Hlavní obsah

Alonso s Renaultem přinesli do formule 1 nový náboj

Pavel NovotnýSport.cz

Král je mrtev, ať žije král. Mistrovství světa vozů formule 1 hynoucí na úbytě pod nadvládou stáje Ferrari letos zásluhou Fernanda Alonsa a týmu Renault povstalo z popela. Královská třída automobilového sportu se dočkala po letech nudného připisování vítězství na konto týmu z Maranella změny, kterou tolik potřebovala.

Článek

Jako by předzvěstí nového větru byla už změna technických regulí, po níž kvůli změně přítlaku dostaly monoposty pro letošní rok elegantní dynamický střih. Od úvodního závodu v Austrálii pak bylo zřejmé, že šampionát bude jiný, než jeho starší sourozenci. A nejen proto, že se v kalendáři objevilo rekordních devatenáct Velkých cen.

O titul se nakonec zcela přesvědčivě utkali Alonso a Kimi Räikkönen ze stáje McLaren. Španěl měl famózní vstup do seriálu, jeho rival mu ale během roku začal šlapat na paty a nakonec skončili oba s vyrovnaným skóre vítězství 7:7. Prokazatelně větší spolehlivost vozu Renault a stabilní výkonnost Alonsa však vedla k tomu, že čtyřiadvacetiletý mladík mohl po sedmnáctém podniku slavit: po pěti letech se na trůn krále formule 1 posadil někdo jiný, než Michael Schumacher.

Ferrari zpovzdálí nakonec sledovalo i duel o Pohár konstruktérů, o nějž se Renault s McLarenem praly až do finálové Velké ceny Číny. O absolutním úspěchu francouzského týmu nakonec rozhodl vítězstvím Alonso, jenž svou perfektní, čistou jízdou uhlídal hlavní rivaly za zády. McLaren se nicméně rehabilitoval po loňském neúspěchu, kdy v týmové soutěži skončil až na pátém místě.

Týmová rošáda

Pád monopolu Ferrari ale nebyl jediným faktorem, který přispěl k uzavření jedné z kapitol formule 1. Svou dějinnou úlohu dohrály desetiválcové motory, které budou od příštího roku nahrazeny osmiválci. Se šampionátem se také po letošní sezóně rozloučily tři stáje. Jordan bude s ruským kapitálem za zády vystupovat pod jménem Midland, Minardi koupil Red Bull a s názvem Squadra Toro Rosso z něj udělal svou juniorku.

Sauber zase koupila německá automobilka BMW, která se po rozchodu s Williamsem rozhodla angažovat ve vlastním týmu. Startovní pole by pak navíc v následujících měsících měla obohatit jedenáctá stáj. Zákaz cigaretové reklamy v mnoha zemích vedl k odchodu tabákových koncernů, které patřily k tradičním sponzorům rychlých kol. Místo nich do seriálu vstupují firmy z jiných odvětví, vedle zmiňovaného Red Bullu by právě za dosud neznámým týmem měla stát Coca-Cola.

Proměna podoby seriálu, kterou mohli poprvé naživo sledovat i diváci v Turecku, měla ovšem i své negativní stránku. Na tvář formule 1 padl hodně tmavý stín po Velké ceně USA, do níž po blamáži s pneumatikami Michelin nastoupily jen týmy pod křídly Bridgestonu. Francouzský výrobce obutí poté musel vracet vstupné 130 tisícům diváků, navíc v příštím roce rozdá před závodem na okruhu v Indianapolisu 20 tisíc lístků zdarma.

Opět byly také oživeny diskuse o tom, zda bude současné mistrovství světa fungovat i po roce 2007. Tzv. Concordskou dohodu, která upravuje podmínky mezi pořadateli šampionátu a účastníky, letos do roku 2012 prodloužily stáje Ferrari, Red Bull a Jordan. Ostatní týmy zatím přešlapují na místě, podle šéfa Mezinárodní automobilové federace Maxe Mosleyho ale vznik konkurenčního šampionátu nehrozí.

Ať už to ale dopadne s formulí 1 jakkoli, krásné na letošním ročníku bylo jedno: po skončení šampionátu se okruh otázek nad příštím rokem neredukuje na pouhé Získá Ferrari Pohár konstruktérů i příští rok? a Vylepší Michael Schumacher svůj rekord v počtu vítězství za sezónu?. Vše je otevřené a nezbývá, než se těšit na start příští sezóny.

Reklama

Související témata: