marii. "Samozřejmě jsem hrdý, že jsem ve své zemi probudil takovou vášeň pro formuli, ale té pozornosti, kterou mi věnují, je až příliš," posteskne si.

Má rád svůj klid. I proto při podpisu kontraktu s Renaultem dlouho neváhal a vyměnil Španělsko za anglický Oxford, kde sídlí část týmu. "Anglie je tak rozdílná. Ale na druhou stranu velmi klidná. Nejsem vystaven tak velké pozornosti," lebedí si. "Španělé velmi prožívají můj život. Berou ho jako součást svého. Všichni hodně očekávají. A to je velká zodpovědnost," vysvětlil, proč zvolil sychravou Anglii místo slunného jihu Evropy.

Začal ve třech letech

Byly mu pouhé tři roky, když poprvé usedl do motokáry. Čtyřikrát se stal šampiónem Španělska a v roce 1996 i mistrem světa. Přestoupil do formule Nissan a v roce 1999 se stal šampiónem. V roce 2000 skončil čtvrtý v F3000, ale na vrchol pomohl stáji Astromega. O rok později v Austrálii debutoval v cockpitu Minardi ve formuli 1. Nezískal ani bod. Ale pro další sezónu se stal testovacím pilotem Renaultu. A jeho hvězda vylétla kolmo vzhůru.

V sezóně 2003 dostal první příležitost v modrém monopostu. V konečném účtování MS byl šestý, vyhrál GP Maďarska a přidal další rekordy jako nejmladší jezdec. V minulé sezóně skončil čtvrtý, připsal si další dvě vítězství v GP. Letos jezdil v mistrovské formě. Vyhrál sedm závodů, pětkrát dojel druhý a třikrát třetí. Stal se mistrem světa.

"K titulu mi pomohli lidé jako Flavio, celý tým a samozřejmě moji nejbližší a přátelé. K této velké podpoře jsem snad přidal něco ze sebe a také trpělivost. Od poloviny šampionátu jsem jezdil především hlavou. Nemělo smysl riskovat a vyplatilo se to," ohlíží se za úspěšnou sezónou milovník raftingu, filmů a fotbalu. Rád chodí v dresu Realu Madrid a kamarádí s jeho hvězdami.

FERNANDO ALONSO
Narozen: 29. 7. 1981 v Oviedu
Výška/váha: 171 cm/68 kg
Ženatý: Maria, zatím bezdětní
Bydliště: Oxford (Anglie)
Debut v F1: 2001 (Austrálie s Minardi)
První vítězství: 2003 (Maďarsko s Renaultem)
Odjeté GP: 70
Stupně vítězů v F1: 8 - 7 - 8
Rekordy v F1
Nejmladší mistr světa (2005: 24 let, 59 dní), nejmladší vítěz GP (2003: 22 let a 26 dnů), pole position (2003: 21 let a 237 dnů), nejmladší debutant (2001: 19 let a 217 dnů), nejmladší jezdec na stupních vítězů (2003: 21 let a 237 dnů), nejrychlejší kolo závodu (2003: 21 let a 321 den).

Reklama

Související témata: