Článek
Jako by předzvěstí nového větru byla už změna technických regulí, po níž kvůli změně přítlaku dostaly monoposty pro letošní rok elegantní dynamický střih. Od úvodního závodu v Austrálii pak bylo zřejmé, že šampionát bude jiný, než jeho starší sourozenci. A nejen proto, že se v kalendáři objevilo rekordních devatenáct Velkých cen.
O titul se nakonec zcela přesvědčivě utkali Alonso a Kimi Räikkönen ze stáje McLaren. Španěl měl famózní vstup do seriálu, jeho rival mu ale během roku začal šlapat na paty a nakonec skončili oba s vyrovnaným skóre vítězství 7:7. Prokazatelně větší spolehlivost vozu Renault a stabilní výkonnost Alonsa však vedla k tomu, že čtyřiadvacetiletý mladík mohl po sedmnáctém podniku slavit: po pěti letech se na trůn krále formule 1 posadil někdo jiný, než Michael Schumacher.
Ferrari zpovzdálí nakonec sledovalo i duel o Pohár konstruktérů, o nějž se Renault s McLarenem praly až do finálové Velké ceny Číny. O absolutním úspěchu francouzského týmu nakonec rozhodl vítězstvím Alonso, jenž svou perfektní, čistou jízdou uhlídal hlavní rivaly za zády. McLaren se nicméně rehabilitoval po loňském neúspěchu, kdy v týmové soutěži skončil až na pátém místě.
Týmová rošáda
Pád monopolu Ferrari ale nebyl jediným faktorem, který přispěl k uzavření jedné z kapitol formule 1. Svou dějinnou úlohu dohrály desetiválcové motory, které budou od příštího roku nahrazeny osmiválci. Se šampionátem se také po letošní sezóně rozloučily tři stáje. Jordan bude s ruským kapitálem za zády vystupovat pod jménem Midland, Minardi koupil Red Bull a s názvem Squadra Toro Rosso z něj udělal svou juniorku.
Sauber zase koupila německá automobilka BMW, která se po rozchodu s Williamsem rozhodla angažovat ve vlastním týmu. Startovní pole by pak navíc v následujících měsících měla obohatit jedenáctá stáj. Zákaz cigaretové reklamy v mnoha zemích vedl k odchodu tabákových koncernů, které patřily k tradičním sponzorům rychlých kol. Místo nich do seriálu vstupují firmy z jiných odvětví, vedle zmiňovaného Red Bullu by právě za dosud neznámým týmem měla stát Coca-Cola.
Proměna podoby seriálu, kterou mohli poprvé naživo sledovat i diváci v Turecku, měla ovšem i své negativní stránku. Na tvář formule 1 padl hodně tmavý stín po Velké ceně USA, do níž po blamáži s pneumatikami Michelin nastoupily jen týmy pod křídly Bridgestonu. Francouzský výrobce obutí poté musel vracet vstupné 130 tisícům diváků, navíc v příštím roce rozdá před závodem na okruhu v Indianapolisu 20 tisíc lístků zdarma.
Opět byly také oživeny diskuse o tom, zda bude současné mistrovství světa fungovat i po roce 2007. Tzv. Concordskou dohodu, která upravuje podmínky mezi pořadateli šampionátu a účastníky, letos do roku 2012 prodloužily stáje Ferrari, Red Bull a Jordan. Ostatní týmy zatím přešlapují na místě, podle šéfa Mezinárodní automobilové federace Maxe Mosleyho ale vznik konkurenčního šampionátu nehrozí.
Ať už to ale dopadne s formulí 1 jakkoli, krásné na letošním ročníku bylo jedno: po skončení šampionátu se okruh otázek nad příštím rokem neredukuje na pouhé Získá Ferrari Pohár konstruktérů i příští rok? a Vylepší Michael Schumacher svůj rekord v počtu vítězství za sezónu?. Vše je otevřené a nezbývá, než se těšit na start příští sezóny.